Grön alg - vad biter (mer än vattenbyte, rätt ljus, pH, temp)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #31
    Jag började med akvarium samma år som den där killen promenerade torrskodd över Röda havet med hela Israels folk i hasorna. 1965 f.Kr... about tea time... som det skulle stått i förtexterna till någon skruvad Monthy Phytonfilm...

    Så jag vet inte ens vad jonbytare är, eller jo jag vet, men har inte använt mig av sådan.
    Jag var delaktig i en renovering och ombyggnation av en atlantseglare, som skulle gå i charter på Bohuskusten, där knep jag båtens "watermaker" som annars hade hamnat i en återvinninscontainer. Körde litet med denna, det var i stort sett omvänd osmos, men fann snart att den var mer lämpad att ha ombord på en båt, främst för att den var försedd med 24 volts högtryckspumpar och ett larmsystem. Men detta är väl den enda högteknologiska utsvävningen jag gjort inom akvaristken...
    Hade den gått på 12 volt hade jag satt in den i min egen båt, men i alla Bohusläns gästhamnar finns det kommunalt (buffrat) dricksvatten på nästan alla bryggor, Ramsö, Nord- och Sydkoster undantaget.

    Kommentar

    • codehacker
      • December 2017
      • 29

      #32
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Blad drabbade av alger får man nog betrakta som förbrukade och istället hoppas på bra tillväxt på plantorna, så man kan förnya bestånden och succesivt fasa ut gamla och fula växtdelar. Väteperoxid 3% verkar man inte längre sälja på apotek, vilket är lite synd. Men du kanske hittade något på nätet?
      Det finns på hydroponics.eu (Italien.) Betala alltid med PayPal är mitt råd när det gäller dom. - "Liquid oxygen" (väteperoxid 11,9%) heter produkten vilket är max koncentrationen som får säljas inom EU (tacka terroristerna för det ) Används mycket i hydroodling tillsammans med mineralgödningsämnen då det maxar rotutveckling och dödar alger / bakterier / virus. Man bör dock inte dosera som det står på förpackningen när det gäller akvarium eftersom gödning och annat där är organiskt och förbrukas/ reagerar med den frigjorda syreatomen i h²O². Punktbehandling på alger går bra med en spruta/kanyl med en slangstump på. Jag doserar 5 ml (11,9%) per 50 L./ dag nu i ett par veckor och det verkar inte ge några negativa bieffekter på fisken. Physa har dock försvunnit helt, men vet inte om det beror på detta eller om mina Clea har käkat upp dom. Clea verkar trivas. Har man räkor och sånt kanske man skall passa sig med väteperoxid. Vid totalsanering av akvarium med högre dosering bör allt som lever och inte är växter flyttas ut (även filterinsatser som skall ha bakterier kvar) och även göra ett 50% vattenbyte efter. Väteperoxiden bryts ned till vatten och syre och lämnar inga gifter eller kemikalier efter sig (tar t.om. bort klor ur kranvattnet) . Läste någonstans att apotekets väteperoxid innehåller en massa annan skit än ren väteperoxid (den är ju till för sårvård) så den skall man nog passa sig för.
      Senast redigerad av codehacker; 24 February 2018, 11:31.

      Kommentar

      • TommySt

        • January 2014
        • 208

        #33
        Sedan ovan inlägg (januari) har jag behandlat karet med EASYLIFE BLUE EXIT mot cyanobakterierna. Två gånger. Med ett antal veckor emellan.
        Förstod av instruktionerna att man skulle ge sig till tåls i 14 dagar och det märktes ett positivt resultat efter första behandlingen. Det allra sista ville dock inte försvinna så efter ett tag körde jag alltså en omgång till.

        Men det verkar inte som att jag lyckas utplåna detta. Se bilden, visst är det Cyano som syns (fläckvis på sanden)?
        Using Tapatalk

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #34
          Angående medel finns det något som heter UltraLife Blue-Green Slime Stain Remover som ska funka bra men jag vet inte om det går att få tag på i Sverige

          Snäckor Viviparus malleatus ska äta blågröna alger men jag vet inte om de går att få tag på heller

          Vad är det för sand som du har? Kanske är den en del av problemet
          Senast redigerad av stefant; 17 October 2018, 23:28.

          Kommentar

          • TommySt

            • January 2014
            • 208

            #35
            Ursprungligen postat av stefant

            Vad är det för sand som du har? Kanske är den en del av problemet
            Intressant. Hur tänker/resonerar du?
            Using Tapatalk

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #36
              Som åheim skrivit tidigare ska cyanobakterier kunna triggas av låga nitrat-nivåer. Har du mätt detta?

              En sak som de gillar är fosfat. Har du mätt detta? Du ser ut att ha vit sand. Är det korallsand eller innehåller den snäckskal el dyl som består av kalciumkarbonat? Om cyanobakterierna inte kan ta fosfat ur vattnet kan de ta det från fosfat som bundits till kalciumkarbonat. Då kanske du får ta bort sanden. (Å andra sidan ökar cirkulationen om man tar bort sanden och då trivs inte cyanobakterierna pga det.)

