Skall starta växt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RBrandin
    • January 2018
    • 15

    Skall starta växt akvarium

    Hej!

    Jag skall starta ett växt akvarium och har en hel del frågor
    Jag har idag ett 310L kar som jag tänkte använda, jag tänkte börja med att få igång växterna och sedan köpa ett par fiskar.

    1. Vad skall jag köpa för belysning, skall jag köpa en lysrörs armatur eller led ?
    2. Skall jag ha någon typ av jord under gruset i botten av akvariet
    3. Växtnäring, vilken typ av växt näring skall jag använd, vilken är ni nöjda med ?

    MVH
    Robert
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2875

    #2
    Finns en del att läsa här: http://tropica.com/en
    1. En bra LED-belysning är inte fel, men den kostar en slant. Lysrör funkar bra men bra lysrör kostar ju också en del och behöver i princip bytas varje år. Växterna funkar bra med båda alternativen, det blir mer en fråga om kvalitet på rampen vad som är bäst.
    2. Man kan välja mellan soil och sand, under sanden kan man lägga bottenäring som är för akvarier. Bl.a. JBL och Tropica har den typen av bottennäring som läggs i ett undre lager innan sanden.
    3.Flytande växtnäring finns från t.ex. Tropica alt. använder man PMDD.
    Rätt kortfattade svar på dina frågor men mycket info finns på Tropicas hemsida mfl.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Jag startade ett växtakvarium i mitten av november, det börjar växa rätt bra nu.
      Jag har Panduros blomsterlera och torv under ett rätt grovt grus, egentligen skall man ha ett insektsnät av plast under gruset, för att fixera växternas rötter i och för hindra grävande fiskar att stöka till det.
      Måhända finns det modernare bottenmaterial, typ japansk "soil" men jag använde gammal beprövade metoder. Man kan göda med koldixid också, co2, men det har jag aldrig gjort.

      I mitt förra akvarium, på 350 liter hade jag lagom mycket ljus.... 9x14 watts lysför av dagsljustyp, Osram Lumilux de luxe, ibland Philips TLD 84. Litet svårare att då tag i, brukar vara beställningsvara i elaffärerna. Dessa rör ger i stort sett samma ljusspektra som stjärnan "Sol" om den är bekant..?
      Dom rören är från början avsetta för den textilindustrin och den grafiska industrin när man jämför färgprover inomhus.
      Dessa är de absolut bästa lysrören för växtakvarier, ger då ett naturligt ljus. Ljuset skall vara tänt 10 timmar per dygn, vare sig mer eller mindre.
      Jag har nu ett Juwelakvarium med LED, bra ljusflöde, men osäker på om spektrat från dessa är optimalt för växterna, men elräkningen är ju iallafall betydligt gynnsammare.

      Växtnäring... Tja just nu häller jag i en näring med en massa järn i avsett för trädgårdsdammar, men det dinns massvis med olika.

      Som jag ser det är ljuset och bottensedimentet det viktigaste, man kan aldrig få för mycket ljus, sa någon "alger"? Ja sådana kan man få om ljuset är otillräckligt så att växterna växer för långsamt, då tar algerna över. Även då mycket ljus men inga växter, ger mycket alger.
      Om man i uppstartsfasen ser en algexpolsion är det bra att satsa på snabbväxande arter, gärna flytväxter. Och man kan dra ned på ljusmängden, men inte på belysningstiden! Tropiska vattenväxter har tio timmars ljustid inprogrammerat i sina DNA.

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        #4
        Vad du behöver i belysningsväg, botten och gödning bestäms i mkt vad slags växter du ska ha. Tycker du mossor och javaormbunkar t ex är grejen så behövs förstås ingen bottennäring inte så mkt i övrigt i näringsväg och ljusmängd heller. Så bestäm först vilka växter du vill använda och se vad de behöver. Tropicas hemsida som Sleaper hänvisar till är utmärkt att hålla sig till om man inte har så mkt erfarenhet innan.
        Deras bottennäring fungerar bra, när den tar slut får man trycka ner bottengödning, finns flera olika att beställa på nätet.
        // Annicka

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Ursprungligen postat av RBrandin
          Hej!

          Jag skall starta ett växt akvarium och har en hel del frågor
          Jag har idag ett 310L kar som jag tänkte använda, jag tänkte börja med att få igång växterna och sedan köpa ett par fiskar.

          1. Vad skall jag köpa för belysning, skall jag köpa en lysrörs armatur eller led ?
          2. Skall jag ha någon typ av jord under gruset i botten av akvariet
          3. Växtnäring, vilken typ av växt näring skall jag använd, vilken är ni nöjda med ?

