Grön alg - vad biter (mer än vattenbyte, rätt ljus, pH, temp)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommySt

    • January 2014
    • 208

    Grön alg - vad biter (mer än vattenbyte, rätt ljus, pH, temp)?

    Dags för veckostädning i karet.

    De senaste veckorna har jag fått sällskap av en alg som jag knappt kan komma ihåg att jag drabbats av genom åren.
    Se bilderna.
    Är det en grönalg?

    Bästa motmedel?
    Using Tapatalk
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Det ser ut som litet olika alger. Mittersta bilden ser ut som cyanobakterier (kallas även "cyanoalger"), men jag har en liten bildskärm... ser inte så bra på den.
    Annars är det ju sjok av grönalger.
    belysning 10 timmar, avskärma för solljus, håll igen med matningen litet. Har du siamensisar? dom äter visserligen inte upp allt, men håller igen då de tar de nya unga algerna så att det minskar på tillväxten.
    Sug upp eller plocka upp det du kan komma åt, sedan de åtgärderna du redan föreslagit i överskriften.
    Det gäller nu med ljus och näring att öka växternas tillväxtkraft, så att det inte blir någon näring kvar åt alger och annat skit.
    Snabbväxande växter är bra, och gödning i botten och löst i vattnet, samt rätt ljus i 10 timmar.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Sitter just och läser trådar som jag har missat.
      Nu blir jag ju lite som "kärringen mot strömmen", så ursäkta Björn

      Om detta skulle vara mitt kar, så skulle jag inte ha någon belysning på alls i tre-fyra dagar - inte mata nåt under den här tiden. Du ser om cyanon drar sig tillbaka - om inte så täck karet med dubbla sopsäckar i lika lång tid (cyano avskyr mörker). Växterna brukar bli lite risiga, men klipp bort riset så kommer dom igen.
      Endast min erfarenhet som tål att testas.

      //Inger

      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • TommySt

        • January 2014
        • 208

        #4
        Tack för svaren.
        I mitt fall är det svar Ja på alla de saker du räknar upp Björn. Bottengödning, PMDD, 10 tim/dygn, etc.
        Att hålla igen med matningen är ju en tänkbar action. Med discus som fortsatt är på tillväxt så tar det samtidigt emot men jag har dragit ner de senaste månaderna (!) jämfört med tidigare.
        "Avskärma för solljus". Ja det är ju en klassiker, som är svår att helt åstadkomma för de flesta.
        I mitt fall så skulle jag inte säga att det borde vara ett jätteproblem, åtminstone inte den här årstiden eller med denna vinterns eviga regnande. Så i a f inget som har utlöst problemen - däremot månne som en reparerande åtgärd.

        Jag har också CO2-anläggning, med vilket det ju inte "skall bli annat än fantastiska växter"... ;-)
        Vi har ganska hårt vatten och tillsammans med discus-intresset (samt inte minst växtdito) så har jag osmos-anläggning, tillverkning vatten.
        Det sistnämnda gav mig ett spår, som jag trodde var hett.
        kH-värde under 5 skall man ju akta sig för, utifrån risken för stora pH-svängningar.
        Övervakar min CO2-tillförsel och pH (automatiserat) och har ställt in på intervall 6,90-7,10.
        I förra veckan så låg värdena över 7,50 samt lite mer skiftande än vanligt. Varpå jag mätte kH - och konstaterade för lågt värde. 3.

        Bytte omgående vatten och nästan utan osmos, bara det hårdare kranvattnet. För att landa på värde 7.
        Har landat rätt i pH igen och trodde detta var lösningen.
        Men icke... Det är fortsatt tillväxt av inte minst grönalger.
        Hmm...

        Ditt tips om mörkläggning Inger är ju också en klassiker. Som jag aldrig behövt pröva.
        Värt att test såklart, för såhär orkar jag inte ha det.
        Men... hur skulle karets simmande invånare uppleva detta? Tänker då på om det kräver sopsäckslösningen - och främst såklart dyrgriparna (discusarna).


        Using Tapatalk

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Ursprungligen postat av Inger H
          Sitter just och läser trådar som jag har missat.
          Nu blir jag ju lite som "kärringen mot strömmen", så ursäkta Björn

          Om detta skulle vara mitt kar, så skulle jag inte ha någon belysning på alls i tre-fyra dagar - inte mata nåt under den här tiden. Du ser om cyanon drar sig tillbaka - om inte så täck karet med dubbla sopsäckar i lika lång tid (cyano avskyr mörker). Växterna brukar bli lite risiga, men klipp bort riset så kommer dom igen.
          Endast min erfarenhet som tål att testas.

