Fråga om växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Delta2004
    • November 2016
    • 77

    Fråga om växter

    Hej,
    jag har en fråga om utseende på tre av mina växter och undrar vad kan rätta till detta.
    Mina anubias och javaormbunke växer fort (på en rot) men bladen blir snart svartprickiga. Lobelia verkar inte trivas alls. Se bilden.
    I övrigt så svärdplantorna trivs mkt bra, även sessiflora.
    Juwel 180 med originalbelysning, vattenbyte veckovis med tillsats av JBL ferropol, dagligen ferropol 24.
    Tack!
    Bilduppladdningsfunktionen är avaktiverad hos PixelTopic Vi hänvisar till andra bilduppladdningstjänster på internet. Kanske kommer PixelTopic att återuppstå i framtiden, men det finns inget planerat för detta just nu. onelifeinterior.com Mellan 2010-2018 var PixelTopic en av de ledande tjänsterna i Sverige för att ladda upp bilder på nätet. Bilder som berättar historier Vi gör det enkelt … Fortsätt läsa ”Ladda upp bilder”
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det verkar vara alger och även om du tycker att de växer fort så är de långsamväxande och då blir det lätt alger på växterna. Minska ner på de långsamväxande, plantera mer snabbväxande samt öka på vattenbytena
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Delta2004
      • November 2016
      • 77

      #3
      Tack för svaret! Är det svarta punktalger som jag har eller något annat?
      Intressant är att de inte finns på svärdplantorna. På anubias är de på främst på bladen som får mkt ljus. I skugga under andra blad är det rent.
      Har ni några idéer om vad saknas för lobelia? Den är väldigt tråkig nu (syns i förgrunden på bilden).
      Ska börja med EasyCarbo tänkte jag. Ska bli inte bara bra för växter men även hjälpa mot dessa alger (hoppas jag)
      Av snabbväxande finns sessilflora.
      PS - såg nu att en svärdplanta med röda blad ska blomma! :-)

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ja jag tror att det är punktalger.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...