          MVH
          Robert
          Och min version
          1, Led är bra, funkar bra med lysrör och reflektorer, egen favorit i lysrör är T5 Sylvania Aquastar eller Juwel Power Glo. Just T5 behöver man inte byta rör på flera år.(har med den electroniska styrningen av lysrören) Kör med LED i mitt 900 kar och T5 rör i mitt 180l. räkna från 0,35w/liter akvarium , i ditt fall 2 st 54w rör, 4 rör om du vill ha röda växter. LED är ok med mindre effekt OM det är rätt frevenser på LEDsen. Jag kör med 360 w LED i 900l karet.

          2.Kattsand som består av bentonitlera är grymt bra under sanden, speciellt om du har lotus. Bra som vattenrening också i samband med vattenbyte, helt ok att om vattnet blir lite dimmigt av det när man pillar med växterna.

          3. Pmdd utan att använda fosfatet.

          Har släppt CO2 (har kört med Ph styrt system) Idag kör jag med luftbubblor vilka också gör att jag sliper hålla på med ytavrinning för att hålla bort den feta hinnan på ytansom bildas ibland.

          Lycka till
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Christer5
            • July 2015
            • 915

            #6
            Byter mina T5 rör en gång om året,visst gör det skillnad
            Senast redigerad av Christer5; 06 January 2018, 09:05.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Skippa dom dyra specialrören från zoobutiken. Beställ dagsljusrör med rätt spektra från elbutiken istället, billigare (=mindre dyrbara), mer ljus och naturligare färger.
              Jag har dessvärre aquahokuspokusrör från Juwel i ett akvarium, fiskarna ser ut som om de vore på ett disko, även kilfläcksrasboror lyser i olika färger, jag vågar inte ens gissa hur en kardinaltetra skulle se ut där...
              Osram Lumilux DL är oslagbara, jag hade sådana i långt över 20 år, synd att det inte finns i "juvelstorlek" som är T5 rör, som är en benämning på rörets diameter och energieffektivitet.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13109

                #8
                Jag tycker en bra led-belysning känns rätt i tiden. Om du kostar på den så kan du få en styrbar och anpassa den efter dina behov.
                Jag kör bara led nuförtiden (en lumax och en aquaclassic) och är mycket nöjd! Nu är inte jag så växtintresserad men växterna verkar intresserade av deras ljus iallafall
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  Visst skall man har lysdioder, LED-ljus.
                  Men jag är osäker på om det finns sådana med ljusspektra som gynnar växterna? Jag har nu Juwels Nature och Day två av varje, men tycker inte att det känns rätt.

                  Kommentar

                  • Christer5
                    • July 2015
                    • 915

                    #10
                    Jag använder Sylvania Aquastar T5 lysrör i mina akvarium,bra för fiskars färger och inte minst växter.

                    Kommentar

                    • RBrandin
                      • January 2018
                      • 15

                      #11
                      Hej tack för alla bra svar!
                      Kan detta vara ett bra rör, MAS LEDtube 900mm HO 12W865 T8
                      Länk: http://www.lighting.philips.se/prof/...02_EU/product#
                      Bild länk: http://www.assets.lighting.philips.com/is/image/PhilipsLighting/fedd05e9085b4a0e9e6fa6ea0080cd7c?$jpglarge$&hei=50 0
                      Senast redigerad av RBrandin; 10 January 2018, 09:48.

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #12
                        Ursprungligen postat av RBrandin
                        Hej tack för alla bra svar!
                        Kan detta vara ett bra rör, MAS LEDtube 900mm HO 12W865 T8
                        Länk: http://www.lighting.philips.se/prof/...02_EU/product#
                        Bild länk: http://www.assets.lighting.philips.com/is/image/PhilipsLighting/fedd05e9085b4a0e9e6fa6ea0080cd7c?$jpglarge$&hei=50 0
                        Efter en snabb titt tycker jag det ser bra ut.
                        Kolla på olika websidor angående solens spektra, bra om du finner ett diagram, jämför sedan detta med vad de olika belysningstillverkarna anger för spektra.

                        Jag måste erkänna att jag inte riktigt hängt med rent tekniskt/elektriskt hur nya sådana här LED-rör funkar och hur de kopplas in, rätta mig om jag har fel, men har urskilt tre huvudtyper.
                        1. Lysdiodsrör som går på 230 volt, sätts in i ordinarie lysrörshållare, men man måste byta ut glimtändaren mot något annat. Dessa rör säljes i vanliga elaffärer, byggmarkander etc. Egentligen avsedda för allmänt bruk. Man borde här kunna finna rör med rätt spektra och bra färgtemperatur och gott ljusflöde.
                        2. Lysdiodsrör som använder de ordinarie lysrörshållarna (som lämpligtvis kopplas ur, görs spänningslösa), men tar sin drivspänning (lågspänning) via en kabel från en adapter, typ Juwels ersättningsrör "Nova-Lux".
                        3. Renodlade lysdiodsrör med speciella ändstycken, att montera i speciella hållare, såsom Juwels "Multilux".

