Grön alg - vad biter (mer än vattenbyte, rätt ljus, pH, temp)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Sleaper
    svarade
    Anledningen till veckovisa delvattenbyten är att man inte vill bygga upp med bl.a. salter och organiska ämnen i akvariet. Väljer man t.ex. EI-metoden vill man "nollställa vattnet" på näring och sedan tillsätta fulldos med t.ex. PMDD. Annars är det inget kontroversiellt med täta delvattenbyten, det är bara vatten man byter och alltså inget som påverkar akvariet eller bakteriefloran negativt. Tropica rekommenderar 25%/vecka (http://tropica.com/en/guide/care/) Däremot finns som sagts tidigare cyano som verkar föredra färskt vatten vilket även växterna gör detta, så det är nog inte konstigare än så.

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Kanske det finns väteperoxid där man säljer medel att färga eller bleka håret med?

    När det gäller delvattenbyten tänker jag så här....
    Som Sleaper skriver högre upp, så varför skall jag späda ut all växtnäring jag häller i?
    Måtte mitt pH alldeles nyss, det var litet drygt två veckor sedan jag gjorde delvattenbyte, pH nu 7,0. Ingenting tycks kunna sänka va-verkets buffring, ja kanske då svavelsyra... men så långt är jag inte beredd att gå... (:

    Ingen nitrit, vattnet är inte missfärgat, ja det är lätt grått av leran som nu nästan slutat att läcka ut i vattnet.
    Fiskarna är pigga, hantelcikliderna förbereder sig för lek, och jag har hittat några nya colombiatetrayngel (www.skrivihop.se).
    Jag kör ju nu Easycarbo varje dag och Profito en gång i veckan.
    Jag har inga komplicerade eller dyra fiskar och rätt mycket växter.

    Skulle vara intressant med en delvattenbytesdebatt, visst beror ju delvattenbytesfrekvensen på vad man har för slags akvarium, vilka fiskar man har och antalet fiskar samt var någonstans i akvariets livscykel man befinner sig i.
    Men jag hävdar fortfarande att många med vanliga sällskapsväxtakvarium gör delvvattenbyten allt för ofta, motbevisa mig gärna! Alltså fela mig om jag har rätt. Sedan skall man ju kanske inte göra som jag (inte) gjort i mitt Lido 120, har inte bytt vatten där sedan innan jul... Det akvariet är halvfyllt ned växter och nu bara ett fåtal fiskar. Skall sätta in ett par eller trio av någon liten- eller dvärgciklid. Och kanske komplettera klidläcksrasbororna där som börjat bli gamla.

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Blad drabbade av alger får man nog betrakta som förbrukade och istället hoppas på bra tillväxt på plantorna, så man kan förnya bestånden och succesivt fasa ut gamla och fula växtdelar. Väteperoxid 3% verkar man inte längre sälja på apotek, vilket är lite synd. Men du kanske hittade något på nätet?

    Lämna en kommentar:


  • codehacker
    svarade
    Fick hem en laddning "liquid oxygen" (väteperoxid 11,9%) idag. Utmärkt för att göra rent utensilier ( pumpar/ slangar och undervattensbelysning m.m.) Men jag tror jag fortsätter mitt behandlingsprogram med att svälta algätarna (från fling foder) och ge dom gurka istället (om dom blir allt för hungriga). Dom betar visst bara algerna om det inte finns så mycket annat att äta (stämmer!). Även att ge de stackars växterna akvarium-näring nedsprutat runt rötterna istället för i den fria vattnenmassan där algerna får näring. Börjar se resultat - om än tråkiga (visuellt) av denna avbetning. Det blir torra/ bruna beläggningar på bladen där de betat av algerna. Får se om bladen kan hämta sig i sinom tid genom tillväxt (carbo/näring). Har också adresserat nitrat problematiken (40 ppm) genom nitrat filter av olika slag.

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Kan väl då tillägga att jag nu skärpt mig med vattenbyena, byter litet varannan söndag, men hoppade över i går....
    Likadana alger som dom på bilden, hade jag ett tag på cryptocoryner och gamla blad på vallisnerior. Siamensisarna tog en del av dessa, men inte allt.
    Försvann när jag började med regelbunden näring.
    Jag hade samtidigt "en likadan" fast vit eller grå alg, den var mer ihärdig, men är nu nästan borta den också.
    Jag drar då slutsatsen av detta, att man skall se till att växterna växer ordentligt och inte lämnar någon plats för algerna.

