Skillnad på vanlig plantnäring och akvarieplantnäring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • codehacker
    • December 2017
    • 29

    Skillnad på vanlig plantnäring och akvarieplantnäring?

    Förutom priset kanske ?
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #2
    Troligen för mycket fosfor från plantnäringen.
    Näringen ska vara balanserad till växterna.
    Själv kör jag utan fosfor för det kommer ändå med maten och jag tycker det är bra ur algsynpunkt att begränsa den.

    se denna med hur random plantnäring kan vara

    Svenska forskare har tagit fram det perfekta receptet för växtnäring. Men ingen av de vanligaste fabrikaten har den rätta balansen, visar Testfaktas test. Flera produkter ger dessutom onödiga utsläpp i naturen.
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • codehacker
      • December 2017
      • 29

      #3
      Hrrm.. Har dom kollat akvarieplantnäringen då? Av kommentarerna att döma så kanske det är bättre att pissa i akvariet - bästa balansen då!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Som flygrc skriver så i ett akvarium får man en massa överskottsprodukter från fiskarna och detta har växterna nytta av. Skulle man även tillföra detta i akvarieväxtgödningen så blir resultatet övergödning och alger.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • codehacker
          • December 2017
          • 29

          #5
          Så akvarieväxtgödning innehåller mindre gödning än vanlig gödning? Är det nitrat som det är mindre av? Ammoniak -> nitrit -> nitrat är väl den ordinarie nedbrytningsprocessen vad jag förstår.
          Växterna tar väl upp nitrat genom rötterna och dom ligger ju nere i sanden medan nitratet är löst i hela vattenmassan - hur funkar det? Göder det alger?
          Nitrit är ju farligt för fiskarna men hur är det med nitrat?

          Kommentar

          • codehacker
            • December 2017
            • 29

            #6
            Problemet som jag står inför är att jag tog över ett "misskött" akvarium. Belysningstimern var ställd på 12 tim ljus och algerna härjade fritt. De växter som finns var / är täckta av grönalger likt sammet.och glasväggarna blev snabbt gröna. Jag drog ned ljuset till två 4 tim perioder.(morgon/kväll) bytte ut belysningen så att jag endast kör blått LED ljus emellan - vilket grönalgerna inte tycks gilla. Akvariet är välgödt och växterna får sin näring genom fiskgödlingen. Satte in nya växter och slängde in 7 st Clea Helena för att få bukt med Physa invasionen och drog ned på fodret. Rensat bort döda icke produktiva blad och tillsätter 1 ml easy carbo / dag. Dom nya växterna börjar etablera sig - men behöver de akvarieplantnäring? Fattar att vanlig plantnäring skulle förvärra denna situation genom fosfor m.m. Skall man tillsätta algmedel för att försöka rädda de väletablerade gamla växterna eller avvakta och se om de kan bekämpa sammets överväxten själva?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Tycker aldrig att man skall satsa på algmedel. Visst de dödar ju ofta algerna men alger är ju också växter så med andra ord dödare de också ofta växterna. I längden behöver växterna micronäringen och den får de genom att man tillsätter akvarieväxtnäring.

              Nitrat är inte giftigt för fiskarna (med några undantag) men utgör däremot näring för alger och för den delen växterna.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • codehacker
                • December 2017
                • 29

                #8
                Problemet kvarstår - Hur bekämpar man algerna?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Har du läst algbekämpningsschemat på Zoopet https://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • codehacker
                    • December 2017
                    • 29

                    #10
                    Nej men tack för länken - jättebra sammanställning. Det stod inget om uv-c ljus användning i filtren - kan uv-c ljus dämpa algernas spridning i akvariet? Det är väl sporer dom sprids med?
                    Påväxten på bladen kanske inte påverkas av uv-c ljus i ett filter men.

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2878

                      #11
                      UV-C är verksamt och väldigt effektivt vid algblommning och infusoriedimma. Har aldrig hört om att det skulle vara verksamt mot andra alger. Testade själv UV-C mot cyano men det verkade inte direkt ha någon effekt.

                      Kommentar

                      • codehacker
                        • December 2017
                        • 29

                        #12
                        Ok, Jag har introducerat Easycarbo 1 ml/dag och Easy life - Profito akvarieplantnäring 5 ml/ vecka (väldigt vad allt är benämnt Easy) . Jag har dragit ned på vitt ljus till 4 x 2 = 8 timmar per dag och minskat utfodringen samt dumpat in lite nya växter. Nitrit nivån är bra dock ej nitrat nivån - därav har de usla algerna fortsatt stormtrivas och har börjat kolonisera de nya växterna - (hår alger e.dyl.). Fisken trivs och ynglar av sig även mina physa fontinalis (tyvärr inte mina Clea Helena). För att få balans på nitrat nivån utan eviga vattenbyten - är det nån som har testat FSB "filter"? Detta omvandlar ju nitrit till nitrat och konsumerar massor av syre i processen. Detta kan ju tyckas kontraproduktivt men det fina i kråksången är just att FSB filtret skrubbar syre. Min tanke är att leda detta syrefattiga vatten ned i bottensubstratet och få i gång en denitrifikationsprocess som heter duga. Är det nån som har experimenterat med detta så vore jag tacksam för tips. Mitt mål är som sagt att få en självreglerande akvariemiljö - utan vatten byten.

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2878

                          #13
                          Bottenfilter är ingen höjdare ifall man vill ha ett växtkar, och att leda ner syrefattigt vatten låter i mina öron kontraproduktivt ifall det är genom ett bottenfilter. När det gäller algproblemet för man göra en check på ifall det finns mycket biolast i form av ruttnande växtdelar mulm etc. En ordentlig rengöring av akvarium och filter alltså. FSB har jag ingen erfarenhet av, inte speciellt vanligt med denna typ av filter till akvarium av någon anledning.

                          Kommentar

                          • codehacker
                            • December 2017
                            • 29

                            #14
                            Det är sant - inte så bra för växterna att beröva nitrat i bottensubstratet där rötterna suger upp det. Man vill ju bli av med nitrat i den fria vattenmassan där algerna finns. Det finns mycket junk i akvariegruset - vilket märks när man av någon anledning rör om lite grann - vattnet blir skitig direkt (bra för växterna). Jag gjorde rent filtren som jag bytte och satte i nya för 3 veckor sen - rensvattnet påminde om något som finns i en septitank ( mycket fisk/ gödning!).
                            Jag testade vattnet och allt ser bra ut utom nitrat. Så det är nog en storstädning som behövs - kanske nytt grus och kasta lite algöverväxta plantor och pytsa i plantnäring och kol så blir det nog prydligt och fint igen

                            Men då missar jag tyvärr möjligheten att labba med det roliga - FSB filter och denitrifikation. Tänkte använda mig av detta lilla 64 L akvarium för att lära av det inför ett betydligt större i framtiden.
                            Jag såg en artikel om att använda sig av en 5 m tunn slang med långsam genomrinning - slangens insida koloniseras av olika bakterier beroende på syreförbrukningen - i början på slangen - nitritbakterier och i slutet på den - nitratbakterier. I kombination med ett FSB filter kan man nog få en slang med nästan bara nitrat förbrukande bakterier - lite turboeffekt kanske :-).

                            Kommentar

                            Arbetssätt...