          //Inger
          Mot strömmen eller "mot bättre vetande".
          Mörker har jag aldrig provat. Men det kanske är bra? Jag säger inte emot Inger, mer än att man kan testa olika erfarenheter, då jag tycker mig se olika alger och annat.
          Beprövad erfarenhet från min sida, är att mekaniskt avlägsna dessa geleartade alger och sedan kolla sina vattenparametrar, nitriten framförallt.
          Jag kan ju tycka mig se grönalger, tofsalger och dessa cyanokolonier på bild 1. Således en blandflora, som indikerar på att något inte står rätt till.
          Och då gissar jag att trådskaparens akvarium är någorlunda nystartat, eller har varit igång en tid, men något har hänt som påverkat vattenkemin negativt, och som följd av detta så har dessa alger och bakterier fått fäste.
          Så oavsett om du mörklägger eller gör på annat sätt måste du se till att normalisera vattenparametrarna, annars har du snart tillbaka alger och cyanobakterier.


          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Tror inte att dina dyrgripar tar skada av att vara utan käk några dagar, testa dig fram med bara att mörklägga ett par dagar så får du en fingervisning vart det bär hän.
            Det där med CO2 är ju en svår lära i sig.
            Har du CO2 för växterna eller för att sänka PH?

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              ... men Tommy, var har du normalt för PH i kranvattnet?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                ... mot bättre vetande Björn?
                För många av oss har detta med mörkläggning funkat. Om nu cyanon förhoppningsvis skulle dra sig tillbaka, så kanske den drabbade får utvärdera - varför detta grönblåa elände visade sig. Jag vet hur svårt det kan vara med discus, mat och ganska så varmt vatten.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  Ursprungligen postat av Inger H
                  ... mot bättre vetande Björn?
                  För många av oss har detta med mörkläggning funkat. Om nu cyanon förhoppningsvis skulle dra sig tillbaka, så kanske den drabbade får utvärdera - varför detta grönblåa elände visade sig. Jag vet hur svårt det kan vara med discus, mat och ganska så varmt vatten.

                  //Inger
                  Jag säger inte emot dig.
                  Men menar ju att man måste även se till att vattenkemin är nårorlunda riktig.

                  Angående fasta, så mår fiskarna bara bra av det emellanåt. Jag är ju bortrest varje sommar och även ibland på vintern, och då är det väl iallafall "halvfasta" en foderautomat pytsar i litet granna varje dag, men inte speciellt stora portioner.

                  Kommentar

                  • TommySt

                    • January 2014
                    • 208

                    #10
                    Ursprungligen postat av Björn J.

                    Mot strömmen eller "mot bättre vetande".
                    Mörker har jag aldrig provat. Men det kanske är bra? Jag säger inte emot Inger, mer än att man kan testa olika erfarenheter, då jag tycker mig se olika alger och annat.
                    Beprövad erfarenhet från min sida, är att mekaniskt avlägsna dessa geleartade alger och sedan kolla sina vattenparametrar, nitriten framförallt.
                    Jag kan ju tycka mig se grönalger, tofsalger och dessa cyanokolonier på bild 1. Således en blandflora, som indikerar på att något inte står rätt till.
                    Och då gissar jag att trådskaparens akvarium är någorlunda nystartat, eller har varit igång en tid, men något har hänt som påverkat vattenkemin negativt, och som följd av detta så har dessa alger och bakterier fått fäste.
                    Så oavsett om du mörklägger eller gör på annat sätt måste du se till att normalisera vattenparametrarna, annars har du snart tillbaka alger och cyanobakterier.

                    Uppstart mars 2014.

                    Ursprungligen postat av Björn J.

                    Jag säger inte emot dig.
                    Men menar ju att man måste även se till att vattenkemin är nårorlunda riktig.

                    Angående fasta, så mår fiskarna bara bra av det emellanåt. Jag är ju bortrest varje sommar och även ibland på vintern, och då är det väl iallafall "halvfasta" en foderautomat pytsar i litet granna varje dag, men inte speciellt stora portioner.
                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Tror inte att dina dyrgripar tar skada av att vara utan käk några dagar, testa dig fram med bara att mörklägga ett par dagar så får du en fingervisning vart det bär hän.
                    Det där med CO2 är ju en svår lära i sig.
                    Har du CO2 för växterna eller för att sänka PH?

                    //Inger
                    Gällande mörkläggning och dyrgriparna så var det inte själva fastandet jag tänkte på främst (håller med - och det finns ju de som rekommenderar) utan på faktumet att de skulle leva i totalt mörker i typ 72 timmar.

