Ciklider i akvarium med växtfokus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    • November 2004
    • 180

    Ciklider i akvarium med växtfokus

    Hej! Tänkte återkomma till akvarievärlden och dra igång ett akvarium med stor betoning på växter. Att kalla det växtakvarium vågar jag nog inte än, kunskaperna är bara basala vad gäller växtakvarier. I akvariet blir det såväl växter, rötter, stenar och fiskar. Trolig volym runt hundra.

    Men det är fiskarna som blir problemet, för jag vill ha ciklider, vilket kanske inte är det bästa i växtintensiva akvarier. Enklast är nog ettor eller liknande?

    Men jag gillar ciklider och vill ha Västafrika, Sydamerika eller Tanganyika och har tänkt mig någon/några arter därifrån som kan passa.

    TAr gärna emot råd och erfarenhet från er som haft ciklider i växtakvarier. Förslag på passande ciklider som ni har erfarenhet av eller vet kan passa?
    Senast redigerad av Camenius; 04 December 2017, 17:17.
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Enligt mitt enkelspåriga tyckande, så glöm Tanganika- och Malaviciklider. Jag har aldrig sett sådana i ett välplanterat akvarium, och det är väl så att de flesta vatteväxterna som importeras till oss inte trivs i det lätt alkaliska vattnet som dessa ciklider vill ha. Crinumlökar ser man ibland i sådana afrikanska akvarium, men dom tycker tydligen dessa växter smakar illa efter att ha provsmakat några gånger, ja flera av dessa ciklider äter gärna grönt.
    Måhända får jag mothugg av tanganika och malawientusiasterna.

    Västafrikanska ciklider har jag ingen erfarenhet av. Jo jag kar ju naturligtvis haft paletter och och egyptiska munruvare i växtakvarium, men för farao, Egypten ligger ju inte i västra Afrika... Grön bågfensciklid, är den afrikansk? Den hade jag i minst tjugo år, ja inte samma exemplar då, men den trivs bra i tättplanterade akvarier.

    Alla "snälla" och lugna ciklider från Sydamerika funkar, om de nu inte är växtätare... Just nu har jag hantelciklider. Men skalarer, diskusar, och alla dvärgcikliderna kan man ju ha. Urahu har jag haft nån enstaka gång, litet dikusklass på den, men den gillade att simma bakom svärdsplantorna.
    Men undvik jordätare, geophagusar, dom äter visserligen inte växterna, men vissa arter agerar som maniska grävmaskiner i bottenlagret, brukar tendera till rött kort i växtakvariet.
    Undvik den den Sydamerikanska zebracikliden, den anser att växterna skall ligga och flyta och vara sönderslitna i vattenytan.
    Flaggcikliden vill gärna ha grönsaker också, men ger sig inte på de större växterna, äter gärna upp andmaten.

    Men vanliga grå (=randiga) stora skalarer passar ju jättebra i växtakvarium, och man kan ha många par, då de är rätt så snälla mot varandra.
    Men skalare är kanske för vanliga och tråkiga?

    Just nu har jag rödprickig hantelcuåiklid och självlysande blå fjärilsciklid i två olika växtakvarium. Den självlysande blå, är väl kanske inte så akvaristaikt eller politiskt korrekt... Men den gör sig bra i de nedre regionerna bland växternas rötter.
    Senast redigerad av Björn J.; 04 December 2017, 17:35.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Ursprungligen postat av Björn J.
      Enligt mitt enkelspåriga tyckande, så glöm Tanganika- och Malaviciklider. Jag har aldrig sett sådana i ett välplanterat akvarium, och det är väl så att de flesta vatteväxterna som importeras till oss inte trivs i det lätt alkaliska vattnet som dessa ciklider vill ha. Crinumlökar ser man ibland i sådana afrikanska akvarium, men dom tycker tydligen dessa växter smakar illa efter att ha provsmakat några gånger, ja flera av dessa ciklider äter gärna grönt.
      Måhända får jag mothugg av tanganika och malawientusiasterna.

      Västafrikanska ciklider har jag ingen erfarenhet av. Jo jag kar ju naturligtvis haft paletter och och egyptiska munruvare i växtakvarium, men för farao, Egypten ligger ju inte i västra Afrika... Grön bågfensciklid, är den afrikansk? Den hade jag i minst tjugo år, ja inte samma exemplar då, men den trivs bra i tättplanterade akvarier.

      Alla "snälla" och lugna ciklider från Sydamerika funkar, om de nu inte är växtätare... Just nu har jag hantelciklider. Men skalarer, diskusar, och alla dvärgcikliderna kan man ju ha. Urahu har jag haft nån enstaka gång, litet dikusklass på den, men den gillade att simma bakom svärdsplantorna.
      Men undvik jordätare, geophagusar, dom äter visserligen inte växterna, men vissa arter agerar som maniska grävmaskiner i bottenlagret, brukar tendera till rött kort i växtakvariet.
      Undvik den den Sydamerikanska zebracikliden, den anser att växterna skall ligga och flyta och vara sönderslitna i vattenytan.
      Flaggcikliden vill gärna ha grönsaker också, men ger sig inte på de större växterna, äter gärna upp andmaten.

      Men vanliga grå (=randiga) stora skalarer passar ju jättebra i växtakvarium, och man kan ha många par, då de är rätt så snälla mot varandra.
      Men skalare är kanske för vanliga och tråkiga?

