Akvatiska hängväxter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lord Pingu
    • April 2017
    • 6

    Akvatiska hängväxter

    Jag är på jakt efter en hängväxt att ha helt undervatten, alltså inte bara en växt som hänger ned i vattnet utan hela växten skall vara under ytan. Jag misstänker att det kan vara rätt svårt att hitta något sådant då växterna strävar upp mot ljuset. Finns det någon av er som känner till någon växt som stämmer in på min beskrivning eller har några smarta tips på hur man kan efterlikna det?

    Bifogar en bild för inspiration
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    #2
    Fast nu är väl egentligen nästan alla akvatiska växter "hängväxter" om man ser det ur det perspektivet att de faller neråt och alltså inte kan hålla sig upprätta över vattenytan
    Och en landlevande hängväxt kommer inte hänga när den är under vatten samt att den då förstås inte kan överleva. Någon typ av konstgjord växt kanske kan fungera som du tänkt det.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Lord Pingu
      • April 2017
      • 6

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Fast nu är väl egentligen nästan alla akvatiska växter "hängväxter" om man ser det ur det perspektivet att de faller neråt och alltså inte kan hålla sig upprätta över vattenytan
      Och en landlevande hängväxt kommer inte hänga när den är under vatten samt att den då förstås inte kan överleva. Någon typ av konstgjord växt kanske kan fungera som du tänkt det.
      Ja det är väl nästan enda alternativet. Eventuellt skulle det kanske kunna fungera med mossa?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Man kan ju låta Monstera-rötter hänga ner i akvariet. Fast det blir ju förstås inte grönt då
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...