Hjälp med alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robertn83
    • October 2017
    • 58

    Hjälp med alger

    Hej!
    Mitt intresse har vuxit och köpte för två månader sedan ett Rio 240 med nya LED belysningen. Men alger smolkar min glädjebägare och får inte bukt med dem, annat än att byta ut växter.

    Svärdsplantorna har liksom en ”luden matta” av små grönaktiga strån. En matta. Luktar inget, går ej rensa genom att skrapa.
    Dessutom har btn bakgrunden blivit väldigt grön. Lite alger ska det såklart vara men tycker den är för grön?
    Dock är det de ludna som oroar mest.

    Byter ca 40 liter varje helg. Tillsätter easycarbo varje dag samt har två stycken Algstop depottablett i pumpen (rek fr Herkules Zoo). Byter det översta lagret i filtret varje vecka. Växtgödning varje vattenbyte.

    Belysning. Just nu 11 timmar. Testat 6 timmar i två veckor utan märkbart resultat.

    Har fem st ottosar, tre sebrasnäckor och en nyinköpt L144. Övrig besättning är scalarer, regnbågsfisk samt kardinal- och koppartetror.

    Edit: PH test visar runt 7-7,5.
    6i1 test visar inget konstigt. Möjligen att KH bara är 3 men bör inte spela ngn roll när pH är stabilt?

    Tips mottages tacksamt!
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Jag skulle börja med att öka till 50% när det gäller delvattenbyte och minskat belysningstiden till 8tim och slutat med Algostop. Finns andra växter i akvariet, och hur ser dom ut isf?

    Kommentar

    • robertn83
      • October 2017
      • 58

      #3
      Tack för svar! Har minskat belysningen och löser det andra till helgen.
      Det verkar än så länge vara översta halvan av bladen, alltså de närmast ljusrampen, som drabbas och mest på (svärdplantorna?). Något enstaka anubiablad har ett tunt lager.

      Lägger med ett par bilder - hoppas det underlättar för er att hjälpa mig.
      Bifogade filer
      Senast redigerad av robertn83; 04 October 2017, 13:13.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Svärdsplantorna kan man plocka bort dom mest angripna bladen. Just att man tar bort lite blad brukar trigga svärdsplantor att producera nya är min erfarenhet. Anubias är knepig pga. att tillväxttakten är så långsam. Äldre blad blir ju alltid fula så småningom och bör rensas bort. Sen skulle man ju kunna plantera något mer snabbväxande i höra hörnet? Typ Hygrophila polysperma eller liknande för att konkurera med algerna.

        Kommentar

        • robertn83
          • October 2017
          • 58

          #5
          Har beställt fler växter, tänkte köpa med ngn mer Egeria densa och trycka ner också, åtminstone ngn månad eller två.
          Har beställt ludwigia repens för högra hörnet, 5 st, en handfull staurogyne repens och en del lilaeopsis brasiliensis som jag hoppas kan locka fram de räkor jag misstänker gömmer sig bakom filterhuset... =)

          Fortsätta/öka/minska med Easy carbro? Ger enl dosering just nu.
          Testa siamesiska algätare?

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Fortsätt med Easy Carbo men tillsätter du näring också? Siameser är ju bra på tofsalger men det verkar ditt kar inte ha drabbats av.

            Kommentar

            • robertn83
              • October 2017
              • 58

              #7
              Sleaper Japp, från samma tillverkare som EasyCarbo. Profito kanske den kan heta? En gång i veckan.

              Kommentar

              • robertn83
                • October 2017
                • 58

                #8
                Update:
                tog bort de värst drabbade plantorna, tryckt ner markant mer växter (typ dubblat), samt lite större vattenbyten. Och fyra siameser. Det har gått riktigt bra och väldigt lite alger just nu. Den ludna mattan är försvunnen.

                Kan tillägga ngt intressant: hade ju mkt alger på btn slim. Jag har skrapat lite med en tandborste men framförallt bytte jag plats på lysrören från juwel.
                Dela blev det finare ljus men framförallt - nu ca två veckor senare är det en markant minskning av alger!
                Har istället fått lite på framrutan på hanterbart.

                Så - Juwels nya ledrör kan vara en bov.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Grund"problemet" är ett överskott och obalans av näringsämnen så jag skulle helt sluta med näring och easycarbo och se vart man hamnar... Alger är bara av godo och hjälper till att förbruka överskott av näring och återskapa en balans i akvariet vilket är till glädje för dina invånare!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  Arbetssätt...