Fråga om pH-värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • groll
    • August 2016
    • 45

    Fråga om pH-värde

    Jag har kört high tech ett tag nu och allt fungerar super. Grejen är bara att karet som är förhållandevis stort (450L) drar en jedra massa co2. Lite drygt 3.5kg, eller 650 spänn varje månad. Jag har ett tag funderat över att det känns lite lustigt att endast basera hur mycket co2 det finns i vattnet på ph/kh ration, dvs har du kh 4 så har du 30ppm co2 när pH:t är nere på 6.6.

    Finns där inga andra saker som påverkar pH:t? Hur vet man då att co2 nivån ligger rätt? Nu fungerar allt skitbra när jag ligger på just 6.6, men snålheten i mig har undrat om det går att justera pH:t även på andra sätt och på så sätt spara pengar. Jag vet att man i en pool t.ex. tillsätter saltsyra i vattnet för att justera ph värdet. Kan man fiddla med pH på något liknande vis och dryga ut co2 tuben till att räcka kanske 2 månader?

    Tack på förhand,
    Ola
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Vad har du för PH/KH i kranvattnet?

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Vet du om din förbrukning är normal?
      kika på plantswap, där finns listat vad som är vanlig förbrukning.
      Med risk för dåligt minne använde jag på tre månader 6kg till ett 540 kar och tycker nu i efterhand att det var för mycket.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • groll
        • August 2016
        • 45

        #4
        Ursprungligen postat av stefanr72
        Vad har du för PH/KH i kranvattnet?
        PH ligger nog över 9 från kranen (bor i skåne och ganska nära ett kalkbrott). Eller det är vad pH:t blir när jag inte har co2:n igång, har bara testat i akvariet.
        KH är 4.


        Ursprungligen postat av flygrc
        Vet du om din förbrukning är normal?
        kika på plantswap, där finns listat vad som är vanlig förbrukning.
        Med risk för dåligt minne använde jag på tre månader 6kg till ett 540 kar och tycker nu i efterhand att det var för mycket.
        Jag har en bra reaktor, den löser upp 100% av vad den får in. Jag har ingen magnetventil så jag ångar på även på natten för jag vill inte åka jojo med pH:t.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          Har man kalkhaltigt material i karet som t.ex. seiryu-sten eller liknande kan det gå åt stora mängder CO2 ifall man eftersträvar ett lågt pH. Funderar på vad som går åt till mitt 370l och gissar att en 2kg-tub räcker kanske tre månader. KH2-3 pH 6.4. Kostar 149kr att byta till fylld 2kg-tub i affär som säljer grejor till ölbryggning.

          Kommentar

          • groll
            • August 2016
            • 45

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Har man kalkhaltigt material i karet som t.ex. seiryu-sten eller liknande kan det gå åt stora mängder CO2 ifall man eftersträvar ett lågt pH. Funderar på vad som går åt till mitt 370l och gissar att en 2kg-tub räcker kanske tre månader. KH2-3 pH 6.4. Kostar 149kr att byta till fylld 2kg-tub i affär som säljer grejor till ölbryggning.
            Du råkar inte bo i skåne? Var isf? Har inte hittat något annat ställe än där jag fyller på och det är hur dyrt som helst
            Mina tuber väger 6kg och har 3.5kg co2 i sig.

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              Ursprungligen postat av groll

              Jag har ingen magnetventil så jag ångar på även på natten för jag vill inte åka jojo med pH:t.
              Du kommer åka jojo om du inte styr via pH, men det kan vara förklaringen att det går åt mer. Kört själv via kontroller.
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • groll
                • August 2016
                • 45

                #8
                Ursprungligen postat av flygrc

                Du kommer åka jojo om du inte styr via pH, men det kan vara förklaringen att det går åt mer. Kört själv via kontroller.
                Kör med kontroller jag också, men jag har ingen magnetventil som stänger av co2:n på natten som vissa eftersom pHt störtdyker ner till 8-9 så fort den slår av co2 tillförsel (uppe på 7.8 redan efter 6 timmar).
                Senast redigerad av groll; 27 July 2017, 09:41.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #9
                  Ursprungligen postat av groll

                  Du råkar inte bo i skåne? Var isf? Har inte hittat något annat ställe än där jag fyller på och det är hur dyrt som helst
                  Mina tuber väger 6kg och har 3.5kg co2 i sig.
                  Bor i Gbg. Men det finns säkert liknande butiker i Skåne. Men frågan är varför det går åt sådana mängder CO2. Du har kollat pH med test för att kolla så controllern visar rätt, antar jag.

                  Kommentar

                  • groll
                    • August 2016
                    • 45

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sleaper

                    Bor i Gbg. Men det finns säkert liknande butiker i Skåne. Men frågan är varför det går åt sådana mängder CO2. Du har kollat pH med test för att kolla så controllern visar rätt, antar jag.
                    Ja och jag har köpt ny elektrod nyligen. Kalibreras en gång i månaden. Växterna mår jättebra och där är balans i. Allt fungerar finfint, det är dyrt bara
                    Senast redigerad av groll; 27 July 2017, 15:52.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...