    Lämna en kommentar:


  • codehacker
    svarade
    Jag har problem med grönalger som käkar upp växterna. Bra vattenvärden, men vet inte hur mikronäringsämnena ser ut. Kan det vara ide´ att byta ut kranvattnet mot destillerat vatten och ev. kompensera med ph-reglerande ämnen och easy carbo. Med destillerat vatten menar jag kondenserat vatten från luftavfuktaren - blir dunk-vis med detta hela tiden.
    Läste:
    "Att man får grönalger beror (oftast) på för högt tillskott mikronäring, alltså t ex Fe (järn), Mg (magnesium), Cu (Koppar), Ca (kalcium), m.m. Mina grönalger lägger sig som en luddig yta över rutor och växter (alla blad utom de allra nyatse)."


    Som sista utväg får man väl göra en totalbehandling med väteperoxid men drar mig för det. Botar ju bara symptomen (algerna) ej grundorsaken.
    Senast redigerad av codehacker; 11 February 2018, 22:29.

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Det där med delvattenbyten och större och tätare byten har kommit med växtakvarium ala hightec där man nollställer näringsnivåerna varje vecka eller oftare med ett större vattenbyte och fulldoserar näring. I gamla tider gjordes sällan vattenbyten och vattnet blev missfärgat och surt, inget som man skulle välja idag om man inte ser något värde i detta. Akvariets innevånare gör det antagligen inte. Tittade precis på en film om ett kar som George Farmer (känd aquascaper) har där han gör delvattenbyte var tredje dag, men det är hightec alltså. https://www.youtube.com/watch?v=ze6rz_Z4NT4

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Mitt cyanoutbrott startade strax efter att min kontroller till led-belysningen slutade funka. Med kontrollern drog jag ner belysningen med ca. 50% och hade sol uppgång och nedgång. När den gick sönder så lyste den med full patte och det blev för starkt tyckte jag och cyanon kom till på 1 dag. Försökte dämpa med att tejpa för lite dioder men det blev inget bra och jag köpte en aqauael leddy slim och den verkar lovande och den har iallafall inte gett upphov till nån ökning, snarare tvärt om, tycker mig sen en liten tillbakagång...

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Jag har ju sällan haft algproblem, visst har jag en algflora, men inte så omfattande att den skapar problem, men så byter jag nästan aldrig vatten heller...
    I det förra växtakvariet jag hade det som började att läcka i november, fyllde jag i princip bara på det som avdunstat, visst var det slarvigt, men det växte bra och fiskarna mådde bra. Någon gång i varannan månad ungefär byttes kanske femtio liter, i ett trehundrafemtiolitersakvarium. Pumpens filter gjordes aldrig rent i samband med vattenbytet, det gjrdes den andra "varannan månaden".

    Nu med nystartat akvarium, med från början gammalt vatten, har det gjorts några vattenbyten då vattnet varit grumligt av bottenlera eller då jag fick litet för högt nitrit, och vad händer? Jo jag får vanliga gröna alger och cynao längst ned innanför frontrutan.
    Men inte värre än att dessa kunde plockas bort, sugas upp, och kom inte tillbaka.
    Sedan är Nature-LED-rören en bov i dramat också.

    Jag tror ni byter vatten för ofta, visserligen skall man ju inte göra som jag och nästan aldrig byta, men jag anser att veckovisa vattenbyten är för ofta, och även jag har fått lära mig att det är bättre att byta små mängder oftare än stora mängder sällan.
    Och det gäller då vanliga sällskapsakvarium eller växtakvarium med "standardfiskar".
    När det gäller exempelvis diskusakvarium och afrikanska ciklidakvarium gäller ju andra vattenbytarregler.

    Lämna en kommentar:


  • TommySt
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Jag har läst mig till att frekventa vattenbyten kan utlösa en cyano explosion och det rekommenderas att byta vatten högst två ggr per månad, dock framgick inte HUR stora byten... Jag har för tillfället ett liitet utbrott och jag ska låta bli vattenbyten så jag återkommer om några veckor med resultat
    Känner också igen det, när du skriver det, att täta vattenbyten inte behöver vara 100 % tillgodo utan kan ge trubbel.
    Även om den generella principen ju är att vattenbyten ju såklart inte bara är en nödvändighet utan också både helrätt och positivt. Givetvis.