                    CO2 har jag för bådadera men man kan säga att det började en gång i tiden (i en annan akvarieperiod) med intresse av att nå riktig frodig växtlighet.

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    ... men Tommy, var har du normalt för PH i kranvattnet?


                    //Inger

                    7,6 har jag för mig.
                    Tillsammans med att det är hårt vatten så är det som jag brukar säga... man skulle vara intresserad av Tanganyika och Malawi istället för Amazonas.




                    Using Tapatalk

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Ursprungligen postat av Inger H
                      ... mot bättre vetande Björn?
                      För många av oss har detta med mörkläggning funkat. Om nu cyanon förhoppningsvis skulle dra sig tillbaka, så kanske den drabbade får utvärdera - varför detta grönblåa elände visade sig. Jag vet hur svårt det kan vara med discus, mat och ganska så varmt vatten.

                      //Inger
                      Så är det ju Inger. Ytterst få åtgärder är lika effektiva som just komplett mörkläggning under några dygn i ett akvarium. Det räcker inte med att bara släcka ner. Utan att svepa in akvariet till ett totalt mörker.Triggern för just den bakterier som Cyano är just ljus. Då kan en rejäl utbredning vända. Cyano uppträder även i optimalt skötta akvarium. "Mot bättre vetande" är lite ovanlig kommentar här i forumet. Det var ett tag sedan jag såg den sist. Vi brukar anstränga oss för ett slags ömsesidigt respekt i våra dialoger.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #12
                        Det är klart jag visar respekt!
                        Lätt att missuppfatta varandra på olika forum.
                        Jag har väl då en erfarenhetsbrist angående dessa cyanobakterier då jag sällan haft sådana i någon större och problematisk omfattning.
                        Har nu i vinter i nystartat akvarium haft några mindre kolonier, då närmast frontrutan, som jag plockat bort eller sugt upp, och detta i samband med att nitititen steg, om nu det har med varandra att göra..? Även grönalger och tofsalger kom i samma veva.

                        Det som blev fel var att jag mer fokuserade på andra alger, som ger med sig om växterna i övrigt får mer växtkraft, alltså med gödning och rätt belysning under rätt tid.

                        Det finns väl få husdjurshobbyer med så många olika parametrar och så många olika tyckanden och beprövade erfarenheter som akvaristiken.
                        Och som så ofta sker på forum av olika slag så kan åsikterna skena iväg och bereda grogrund för diverse missuppfattningar.
                        Många gånger kan det räcka med en felkommatering en särskrivning, eller ett olycklig ordval.

                        Men ok, jag har läst på om cyanobakterier och vet vad jag skall göra om jag får sådana, men mörklägger gör jag nog inte ändå, om jag nu inte tvingas och även om det är rätt metod.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Jag har läst mig till att frekventa vattenbyten kan utlösa en cyano explosion och det rekommenderas att byta vatten högst två ggr per månad, dock framgick inte HUR stora byten... Jag har för tillfället ett liitet utbrott och jag ska låta bli vattenbyten så jag återkommer om några veckor med resultat
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • TommySt

                            • January 2014
                            • 208

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Så är det ju Inger. Ytterst få åtgärder är lika effektiva som just komplett mörkläggning under några dygn i ett akvarium. Det räcker inte med att bara släcka ner. Utan att svepa in akvariet till ett totalt mörker.Triggern för just den bakterier som Cyano är just ljus. Då kan en rejäl utbredning vända. Cyano uppträder även i optimalt skötta akvarium. "Mot bättre vetande" är lite ovanlig kommentar här i forumet. Det var ett tag sedan jag såg den sist. Vi brukar anstränga oss för ett slags ömsesidigt respekt i våra dialoger.
                            Inga betänkligheter kring att firrarna hamnar i ett onaturligt mörker - eller rättare sagt under onaturligt lång tid?
                            I mitt fall har jag f ö svag nattbelysning (LED), utifrån att discus ju sägs gilla det. Därav lite extra fundering kring ovan.

                            För den LED-belysningen är väl också no no då, vad jag förstår?
                            Using Tapatalk

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2878

                              #15
                              Total mörkläggning, minskad belysning/ belysningstid, Happy Life Algin Extra (Man får överdosera en del), tillsatta KN03, rengöring av filter
                              hjälper. Mycket ljus och lång belysningstid gynnar cyano precis som vattenbyten. Väldigt knepigt att bli av med cyano, oftast testar man flera metoder efter varandra eller samtidigt vilket gör att när man tillslut får bort på eländet så vet man egentligen inte vad det var som var det som gjorde jobbet. Eller om det var en kombination av åtgärder. Senast löste det sig i mitt kar med Algin Extra och gödning med kaliumnitrat (KN03).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...