      Just nu har jag rödprickig hantelcuåiklid och självlysande blå fjärilsciklid i två olika växtakvarium. Den självlysande blå, är väl kanske inte så akvaristaikt eller politiskt korrekt... Men den gör sig bra i de nedre regionerna bland växternas rötter.
      "Ettor" vet jag inte vad det är för fiskar, men du kanske har ett felstavningsprogam, och skrev "tetror" ja de allra flesta tetrorna funkar i växtakvarium, men läs på! Det finns en och annan växt- och fruktätande art, blanda annat den stora sydamerikanska skivtetran som kallas för "Silverdollar" det är i själva verket en vegeterianpiraya. De absolut vanligaste sydamerkanska tetrorna, neon- och kardinaltertrona går sig bra i växtakvarium, men står även överst på skalarerna som diskusarnas meny, även andra större ciklider käkar upp sådana om tillfälle ges.

      Kommentar

      • Camenius
        • November 2004
        • 180

        #4
        Varmt tack för dina synpunkter. Jag har tidigare haft akvarium och, tror jag, haft de arter du nämner. Inser att min rubrikfråga är lite korkad, åtminstone innehållet i texten. Lite som när svensken får frågan: "Vill du ha mer semester eller mer lön?" "Jag väljer båda."

        Insåg det när jag skulle skriva det här svaret, eftersom jag både vill prioritera fiskar högst och växter högst. Jag måste välja. Eller ha två kar, kanske? Och ja, Tanganyika är inget alternativ om man vill ha mycket växter. Visst kan man ha växter i t-kar, det har jag haft tidigare med framgång, men om man vill satsa på flera olika växtarter och "jobba" med växter, näää, inte Tanganyika.

        Nåja. Jag har varit så insnöad på pelviachromis teaniatus (red Nigeria) och nanochromis transvestitus, men kanske ska släppa dem. För du satte mig på ett s-amerika-spår när du skrev Grön bågciklid som jag faktiskt sett som ett alternativ tidigare. Kanske ska släppa v-afrika och ej blanda kontinenterna, och satsa på några s-amerikaner, exempelvis Boliviansk fjärilsciklid ihop med Grön bågciklid. Och kanske ett par Nyckelhåls, eller blir dom för stora? Akvariet blir ju bara runt drygt hundra.

        Berätta gärna lite om blå fjäril! Vet inget om dom.

        Ja, jag skrev fel när jag skulle skriva tetror. Tetror förstår inte ciklider som ibland försvarar revir och är därför inte så bra ihop, annars skulle jag vilja ha ett stort stim av nån tetra. Men kanske det går ihop med de s-amerikanare som jag nämnt ovan. Eller?

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          Tomasi ciklid fungerar bra i växtkar annars. Precis som Palettciklid ifall man vill hålla Afrikanska ciklider. Annars finns ju mängder med dvärgciklider från Sydamerika som sagt. Nyckelhål fungerar också i växtkar men i ett hundraliters passar mindre ciklider bättre. Men tetror passar ihop med dom ciklider du nämner, och ihop med alla dvärgciklider vad jag vet.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Nyckelhålen låser sig inte i växten precis, blir väl runt 15 cm, jättesnälla skulle jag nog säga. I den storleksklassen gillar jag hantlarna (som blir litet större) bättre, men de lär väl förtära mintre tetror även om dessa också är snälla, men har litet mer jäklar anamma i sig. Skrev jag det att jag har rödbukshantlar tillsammans med colbianska tetror och just nu pyttesmå siamensisar? och ingen har (ännu) blivit uppäten.

            Jag vet inte mer om de självlysande blä fjärilarna, annat än att de ser trevliga ut och har de egenskaperna som det står om i alla arbeskrivningar för den vanliga fjärilscikliden, lilla jordätaren, microgeophagus. Men den är väl någon slags hybrid eller odlingsvariant som oerfarna dumma akvarister luras att köpa... Den såg ju så snygg ut i affären...
            Kanske får de en blekare färg om jag byter till hederliga lysrör av dagsljustyp. Fjärilarna äter ju iallafall inga tetror, det kan jag garantera! (Då de har ungefär samma storlek som mellanstora "akvarietetror". (Jo jag vet att det finns monsterteror där ute i den ostädade naturen, som filéade är mättande och närinsrika matfiskar och tillika stridbara sportfiskar).

            Även om större ciklider du tänker på inte äter växterna, kan de ju av misstag rycka dem med sig när de är nyplanterade. Jag har problem med det just nu, har fått säkra en del nyplanterade svärdsplantor och vallisnerior med stenar.
            Så såg jag ikväll hur en hantelhanne drog iväg med ett knippe javamossa... Dom är ju inte precis några bobyggare, men han kanske skulle sanera litet inför byggandet av en lekgrop...?

            äh, hur var ursprunsdrågan?
            Ja ciklider i växtfokusakvarium, ja då är nog mindre ciklider bättre, de syns med än dvärgciklider, och simmar inte på ett sådant sätt att nyplanterade växter dras med av strömmen.

            Kommentar

            • Camenius
              • November 2004
              • 180

              #7
              Ju mer jag tänker på detta inser jag att jag ska satsa på två kar. Dels ett lite större med fokus på fiskar, dels ett mindre på strax under hundra liter, med fokus på växter med tetror och kanske några apistogramma, kurvciklider och liknande. Satsar jag på enbart ett med fokus på växter måste jag kompromissa för mycket med vilka fiskar har. Då är risken uppenbar att jag tröttnar ganska snabbt och börjar böka om/byter fiskar i det. Och det är inte bra om det ska vara ett akvarium med fokus på växer och scaping.

              Det får bli två akvarier.

              Tack för era synpunkter.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Ingen orsak, roligt att tjôta och dela med mig av erfarenheter.
                Kanske bra med två akvarium, men växtakvarium mår ju bara bra av ett gäng mindre och anspråkslösa fiskar.
                Ett färgglatt tetrastim, orangeröda svärdbärare eller platys, något par med små ciklider, och massvis med siamensisskördetröskor, det blir oftast bra!

                Kommentar

                Arbetssätt...