Växterna mår inge bra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dexter84
    • May 2017
    • 42

    Växterna mår inge bra

    Hej gott folk, har lite problem med mina växter. Vet att dem får för mycket ljus då karet står lite för nära fönstret men har försökt dragit ner på ljustimmarna men verkar inte hjälpa.
    Bildas mycket brunt på dom men en växt har nästan ingenting alls av det så börjar tro att jag kan ha planterat dem lite fel. Min anubias har jag sattit fasst på en rot med sytråd men den ser ut att dö, rötterna har inte fässt alls på roten och det var minst 2 månader sen och bladen har brunt på kanterna, hur får man fasst den bra och tror ni det kan vara något annat fel jag gör?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Anubias brukar klara många månader utan ljus så det borde inte vara något problem.
    Sedan "fönsterbelysning" brukar oftast bara gynna algerna och inte växterna och mycket fönsterbelysning innebär definitivt inte att man skall dra ner på akvariebelysningen - snarare tvärtom.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Dexter84
      • May 2017
      • 42

      #3
      Okej tack för infon. Verkar dock inte vara alger på växterna ser mer ut som vissna bruna kanter går liksom inte att få bort förutom på Anubiase
      Kan svag belysning göra så det blir så tror lysrören är ganska gammla. Sen tänkte jag om jag planterat dem fel är ju inte så att rötterna börjar direkt vid bottenytan utan har sänkt ner dom någon extra cm så dom inte ska flyta upp så lätt, kan ja grävt ner dom för djupt?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Det finns alger som är bruna.
        Visst kan svag belysning (som gamla lysrör) leda till algproblem.
        Vad är det för växter du har som du har "grävt ner"
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Dexter84
          • May 2017
          • 42

          #5
          Echinodorus bleherii
          Cyperus Helferii
          imazo ( Hornsärv liknande) vet inte namnet

          Min cyperus planta är nästan helt död antar att det är framförallt den jag inte borde grävt ner men den flöt upp hela tiden. Planterade om den för några veckor sen då var nedre delen där bladen börjar helt bruna upp ca 1 cm, känns som man får kasta den nu.
          Min bleherii har klarat sig bra men har lite bruna kanter på vissa blad, fått nya skott längst ner och den plantan är även den nergrävd ca 0.5 - 1 cm
          Den sista mår sådär halvbra tror fiskarna kan ha varit på den för vissa själkar har gått av då den är supertunn. Har nu planterat om den och spridit ut mer men rötterna börjar inte vid ytan då åker dom upp direkt, mina corydoras gillar och leta mat på dom så dom verkar ryckas upp annars gör dom nog det automatiskt för dom är så tunna.
          Så vad gör man, är det fel att gräva ner dom lite? och om det är det hur sjutton får jag dom att inte lossna, tror jag har holländsk sjösten (verkar halv bra för växter)

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Finns bara rötterna kvar så kan du plantera ner en växt igen.
            Visst så kan man plantera ner rötterna utan problem 1 cm under sandytan
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 August 2017, 19:25.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Dexter84
              • May 2017
              • 42

              #7
              Okej, hehe på ena plantan har ja bara omplanterat dom som flytit upp utan att ha rötterna kvar i hopp om att dom skapar ny oj då
              du menar utan problem? alltså rötterna börjar 1 cm under bottenytan so 1 cm av själken blir även under. Men på min Helferii blev ju dom helt bruna längst ner när jag gjorde så

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Förstår faktiskt inte alls?
                Rötterna börjar 1 cm under bottenytan (antar att du menar sandytan) och då blir stjälken 1 cm under. Finns det inga rötter?
                Den gröna stjälken skall inte planteras ner i sanden
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Dexter84
                  • May 2017
                  • 42

                  #9
                  Ah förstår det..var jag som blandade ihop stjälken med det gröna ovanför. Det är det som ligger under bottenytan ca 0.5 cm men tack då vet jag måste få upp planterna så bara stjälken ligger under. Får nog även försöka lägga dit småstenar runt om så de inte flyter upp så lätt

                  Kommentar

                  • Delta2004
                    • November 2016
                    • 77

                    #10
                    Hej,
                    Ev. kan man också fästa plantan med fiskelina till ett t ex större sten eller annat så att den inte flyter upp.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...