Hur blir jag av med alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Petoj87
    • January 2015
    • 7

    Hur blir jag av med alger?

    Hej jag har fått någon mysko alg växt, osäker vad det är så vet inte hur jag ska bekämpa det.

    Bifogar lite bilder, jag har testat att mörkläggning, vilket minskade algerna något men inte mycket.

    Det är ett akvarie som är ganska gammalt på 180 liter.

    Med knappt några fiskar i.

    Fick tydligen inte bifoga bilder så lägger en länk istället
    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.

  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Det låter alltid motsägelsefullt, men håll belysningen tänd tio timmar per dygn, vare sig mer eller mindre, minska helst inte på ljusflödet, om du vågar så öka ljusflödet istället, avskärma däremot från solljus.
    MEN detta då samtidigt som du göder växterna, och komplettera med snabbväxande växter som då tar upp överskottsnäringen i vattnet.
    Sedan is i magen och avvakta.
    Har du rätt spektra på ditt ljus?
    Det gäller att få fart på växternas tillväxtkraft, då blir det i allmänhet inte någon näring och energi över till algerna.

    Innan detta skall du kolla vattenparametrarna, pH, nitrit, nitrat, tempen... Ett delvattenbyte är ju heller aldrig fel.
    Sedan är det ju bra för balansen att ha litet fisk i också.
    Den siamensiska algätaren älskar många sorters alger, bör hållas i mindre stim, 4-6 stycken kan du ju ha hos dig.

    Kommentar

    • Lilla Damen
      • February 2008
      • 2649

      #3
      Tycke det liknar cyanobakterie. Goggla... det finns bilder på det.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av Lilla Damen
        Tycke det liknar cyanobakterie. Goggla... det finns bilder på det.
        Då gäller det att kolla vattnet, och göra vattenbyten, inte heller fel att avlägsna sjoken med dessa bakteriekolonier.

        Kommentar

        • Tyko
          • April 2015
          • 279

          #5
          Håller med, det är cyanobakterier. Angreppet beror sannolikt på en obalans mellan fosfor och kväve, cyanobakterier är kvävefixerande (kan ta rent kväve och behöver därför inte använda nitrat som växter och "riktiga" alger) så om fosforhalterna är för höga eller nitrathalten för låg så kan de växa till sig. Tyvärr så äts de inte av de flesta vanliga algätarna (siameser, ancistrus etc) så det kan vara svårt att få bort, du kan pröva att göra större/oftare delvattenbyten och kanske tillsätta någon näring för att balansera kväve-fosfor. Men det är ingen garanti att det fungerar.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Dom där sjoken brukar lossna när man suger med hävertslangen alldeles över dem. Man kan repa växterna mellan fingrarna också och får bort en hel del.
            En del växter med små blad eller klena stänglar är svåra att få rena, brukar få kastas bort.
            Gör små delvattenbyten ofta, en tiondel av vattnet byts varje dag, bättre med små byten ofta än stora mer sällan.

            Kommentar

            • Petoj87
              • January 2015
              • 7

              #7
              Tack för alla svaren, jag gjorde ett 50% vattenyte igår, samt beställde test stickor och växtnäring (utan kväve och fosfor) https://www.cyberzoo.se/akvaristik/v...g-tropica.html

              Samt så har jag blokerat så inget sol ljus kan komma in.

              Ang belysningen så är det juwel LED med tillhörande styrenhet, jag antar att LED inte förändrar ljus spektrum med tiden som lysrör gör?

              Ska se om jag kan rengöra växterna manuellt när jag kommer hem, att använda hävslangen han tyvärr ingen större effekt.

              (tack för alla snabba svar)

              Kommentar

              • Petoj87
                • January 2015
                • 7

                #8
                Nu har jag fått hem testerna tyvärr ingick inte fosfor men här är värdena.

                Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.


                Alla värden verkar vara okej förutom NO2 som är något högt.
                Senast redigerad av Petoj87; 17 January 2018, 20:33.

                Kommentar

                Arbetssätt...