    I mitt fall så finns i sammanhanget då den utmanande faktor som stavas discus.
    För vilka just vattenbyten är mkt viktigt.
    En gång i tiden, under en annan akvarie- och discusperiod (90-talet), så fanns rekommendationen "hellre 10 % i veckan än typ 60 % i var fjärde".
    Numera har jag hört större siffror. Varje vecka men större andel.
    (Detsamma gäller ju f ö vid PMDD-näring. Kanske inte krav på just veckobyten men med 50 % vid varje tillfälle.)

    Hmm.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Tommy, du ska absolut inte mörklägga om du känner dig osäker, jag bara skrev hur jag har gjort med mina kar och den metoden kanske inte har funkat för alla, men för mig har den gjort det.Gör vad du tycker känns rätt själv.
    Lycka till vad du än bestämmer dig för

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Total mörkläggning, minskad belysning/ belysningstid, Happy Life Algin Extra (Man får överdosera en del), tillsatta KN03, rengöring av filter
    hjälper. Mycket ljus och lång belysningstid gynnar cyano precis som vattenbyten. Väldigt knepigt att bli av med cyano, oftast testar man flera metoder efter varandra eller samtidigt vilket gör att när man tillslut får bort på eländet så vet man egentligen inte vad det var som var det som gjorde jobbet. Eller om det var en kombination av åtgärder. Senast löste det sig i mitt kar med Algin Extra och gödning med kaliumnitrat (KN03).

    Lämna en kommentar:


  • TommySt
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Så är det ju Inger. Ytterst få åtgärder är lika effektiva som just komplett mörkläggning under några dygn i ett akvarium. Det räcker inte med att bara släcka ner. Utan att svepa in akvariet till ett totalt mörker.Triggern för just den bakterier som Cyano är just ljus. Då kan en rejäl utbredning vända. Cyano uppträder även i optimalt skötta akvarium. "Mot bättre vetande" är lite ovanlig kommentar här i forumet. Det var ett tag sedan jag såg den sist. Vi brukar anstränga oss för ett slags ömsesidigt respekt i våra dialoger.
    Inga betänkligheter kring att firrarna hamnar i ett onaturligt mörker - eller rättare sagt under onaturligt lång tid?
    I mitt fall har jag f ö svag nattbelysning (LED), utifrån att discus ju sägs gilla det. Därav lite extra fundering kring ovan.

    För den LED-belysningen är väl också no no då, vad jag förstår?

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Jag har läst mig till att frekventa vattenbyten kan utlösa en cyano explosion och det rekommenderas att byta vatten högst två ggr per månad, dock framgick inte HUR stora byten... Jag har för tillfället ett liitet utbrott och jag ska låta bli vattenbyten så jag återkommer om några veckor med resultat

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Det är klart jag visar respekt!
    Lätt att missuppfatta varandra på olika forum.
    Jag har väl då en erfarenhetsbrist angående dessa cyanobakterier då jag sällan haft sådana i någon större och problematisk omfattning.
    Har nu i vinter i nystartat akvarium haft några mindre kolonier, då närmast frontrutan, som jag plockat bort eller sugt upp, och detta i samband med att nitititen steg, om nu det har med varandra att göra..? Även grönalger och tofsalger kom i samma veva.

    Det som blev fel var att jag mer fokuserade på andra alger, som ger med sig om växterna i övrigt får mer växtkraft, alltså med gödning och rätt belysning under rätt tid.

    Det finns väl få husdjurshobbyer med så många olika parametrar och så många olika tyckanden och beprövade erfarenheter som akvaristiken.
    Och som så ofta sker på forum av olika slag så kan åsikterna skena iväg och bereda grogrund för diverse missuppfattningar.
    Många gånger kan det räcka med en felkommatering en särskrivning, eller ett olycklig ordval.

    Men ok, jag har läst på om cyanobakterier och vet vad jag skall göra om jag får sådana, men mörklägger gör jag nog inte ändå, om jag nu inte tvingas och även om det är rätt metod.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...