Vad kan detta vara för någon växt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    Vad kan detta vara för någon växt?


    När jag det sista städade ut mitt gamla akvarium fann jag diverse rotknölar, rizom.
    Alla verkade hopplöst döda, men denna och någon mer var fasta och hade små rottrådar, nu har denna börjat utveckla blad. Den här såg ut ungefär som en sättpotatis, fast mindre. Jag vet att jag hade satt i massvis med en brun näckros jag kallar för "tigerlotus" men vet inte om det är det korrekta populärnamnet, men dessa rotknölar är nästan helt runda, denna var större och mer oformlig. Så frågan är vad 17 är detta för någon växt?
    Senast redigerad av Björn J.; 14 January 2018, 16:58.
  • Petoj87
    • January 2015
    • 7

    #2
    Det är till 99% någon sorts näckros, de har helt runda bollar de växer ur och bladen ser ut som på bilden du har lagt in.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Ursprungligen postat av Petoj87
      Det är till 99% någon sorts näckros, de har helt runda bollar de växer ur och bladen ser ut som på bilden du har lagt in.
      Tack för upplysningen, den har vuxit ytterligare nu, fler blad. Det är väl så att om man knipsar stänglarna till ytbladen så breder undervattensbladen ut sig mer...?

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Kanske denna? Nymphaea lotus, egyptisk vitlotus

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Ursprungligen postat av Sjöhane
          Kanske denna? Nymphaea lotus, egyptisk vitlotus
          Ja sådana hade jag i förra akvariet, en med brunare fläckar på bladen och en utan dessa fläckar. Båda fick vita blommor.


          Jag känner till minst tre lokaler i norra Bohuslän där det växer röda näckrosor, tanken har varit frestande att plocka med sig en sådan hem och plantera i något akvarium.

          Kommentar

          Arbetssätt...