                        Kanske finns det fler grundtyper?


                        Det finns ju sedan speciella (dyra) belysningsramper för akvarier och terrarier som kan se ut på många olika sätt, med olika spektra ibland fasta, ibland inställbara för typ, sötvatten, flod, sjö, korallrev etc.
                        När det gäller lysrör för allmänbelysning, i hem, på kontor, i industrier etc. så ansågs det en tid att vitt lysrörsljus inte var så trevligt, man ville ha ett gulare ljus som mer påminde om glödlampans spektra, och jag vet att sådana gulare rör sattes in över akvarier, såg bra ut, trevliga färger, litet "retro" med glödlampsfeeling, men dom gav inte tillräckligt med ljusflöde för att tillfredsställa växtkraften.


                        När jag här skriver ordet "lysdioder" menar jag då högintensiva lysdioder som är monterade flera tillsammans.
                        LED är en förkortning, ett relatvit nytt ord i svenskan för något vi redan sedan länge namngivit... LED=Light Emitting Diode, vilket redan på 1960-talet översattes på svenska till ordet "lysdiod", men då var dessa ljussvaga, oftast röda och dög bara som "kontrollampor" i elektroniska apparater.
                        Men varför använda gamla beprövade ord och uttryck, när man kan importera nya dumheter från den brittiska och ännu värre från den amerikanska engelskan?
                        Tack och lov har detta språkbruk inte drabbat våra fiskar, för isåfall hade skalaren hetat "ängelfisk"...

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2875

                          #13
                          Ursprungligen postat av RBrandin
                          Hej tack för alla bra svar!
                          Kan detta vara ett bra rör, MAS LEDtube 900mm HO 12W865 T8
                          Länk: http://www.lighting.philips.se/prof/...02_EU/product#
                          Bild länk: http://www.assets.lighting.philips.com/is/image/PhilipsLighting/fedd05e9085b4a0e9e6fa6ea0080cd7c?$jpglarge$&hei=50 0
                          Data för LED-röret ser ju ok ut. Dock är det 900mm långt vilket jag antar att akvariet inte är (förmodligen 1200 långt eller liknande?). Med ett ljusflöde på ca. 1500lumen så får det ju isf. bli ett antal sådana för att täcka akvariets längd och för att få tillräcklig ljusmängd. Ser ju också ut som man behöver reflektor för att koncentrera ljuset nedåt.
                          Senast redigerad av Sleaper; 10 January 2018, 12:39.

                          Kommentar

                          • RBrandin
                            • January 2018
                            • 15

                            #14
                            Hej

                            Jag hittade även detta alternativet
                            Länk: http://www.lighting.philips.nl/prof/...514_EU/product

                            När jag letade efter Lysrör med dagsljus
                            //Robert

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #15
                              Mycket man skall tänka på....
                              I vissa fall kan man bygga om och flytta på lysröshållarna, men inte alltid....
                              Juwel har iallafall en reflektor som är 895 mm lång, litet längre än tre gamla svenska fot.... Som är 981 mm och en vanlig smalspårvidd på svenska smalspåriga järnvägar... Vaddå out of topic?

                              Juwels reflektorer har blivit mycket bättre nu då de är tillverkade av plast med någon högreflekterande film på, förr var dessa av någon blank aluminiumlegering som snabbt mattades av. Men klipsen var bättre förr, då var dom av fjäderstål, eller fosforbrons, idag av plast som lätt går sönder. Iofs kanske inte klipsen passar de tunnare LED-rören. Juwel har tyfligen självhäftande reflektorfilm också att själv klistra inuti belysningsrampen.

                              Det sägs i reklamen att reflektorn ökar ljusflödet med 50% men det är nog optimistiskt i överkant, men visst blir det bättre och ljusare, och så slipper man bli väbländad då man lyfter på locket.

                              Jag minns det brun-orangea 1970-talet, då jag själv hade byggt en lysrörsramp av brunlaserad plywood ett 375 liters akvarium. Den liknade nog mest en likkista, massvis med lysrör, och ovanför dessa hade jag limmat spegelglas. Den rampen låg stadigt ovanpå akvariet, då den var väldigt tung.....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...