Skall starta växt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #16
    Ursprungligen postat av RBrandin
    Hej

    Jag hittade även detta alternativet
    Länk: http://www.lighting.philips.nl/prof/...514_EU/product

    När jag letade efter Lysrör med dagsljus
    //Robert
    Jättebra rör, men se om du kan hitta Philips TLD84 som vi odlade växer under på 1990-ralet.
    Osram Lumilux DL var annars min favorit. Vet inte om det röret finns kvar, eller har bytt namn.

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #17
      Juwels reflektorer är sämre nu, går lätt isönder där plastspåret sitter i mitten där man sätter fast klipset som man fäster på lysröret,mycket dålig kvalité.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #18
        Ursprungligen postat av RBrandin
        Hej

        Jag hittade även detta alternativet
        Länk: http://www.lighting.philips.nl/prof/...514_EU/product

        När jag letade efter Lysrör med dagsljus
        //Robert
        Funkar säkert också bra med reflektorer men röret är väl fortfarande ca. 900mm långt? Men akvariet kanske inte är längre?
        Men som sagt tidigare så finns det ju bra växtrör som t.ex. Sylvania aquastar att köpa i olika längd.

        Kommentar

        • RBrandin
          • January 2018
          • 15

          #19
          Hej Det blev ändrade planer, det blev ett Juvel 240 kar i stället,
          Jag byt ut de gamla lysrören till 1. Sylvania Gro och 1. Aquastar (T8) köpte en ledslinga på en 1m för att prova på Hornbach 6500 lumen men det tycket inte den gav något direkt ljus till akvariummet.
          Skall prova med en extra lysrörs armatur så jag får 4 lysrör * 38w (=152w), akvariummet är bara 120 brett så det går inte att sätt in vanliga lysrör tyvärr.

          Har haft igång det i 2 veckor nu väntar ännu på att min ena rot skall sluta att flyta

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #20
            Tycker det räcker med två rör ifall du inte tänkt köra med CO2. Risken annars är att det blir mycket alger på grund av att växterna begränsas pga. av brist på just CO2. "Skall man gasa på måste det finnas bränsle" kan man säga, om man gör en liknelse med en bil. Mycket ljus kräver alltså mer näring. Men komplettera gärna med reflektorer på rören, ifall du inte har detta.

            Kommentar

            • RBrandin
              • January 2018
              • 15

              #21
              Jag väntar på utrustning för att kunna köra igång CO2, hoppas den kommer under närmaste veckan.
              Behöver jag en speciell slang för CO2 eller funkar det med vanlig luft slang ?

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2883

                #22
                Eftersom det finns slang just för CO2 kan man ana att det finns en skillnad. Kan ju vara att materialet i slangarna skiljer sig så att CO2 påverkar slang som inte är "rätt"?

                Kommentar

                • cambru

                  • September 2008
                  • 209

                  #23
                  Jag har förstått att man helst ska ha en speciell Co2-slang pga att man annars får mycket svinn då gasmolekylerna är så små att de läcker igenom vanliga luftslangar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...