Problem med svarta alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gbg_mogge
    • September 2017
    • 6

    Problem med svarta alger

    Hej

    Har efter ca ett år fått problem med svart/bruna alger som börjar vid stjälken på växterna för att sedan börja växa på bladen. De är inte håriga eller speciellt "geggiga" utan
    de sitter stenhårt på bladen som de till slut täcker helt eller delvis och plantan börjar få problem att producera nya skott etc.
    Har skrubbat av Anubis växterna flera gånger med tvättsvampar och de såg ut som att återhämta sig men alla är nu på väg att dö ut.
    Även de vanliga svärdplantorna börjar ta illa vid dom.. problemet började ett tag efter jag köpte javaormbunkar i en butik här i Göteborg som kanske inte borde sälja sådant.

    Har ett 300L kar med ett CrystalProfi 900 ytterfilter, Fluval U4 innerfilter, LED-belysning som motsvarar 2st T8-rör, 1st T8 växtlysrör, luftpump, Eheim UV-filter kopplad till ytterfiltret (dock inte igång, använde den när jag fick problem med infusorier en gång). Använder Sera Aquatan och Tetra Plantamin som vattenberedning och gödning.
    Har kollat vattenkvalitén och ser inga problem där, gör 1/3-dels vattenbyten varje vecka (ibland 1/2), ljuset är på mellan 9-21 (dimmar ned mellan kl 20-21) och har månskensljus kl 21-24.

    Det är ju inte för lite filterkapacitet och troligtvis inte ljuset heller då växterna tidigare mått bra och frodas. Fiskarna är ett gäng Scalarer, black mollys, guramier och siamesisk algätare.

    Bilderna nedan visar svärdplantor som jag köpte för ca en månad sedan och sist hur de tar över anubisplantorna.

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag hade nog testat med att byta lite mer vatten en tid
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • gbg_mogge
      • September 2017
      • 6

      #3
      Tack för tipset, ska testa en period och se om det hjälper.

      Kommentar

      Arbetssätt...