Grön alg - vad biter (mer än vattenbyte, rätt ljus, pH, temp)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • TommySt
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Mitt cyanoutbrott startade strax efter att min kontroller till led-belysningen slutade funka. Med kontrollern drog jag ner belysningen med ca. 50% och hade sol uppgång och nedgång. När den gick sönder så lyste den med full patte och det blev för starkt tyckte jag och cyanon kom till på 1 dag. Försökte dämpa med att tejpa för lite dioder men det blev inget bra och jag köpte en aqauael leddy slim och den verkar lovande och den har iallafall inte gett upphov till nån ökning, snarare tvärt om, tycker mig sen en liten tillbakagång...
    Jag har skaffat sådan utrustning nu. Köpet har inte enbart med problemen i denna tråd att göra men jag har såklart förhoppningar om att den nya utrustningen skall vara ett plus vad gäller cyano.
    Hur många timmars fullt ös har du på belysningen per dag - och hur lång soluppgång/nedgång?

    Lämna en kommentar:


  • TommySt
    svarade
    Cyano-bekymmerna tar inte slut hos mig. Så snart jag tror att jag blivit av med dem (via nämnda medikamenter) så kommer det så sakteliga tillbaka.
    Någon form av obalans i karet torde det ju vara. Även om jag har svårt att se det, utifrån att samma kar med till synes samma förutsättningar under tre år och då var i kanonskick - för att sedan under snart två år nu ha gäckats av dessa cyanobakterier.
    Nästa steg nu blir en riktig storstädning. Eventuellt med fiskfångst, även om jag bävar. Det får i a f bli ner till typ 15 cm djup/höjd, om firrarna blir kvar under arbetet.

    Matning och ljus verkar vara grundtipsen.
    Att jag skulle mata för mkt styrks av faktumet att jag har massor av Helena-snäckor - men samtidigt är jag ändå lite skeptisk, tycker inte att jag häver i för mkt mat. (Däremot när jag för några år sedan skaffade 12 små diskus, då matade jag 5-6 ggr per dag. Med en återblick så känns det som att det var efter det eller i den vevan som jag tappade balansen i karet, att växter började tröttna.) Kommer att skaffa en foderautomat.

    Det jag satsar än mer på nu är ljuset. Har beställt HeliaLux med Smart Control, så att ljusmängden kommer att variera under dagen och mer motsvara hur det är i naturen.
    Hoppas på att det och ovan storstädning (där jag efter tips även kommer att slå på "positiva bakterier" på filtermassorna, sådan som man har vid uppstart av kar) gör att jag kommer back on track igen.
    Kommer då även att skippa växtambitionerna tillsvidare. Blir fokus på rötter, sten och några rejäla amazon/svärdsplantor.

    Lämna en kommentar:


  • TommySt
    svarade
    Produkten "Happy Life Algin Extra" verkar ha gjort susen. Vågar väl inte ropa helt hej än men behandlingen avslutades efter fyra veckor i julhelgen.

    Apropå ovan gällande sand/snäckskal så fanns det vad jag vet inget sådant (snäckskal) i sanden från början.
    Däremot så hade jag inledningsvis många malaysiska sandsnäckor som när de blev för många och jag satte in Helenasnäckor blev uppätna (enligt plan). Helenasnäckorna äter vad jag vet bara upp innehållet så därför torde det ju finnas mängder av skal från sandsnäckorna, kvar i bottenmaterialet. ?

    En annan just nu mkt märklig grej i mitt kar är att jag inte verkar kunna höja Karbonathårdheten över tid.

    Jag lägger upp det problemet/fenomenet i egen tråd här i forumet.

    Vill sedan gammalt minnas att man skall ligga på lägst 3 i kH, för att inte riskera kraftiga pH-svängningar. Vårt kranvatten har kH 9-10 och jag önskar ligga på 4-6. Jag har tidigare blandat in egettillverkat Osmosvatten vid vattenbyten, för att just sänka kH och gH. För att på så sätt få
    Senast redigerad av TommySt; 13 January 2019, 12:18. Anledning: La till länk till annan ny tråd

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Har aldrig hört talas om att snäckor (även om dom är många) skulle bidra till algbildning.

    Lämna en kommentar:


  • TommySt
    svarade
    Ursprungligen postat av stefant

    Du ser ut att ha vit sand. Är det korallsand eller innehåller den snäckskal el dyl som består av kalciumkarbonat? Om cyanobakterierna inte kan ta fosfat ur vattnet kan de ta det från fosfat som bundits till kalciumkarbonat. Då kanske du får ta bort sanden.
    Månne långsökt och kanske ingen koppling till just ovan kommentar men... apropå snäckor... Jag har väldigt många Helena-snäckor i mitt kar (de trivs väldiga - så jag är och kan vara storleverantör till lokala affärer). Kan de på något sätt bidra till mina alg/bakterie-bekymmer...??