              Kommentar

              • TommySt

                • January 2014
                • 208

                #37
                Ursprungligen postat av stefant

                Du ser ut att ha vit sand. Är det korallsand eller innehåller den snäckskal el dyl som består av kalciumkarbonat? Om cyanobakterierna inte kan ta fosfat ur vattnet kan de ta det från fosfat som bundits till kalciumkarbonat. Då kanske du får ta bort sanden.
                Månne långsökt och kanske ingen koppling till just ovan kommentar men... apropå snäckor... Jag har väldigt många Helena-snäckor i mitt kar (de trivs väldiga - så jag är och kan vara storleverantör till lokala affärer). Kan de på något sätt bidra till mina alg/bakterie-bekymmer...??

                Using Tapatalk

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2875

                  #38
                  Har aldrig hört talas om att snäckor (även om dom är många) skulle bidra till algbildning.

                  Kommentar

                  • TommySt

                    • January 2014
                    • 208

                    #39
                    Produkten "Happy Life Algin Extra" verkar ha gjort susen. Vågar väl inte ropa helt hej än men behandlingen avslutades efter fyra veckor i julhelgen.

                    Apropå ovan gällande sand/snäckskal så fanns det vad jag vet inget sådant (snäckskal) i sanden från början.
                    Däremot så hade jag inledningsvis många malaysiska sandsnäckor som när de blev för många och jag satte in Helenasnäckor blev uppätna (enligt plan). Helenasnäckorna äter vad jag vet bara upp innehållet så därför torde det ju finnas mängder av skal från sandsnäckorna, kvar i bottenmaterialet. ?

                    En annan just nu mkt märklig grej i mitt kar är att jag inte verkar kunna höja Karbonathårdheten över tid.

                    Jag lägger upp det problemet/fenomenet i egen tråd här i forumet.

                    Vill sedan gammalt minnas att man skall ligga på lägst 3 i kH, för att inte riskera kraftiga pH-svängningar. Vårt kranvatten har kH 9-10 och jag önskar ligga på 4-6. Jag har tidigare blandat in egettillverkat Osmosvatten vid vattenbyten, för att just sänka kH och gH. För att på så sätt få
                    Senast redigerad av TommySt; 13 January 2019, 13:18. Anledning: La till länk till annan ny tråd
                    Using Tapatalk

                    Kommentar

                    • TommySt

                      • January 2014
                      • 208

                      #40
                      Cyano-bekymmerna tar inte slut hos mig. Så snart jag tror att jag blivit av med dem (via nämnda medikamenter) så kommer det så sakteliga tillbaka.
                      Någon form av obalans i karet torde det ju vara. Även om jag har svårt att se det, utifrån att samma kar med till synes samma förutsättningar under tre år och då var i kanonskick - för att sedan under snart två år nu ha gäckats av dessa cyanobakterier.
                      Nästa steg nu blir en riktig storstädning. Eventuellt med fiskfångst, även om jag bävar. Det får i a f bli ner till typ 15 cm djup/höjd, om firrarna blir kvar under arbetet.

                      Matning och ljus verkar vara grundtipsen.
                      Att jag skulle mata för mkt styrks av faktumet att jag har massor av Helena-snäckor - men samtidigt är jag ändå lite skeptisk, tycker inte att jag häver i för mkt mat. (Däremot när jag för några år sedan skaffade 12 små diskus, då matade jag 5-6 ggr per dag. Med en återblick så känns det som att det var efter det eller i den vevan som jag tappade balansen i karet, att växter började tröttna.) Kommer att skaffa en foderautomat.

                      Det jag satsar än mer på nu är ljuset. Har beställt HeliaLux med Smart Control, så att ljusmängden kommer att variera under dagen och mer motsvara hur det är i naturen.
                      Hoppas på att det och ovan storstädning (där jag efter tips även kommer att slå på "positiva bakterier" på filtermassorna, sådan som man har vid uppstart av kar) gör att jag kommer back on track igen.
                      Kommer då även att skippa växtambitionerna tillsvidare. Blir fokus på rötter, sten och några rejäla amazon/svärdsplantor.
                      Using Tapatalk

                      Kommentar

                      • TommySt

                        • January 2014
                        • 208

                        #41
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Mitt cyanoutbrott startade strax efter att min kontroller till led-belysningen slutade funka. Med kontrollern drog jag ner belysningen med ca. 50% och hade sol uppgång och nedgång. När den gick sönder så lyste den med full patte och det blev för starkt tyckte jag och cyanon kom till på 1 dag. Försökte dämpa med att tejpa för lite dioder men det blev inget bra och jag köpte en aqauael leddy slim och den verkar lovande och den har iallafall inte gett upphov till nån ökning, snarare tvärt om, tycker mig sen en liten tillbakagång...
                        Jag har skaffat sådan utrustning nu. Köpet har inte enbart med problemen i denna tråd att göra men jag har såklart förhoppningar om att den nya utrustningen skall vara ett plus vad gäller cyano.
                        Hur många timmars fullt ös har du på belysningen per dag - och hur lång soluppgång/nedgång?
                        Using Tapatalk

                        Kommentar

                        Arbetssätt...