Gröna fläckar och hål i blad. Vad kan vara fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jon_r
    • September 2017
    • 2

    Gröna fläckar och hål i blad. Vad kan vara fel?

    Jag är en relativt ny akvarieägare som fått problem med växterna, nu efter sommaren. Har ett drygt 200 l kar. De flesta bladen (dock inte alla), oavsett art, har ljusgröna fläckar som blir till små hål som sedan blir större. Antar det kan vara nån sorts alg eller ha med vattenkemin att göra. Har två siamesiska algätare (som kanske inte gör sitt jobb) och två Ancistrus. Har också mätt med 6in1-sticka och alla värden ser okej ut.

    Frågan är om någon kan avgöra baserat på länkade bilder? Och har en idé om hur man kommer tillrätta med det hela?

    Har Googlat men inte hittat nått konsekvent svar angående hål i växter.





  • Delta2004
    • November 2016
    • 77

    #2
    Svarta punktalger?
    jag hade liknande prickar på anubias, dock utan hål. Kollade här på zoopet i artiklar "alger och hur man blir av de". Bl a hjälper flytande karbo mot dem (utöver att ge fart på växterna).
    jag kör nu med flytande "Easy carbo" och alla nya blad är just nu fläckfria. :-)

    Kommentar

    • jon_r
      • September 2017
      • 2

      #3
      Tack för infon och förslaget! Ska testa med det så får vi se vad som händer. :-)

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        #4
        Hål i blad kan orsakas av hungriga Ancistrusmalar. Sen blir ju blad med tiden gamla och tappar stilen även om Anubias håller sig fina länge.
        // Annicka

        Kommentar

        Arbetssätt...