Tillföra både CO2 och O2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils.Joutseno.Dahlberg
    • July 2017
    • 14

    Tillföra både CO2 och O2?

    CO2 bör ju tillföras vattenväxterna på dagen/när akvariet är tänt, då växterna förbrukar CO2. På natten/när akvariet är släckt, förbrukar ju växterna O2. Är det någon vits att tillföra extra O2 när karet är släckt då? Någon som gör detta? Har en tanke?

    Och om jag har ett mäsksystem som går dygnet runt men jag tillhör O2 på natten - neutraliseras viss CO2 då?


  • Sleaper

    • September 2008
    • 2878

    #2
    Har aldrig hört talas om någon som tillför O2. Tror inte du menar att tillföra O2 egentligen, du kanske menar att du använder luftpump på natten? I så fall vädrar man ut CO2, vilket blir kontraproduktivt.

    Kommentar

    • Nils.Joutseno.Dahlberg
      • July 2017
      • 14

      #3
      Jag menade O2, men att ha en vanlig luftpump gående på natten för att vädra ut CO2, när växterna inte behöver CO2, är väl ingen dålig idé? När man har ett mäsksystem som man inte stänger av på natten alltså...

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2878

        #4
        Att ha syrgas hemma är ju lurigt. Skulle en läcka uppstå och man har levande ljus eller liknande kan det ju ta sig rejält... Nej, fungerar allt som det skall så är syrehalten på topp på kvällen i karet. Man kanske kan se syrebubblor från växterna som indikerar att vattnet är mättat på syre. Att vädra ut CO2 hjälper inte eftersom det inte bidrar till mer syre.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Det är ju som så att syrehalten är hög, även på natten, om man tillför co2 och har en stor växtmassa, som mår bra och växer (det är ju en förutsättning). Problemet är ju att co2 kan stiga för mycket under natten om man tillför det okontrollerat, därför är en kontroller bra som håller nivån på en säker nivå hela tiden!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Nils.Joutseno.Dahlberg
            • July 2017
            • 14

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Att ha syrgas hemma är ju lurigt. Skulle en läcka uppstå och man har levande ljus eller liknande kan det ju ta sig rejält... Nej, fungerar allt som det skall så är syrehalten på topp på kvällen i karet. Man kanske kan se syrebubblor från växterna som indikerar att vattnet är mättat på syre. Att vädra ut CO2 hjälper inte eftersom det inte bidrar till mer syre.
            Nä, det är väl sant att O2 är lite vanskligt att förvara hemma...

            Men att vädra ut CO2 på natten bidrar ju iaf till mindre CO2... vad skulle vara nackdelarna med det? Svajigt pH kanske?

            Kommentar

            • Nils.Joutseno.Dahlberg
              • July 2017
              • 14

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Det är ju som så att syrehalten är hög, även på natten, om man tillför co2 och har en stor växtmassa, som mår bra och växer (det är ju en förutsättning). Problemet är ju att co2 kan stiga för mycket under natten om man tillför det okontrollerat, därför är en kontroller bra som håller nivån på en säker nivå hela tiden!
              Jag har ju ingen kontroller, det är därför jag försöker hitta en annan lösning (luftpump som går på med timer på natten, och bara låter CO2 oavbrutet gå in i tanken).

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2878

                #8
                Ursprungligen postat av Nils.Joutseno.Dahlberg

                Nä, det är väl sant att O2 är lite vanskligt att förvara hemma...

                Men att vädra ut CO2 på natten bidrar ju iaf till mindre CO2... vad skulle vara nackdelarna med det? Svajigt pH kanske?
                Jo, en effekt är svajigt pH. En controller är bra som sagt för att hålla rätt mängd CO2 och därmed ett stabilare pH. Man kan ju också installera en magnetventil som styrs av en timer som stänger CO2, ifall man är orolig för att CO2-halten skall nå kritiska nivåer på natten .

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nils.Joutseno.Dahlberg

                  Jag har ju ingen kontroller, det är därför jag försöker hitta en annan lösning (luftpump som går på med timer på natten, och bara låter CO2 oavbrutet gå in i tanken).
                  Jag gjorde så när jag körde mycket mäsk pga precis de tankespåren. Omöjligt att svara på hur stor effekt det gav men det funkade fint under lång tid iaf. Kan ju bara vara nytta att lufta vattnet nattetid för att balansera ut mängden CO2.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  Arbetssätt...