    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    Som åheim skrivit tidigare ska cyanobakterier kunna triggas av låga nitrat-nivåer. Har du mätt detta?

    En sak som de gillar är fosfat. Har du mätt detta? Du ser ut att ha vit sand. Är det korallsand eller innehåller den snäckskal el dyl som består av kalciumkarbonat? Om cyanobakterierna inte kan ta fosfat ur vattnet kan de ta det från fosfat som bundits till kalciumkarbonat. Då kanske du får ta bort sanden. (Å andra sidan ökar cirkulationen om man tar bort sanden och då trivs inte cyanobakterierna pga det.)

    Lämna en kommentar:


  • TommySt
    svarade
    Ursprungligen postat av stefant

    Vad är det för sand som du har? Kanske är den en del av problemet
    Intressant. Hur tänker/resonerar du?

    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    Angående medel finns det något som heter UltraLife Blue-Green Slime Stain Remover som ska funka bra men jag vet inte om det går att få tag på i Sverige

    Snäckor Viviparus malleatus ska äta blågröna alger men jag vet inte om de går att få tag på heller

    Vad är det för sand som du har? Kanske är den en del av problemet
    Senast redigerad av stefant; 17 October 2018, 22:28.

    Lämna en kommentar:


  • TommySt
    svarade
    Sedan ovan inlägg (januari) har jag behandlat karet med EASYLIFE BLUE EXIT mot cyanobakterierna. Två gånger. Med ett antal veckor emellan.
    Förstod av instruktionerna att man skulle ge sig till tåls i 14 dagar och det märktes ett positivt resultat efter första behandlingen. Det allra sista ville dock inte försvinna så efter ett tag körde jag alltså en omgång till.

    Men det verkar inte som att jag lyckas utplåna detta. Se bilden, visst är det Cyano som syns (fläckvis på sanden)?

    Lämna en kommentar:


  • codehacker
    svarade
    Ursprungligen postat av Sleaper
    Blad drabbade av alger får man nog betrakta som förbrukade och istället hoppas på bra tillväxt på plantorna, så man kan förnya bestånden och succesivt fasa ut gamla och fula växtdelar. Väteperoxid 3% verkar man inte längre sälja på apotek, vilket är lite synd. Men du kanske hittade något på nätet?
    Det finns på hydroponics.eu (Italien.) Betala alltid med PayPal är mitt råd när det gäller dom. - "Liquid oxygen" (väteperoxid 11,9%) heter produkten vilket är max koncentrationen som får säljas inom EU (tacka terroristerna för det ) Används mycket i hydroodling tillsammans med mineralgödningsämnen då det maxar rotutveckling och dödar alger / bakterier / virus. Man bör dock inte dosera som det står på förpackningen när det gäller akvarium eftersom gödning och annat där är organiskt och förbrukas/ reagerar med den frigjorda syreatomen i h²O². Punktbehandling på alger går bra med en spruta/kanyl med en slangstump på. Jag doserar 5 ml (11,9%) per 50 L./ dag nu i ett par veckor och det verkar inte ge några negativa bieffekter på fisken. Physa har dock försvunnit helt, men vet inte om det beror på detta eller om mina Clea har käkat upp dom. Clea verkar trivas. Har man räkor och sånt kanske man skall passa sig med väteperoxid. Vid totalsanering av akvarium med högre dosering bör allt som lever och inte är växter flyttas ut (även filterinsatser som skall ha bakterier kvar) och även göra ett 50% vattenbyte efter. Väteperoxiden bryts ned till vatten och syre och lämnar inga gifter eller kemikalier efter sig (tar t.om. bort klor ur kranvattnet) . Läste någonstans att apotekets väteperoxid innehåller en massa annan skit än ren väteperoxid (den är ju till för sårvård) så den skall man nog passa sig för.
    Senast redigerad av codehacker; 24 February 2018, 10:31.

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Jag började med akvarium samma år som den där killen promenerade torrskodd över Röda havet med hela Israels folk i hasorna. 1965 f.Kr... about tea time... som det skulle stått i förtexterna till någon skruvad Monthy Phytonfilm...

    Så jag vet inte ens vad jonbytare är, eller jo jag vet, men har inte använt mig av sådan.
    Jag var delaktig i en renovering och ombyggnation av en atlantseglare, som skulle gå i charter på Bohuskusten, där knep jag båtens "watermaker" som annars hade hamnat i en återvinninscontainer. Körde litet med denna, det var i stort sett omvänd osmos, men fann snart att den var mer lämpad att ha ombord på en båt, främst för att den var försedd med 24 volts högtryckspumpar och ett larmsystem. Men detta är väl den enda högteknologiska utsvävningen jag gjort inom akvaristken...
    Hade den gått på 12 volt hade jag satt in den i min egen båt, men i alla Bohusläns gästhamnar finns det kommunalt (buffrat) dricksvatten på nästan alla bryggor, Ramsö, Nord- och Sydkoster undantaget.

