kan för livet inte få amazonsvärd att växa ordentligt i mitt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasH
    • December 2016
    • 40

    kan för livet inte få amazonsvärd att växa ordentligt i mitt akvarium

    Hej!
    jag har provat med 2 olika typer av amazonsvärd.

    Jag kan tyvärr inte namnen på dom, men det är relativt vanliga sorter som ofta hittas i välsorterade akvariebutiker.
    den första plantan gav jag ca 5/6 månader, då jag vet att dessa växter oftast "backar" tillbaka när dom hamnar i nya akvarium, för att sedan ta fart och växa.

    det verkar som att jag fattas något i mitt akvarium för att dom ska trivas.
    båda växterna jag har provat med har visat samma symtom.

    växterna växer och dom har stark färg på bladen, men det som händer är att dom växer upp "skrynkliga i kanterna på bladen, och när bladen sedan blir större så tappar dom färg och vittrar ner.

    första växten jag hade var vattenvärdena som följande.
    pH drygt 6.5 och jag körde med PMDD. sedan införskaffade jag mig en Co2 anläggning och detta resulterade i att bladen blev starkare i färgen, men fortfarande samma problem.
    denna växt jag har nu kör jag både PMDD,co2 och rottabletter.

    fortfarande samma problem.
    hilfe!
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Hur är det med belysning, typ/färg etc? Planterade själv ett gäng Bleheri för ett drygt halvår sedan, växte och blommade ett tag men stannade sedan av. Minskade belysningen innan sommaren för "sommarmode" vilket kanske triggade igång svärdsplantorna som nu har vuxit sig rejäla. Min teori är att för mycket och ljus med högt Kelvintal inte passar svärdsplantor så bra. Men det finns säkert även andra parrametrar som påverkar.

    Kommentar

    • Henrik_A
      • August 2010
      • 146

      #3
      Har du kollat om näringen du tillför räcker, du kanske behöver dubbla dosen ev. mer.
      Har du mycket ljus och co2 så får du göda på ordentligt.

      Prova att köra normaldos med pmdd, sen kan du tillsätta extra kalium och järn.
      Bladen är "skrynkliga" kalciumbrist?

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Min erfarenhet av flera Echinodorus eller Svärdsplantor att de behöver rejält med rotnäring i bottensubstratet. Ju mer rötter som utvecklas, desto mer näring behövs. Tryck i tre stycken JBL Sieben Kugeln per planta så får du se vad som händer. Det är kulor med näringsberikad lera. Du får en obalans i plantan med mycket till bladen men lite till rötterna.


        Skickat från min iPhone med Tapatalk
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • MattiasH
          • December 2016
          • 40

          #5
          jag kör med juwels standard ramp.
          dock har jag bara 2 av 4 rör tända, då akvariet står i ett ganska ljust utrymme.
          jag slår i PMDD för 600L karet är ett Juwel Rio 400(450).

          vad jag vet så saknas vissa mineraler i PMDD typ kalcium.
          vattnet ligger på 6.5 ph från kranen.
          väldig kalkfattigt vatten där jag bor.

          Kommentar

          • MattiasH
            • December 2016
            • 40

            #6
            de där JBL kulorna verkar intressanta. var skaffar du dom?

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              För min del hos den lokala handlare ZooHoo i Västerås. Men det har varit en vanlig produkt i handel tidigare. Många internethandlare har den.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8
                Ursprungligen postat av MattiasH
                jag kör med juwels standard ramp.
                dock har jag bara 2 av 4 rör tända, då akvariet står i ett ganska ljust utrymme.
                jag slår i PMDD för 600L karet är ett Juwel Rio 400(450).

                vad jag vet så saknas vissa mineraler i PMDD typ kalcium.
                vattnet ligger på 6.5 ph från kranen.
                väldig kalkfattigt vatten där jag bor.
                Är det Juwel Daylight rör? Hur gör du med delvattenbyten och vilken typ av bottensubstrat har du, sand eller soil eller annat? Man kanske skall minska dosen PMDD för att se vad som händer. Svärdsplantor tar ju upp mycket näring via rötterna och är ju inga extrema snabbväxare, men du kanske har andra växter som kräver mycket flytande näring. Tänker att det inte alltid behöver vara en brist på något som är felet, utan problemet kan vara att det finns för mycket av något.

                Kommentar

                • MattiasH
                  • December 2016
                  • 40

                  #9
                  Juwel daylight rör.
                  ciklidsand.

                  kan prova att minska mängden PMDD och trycka ner enstaka rottablett

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #10
                    Vet inte riktigt vad ciklidsand är för sort. Kalkrik? Daylight-rören tycker jag funkar bra till växter.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sleaper
                      Vet inte riktigt vad ciklidsand är för sort. Kalkrik? Daylight-rören tycker jag funkar bra till växter.
                      Ciklidsand är en märklig beteckning eftersom olika ciklider har olika krav beroende på var de kommer ifrån. Så vad som passar en art är olämpligt för en annan.
                      Oftast (av någon anledning) så brukar vit kalkrik sand kallas för ciklidsand.

                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2876

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Ciklidsand är en märklig beteckning eftersom olika ciklider har olika krav beroende på var de kommer ifrån. Så vad som passar en art är olämpligt för en annan.
                        Oftast (av någon anledning) så brukar vit kalkrik sand kallas för ciklidsand.
                        Jo, konstigt namn på en sand som du säger. Förmodligen inte optimalt för växter kan man misstänka.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...