Lila alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SlöjstjärtsTösen
    • February 2016
    • 131

    Lila alger?

    Hej!
    Jag började titta på mitt gamla akvarium som stått tomt nu i 3 månader som jag tänkt starta upp igen och såg att det finns en massa lila fläckar på rutorna. Även på den gamla roten som låg i det akvariumet är alldeles lila.
    Vad kan detta vara?
    Borde jag vara orolig och slänga roten eller kan jag koka den?
  • Niklas8
    • April 2010
    • 62

    #2
    Hej, jag tror inte du behöver vara orolig. Det verkar som en del alger får den färgen när de torkar ut. Jag köpte en gång ett begagnat akvarium med en tjusig bakgrund i. Den bakgrunden hade just den märkliga missfärgningen. Jag försökte förgäves skrubba bort det. Fick till slut ge upp. Vill minnas att missfärgningen försvann efter ett tag. Troligen under nytt lager alger. Jag märkte iaf inte att fiskarna for illa av det.

    Kommentar

    • SlöjstjärtsTösen
      • February 2016
      • 131

      #3
      Ursprungligen postat av Niklas8
      Hej, jag tror inte du behöver vara orolig. Det verkar som en del alger får den färgen när de torkar ut. Jag köpte en gång ett begagnat akvarium med en tjusig bakgrund i. Den bakgrunden hade just den märkliga missfärgningen. Jag försökte förgäves skrubba bort det. Fick till slut ge upp. Vill minnas att missfärgningen försvann efter ett tag. Troligen under nytt lager alger. Jag märkte iaf inte att fiskarna for illa av det.
      Ah, okej. Det är visserligen ganska logiskt med tanke på att jag hade stora besvär med brunalger när detta kar var igång
      Roten kanske jag låter va, den var knappt brun längre, men ska gno lite i akvariet och se om det blir bättre. Tack!

      Kommentar

      Arbetssätt...