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Jovisst, mängden och storlek på fisk styr ju behovet av delvattenbyten. Gör man panikbyten väldigt sällan kanske det kan gå snett, därför är det viktigt med regelbundenhet och inte för sällan utförda vb. Diskus-kar är ett bevis för att även känsliga fiskar tål stora vattenbyten. Herkules zoo byter 4ggr/veckan eller mer på diskusarna. När det gäller växtakvarium så är det för växternas skull man gör större vb och tillsätter näring. Idag kan man reglera pH/kolsyra genom tillsats av CO2, och nytt vatten antar snabbt inställt pH värde om man har bra CO2-grejor. Väldigt mycket effektivare mot svunna tiders torv, jonbytare etc. :-)

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Ursprungligen postat av Sleaper
    Aldrig sett något negativt vad gäller fiskarna vid större vattanbyten, utan snarare piggare fiskar och att det kan trigga lekbeteenden osv. Men det beror också på vilken kvalitet det är på vattnet som kommer ur kranen. Sen får man anpassa storlek och frekvens på vattenbytet till hur mycket fisk som karet är belastat med, föder man upp diskus kanske man behöver man kanske göra rätt stora vattenbyte varannan dag t.ex. medans ett stort akvarium med några tetror inte alls kräver vattenbyten lika ofta. Att byta liten mängd ofta kan ju vara bra men blir väl i praktiken svårt att sköta, man vill/kan kanske inte hålla på att slanga vatten flera dagar i veckan.
    Jo, det är ju det jag menar, akvariets innehåll bestämmer frekvensen och mängden.

    Jag lever väl fortfarande kvar i den eran då man endast med torv kunde sänka pH till 6-6,5 ungefär, och efter varje större delvattenbyte var man uppe i ett pH mer lämpligt för tanganika- och malaviakvarium. idag spelar det ingen roll, då man nästan tror att va-verkat hämtar sitt vatten från de där afrikanska sodasjöarna. riktigt så illa är det ju inte, men vattnet är så himla välbuffrat att man inte kan sura det med torv i alla fall.

    Men vis av erfarenheter har jag panikbytt stora mängder vid olika tillfällen, en gång hade jag tuppkamsgeofagusar och blev sjuka och idkade "konstsim" gjorde rollar och loopingar, typ obra, några dog och några klarade sig, jag sov inte så bra de närmaste nätterna därefter och har då aktat mig noga för att byta för stora mängder. Det är nu säkerligen 25 år sedan.

    Angående cyanobakterierna såg jag det nu i vintras, i mitt nya Trigon, hade väldigt högt nitrit en dag, bytte i flera omgångar, innan jag listade ut att det var nitrittestet det var fel på, men jag bytte nog 150 liter och dagen efter hade jag "slime" alltså cyano, inga stora mängder men ändå.

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Aldrig sett något negativt vad gäller fiskarna vid större vattanbyten, utan snarare piggare fiskar och att det kan trigga lekbeteenden osv. Men det beror också på vilken kvalitet det är på vattnet som kommer ur kranen. Sen får man anpassa storlek och frekvens på vattenbytet till hur mycket fisk som karet är belastat med, föder man upp diskus kanske man behöver man kanske göra rätt stora vattenbyte varannan dag t.ex. medans ett stort akvarium med några tetror inte alls kräver vattenbyten lika ofta. Att byta liten mängd ofta kan ju vara bra men blir väl i praktiken svårt att sköta, man vill/kan kanske inte hålla på att slanga vatten flera dagar i veckan.

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Ursprungligen postat av Sleaper
    Anledningen till veckovisa delvattenbyten är att man inte vill bygga upp med bl.a. salter och organiska ämnen i akvariet. Väljer man t.ex. EI-metoden vill man "nollställa vattnet" på näring och sedan tillsätta fulldos med t.ex. PMDD. Annars är det inget kontroversiellt med täta delvattenbyten, det är bara vatten man byter och alltså inget som påverkar akvariet eller bakteriefloran negativt. Tropica rekommenderar 25%/vecka (http://tropica.com/en/guide/care/) Däremot finns som sagts tidigare cyano som verkar föredra färskt vatten vilket även växterna gör detta, så det är nog inte konstigare än så.
    Precis... Men jag tror dock, även om jag inte riktigt gör så själv, att det är böttre att byta en liten mägngd ofta än större mängder mer sällan.
    Jag försöker då byta en 1/7 del varannan vecka, alltså 50 liter, ungefär, men det hade antagligen varit bättre att byta 25 liter varje vecka, mindre påfrestning för fiskarnas hud då jag inte använder något vattenberedningspreparat. Inte lika stora temperaturfall etc.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...