Hjälp med växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SlöjstjärtsTösen
    • February 2016
    • 131

    Hjälp med växter

    Hej!
    Nu börjar vattenvärdena i mitt akvarium bli lite väl kaosiga (nitrat och nitrit) så jag skulle behöva någon bra växt som kan hjälpa till att balansera upp det hela och då jag inte har någon som helst koll på vattenväxter behöver jag lite tips.

    Då jag har guldfisk som tidigare ätit upp allt jag stoppat i akvariumet tänkte jag göra någon form av flyt balja i akvariumet så växterna får vara ifred, så gärna något som inte behöver grävas ner.
    Jag har inte heller någon belysning i akvariuet (men kan fixas) så gärna något som inte kräver så mycket ljus.

    Har funderat på vattenpest men har ingen plan b. Ska iväg på en auktion i helgen så tänkte se om jag kan hitt något bra där

    Är tacksam för alla tips jag kan få!
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Fortsätt att fundera på Elodea densa, vattenpest. Andmat är ju bra också, men svår att bli av med sedan (om man inte har en hungrig flaggciklid).
    Kabomba är ju bra med, men den har ju EU sett till att förbjuda i hela EU... onödigt.
    Javaormbunken växer snabbt också, och jag känner inte till några fiskar som äter den.
    Vattenhyacinten växer även den snabbt, ett riktigt ogräs, fråga den sjöfarande befolkningen och yrkesfiskarna runt Victoriasjön så får du svar...
    Även javamossan växer snabbt då den väl etablerat sig.
    Annars vrider du ur en filterpatron som kommer från ett väl fungerande akvarium i ditt kar, så att du får litet nyttiga nedbrytningsbakterier.
    Det pågår en litet parallell diskussion om detta; https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/2374794-värdena-ser-fel-ut-och-fiskarna-blir-lidande

    Lycka till!

    Kommentar

    • SlöjstjärtsTösen
      • February 2016
      • 131

      #3
      Tack för tipsen!
      Jo, jag får kolla lite vad de har. Mossa är jag inte super intresserad av för jag tror inte det blir fint. Men de andra ska jag lägga på listan!

      Mitt filter funkar hur bra som helst i första steget, har ingen nitrit utslag i mina tester all. Tror det mest är att nitratet har ingenstans att ta vägen när det väl bildats då jag inte har några växter. Nu när fiskarna börjar bli så stora vattenbyten räcker inte. Jag var lite otydlig, skrev inlägget väldigt fort på tåget

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4


        Javamossan kan ju bli fin, men den kan också funka som skräpsamlare, sedan är min erfarenhet att den är långsam i början, för att sedan växa som ogräs när den väl kommer igång. Javaormbunken hör väl inte till de vackraste akvarieväxterna precis, men den växer väldigt bra även i vanskötta akvarier. Jag hade ett bortglömt och ouppvärmt karantänsakvarium som vid återupptäckten var fullproppad med javaormbunke.
        Senast redigerad av Björn J.; 30 November 2017, 16:15.

        Kommentar

        • hivemindhermit
          • September 2017
          • 214

          #5
          Andmat är toppen. Växter EXTREMT fort och tar därmed upp väldans massa kväve. Och när du vill bli av med det kommer ju guldfiskarna äta upp det; det är en utmärkt foderväxt.
          /Alex
          375 + 112 liter drömmar

          Kommentar

          Arbetssätt...