Tacksam för råd vid omstart :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • groll
    • August 2016
    • 45

    Tacksam för råd vid omstart :)

    Hej!

    Startade upp ett växtkar i oktober/november förra året och tänkte börja om nu snart. Ger upp kampen mot cyanon som jag inte lyckas bli av med. Har provat stora vattenbyten både innan och efter 7 dagars mörkläggning, men det kryper sig så sakteliga tillbaks varje gång.

    Jag kör ett hightech kar och planen är att hålla co2-nivåerna lägre vid nästa uppstart. Från 6.9 som de ligger på nu, ner till 6.6 (kh 4). Jag tänkte kicka upp PMDD dosen till 3 doser efter varje vattenbyte istället för 1. Jag tror att detta var mina största fel jag gjorde vid förra uppstarten, tillsammans med att jag till en börja hade en intern reaktor som jag inte riktigt fick rätt på. Hade problem att hålla både låga samt jämna nivåer av co2 i vattnet. Ph:t for som en jojo mellan 6.9 och 7.6. Nu har jag en extern reaktor som fungerar väldigt bra. Jag tänkte också hålla ett extra öga på kalium och nitrat nivåer och försöka ha dem på 20ppm eftersom det tydligen skall vara låga nivåer av detta som triggar just cyano. Har även haft lite andra alger i karet, men de försvann av sig själva efter en tid.

    Jag tänkte köpa lite plastlådor som fisk och räkor kan bo i några timmar medan jag planerar om och röjer i karet (15 kardinaltetror, 6 kolglödstetror, 5 torpedbarber, 15 stora amanoräkor, väldigt många körsbärsräkor, 450L) .

    Några saker jag funderar över är:
    * Behöver jag byta substrat? Har fluval stratum i nu, men om där är näring i det så borde växterna jag nu har i ha sugit upp näringen? Där är en rätt rejäl MC-matta i som täcker det mesta.
    Jag läser i denna tråd att om man kör hightech så behöver man ingen soil direkt. Stämmer det? (andra kommentaren)
    Jag har ett 260 lit kar som jag nyligen gjort om så jag tänkte nu ha växter framförallt och har fyllt upp med sand istället för grus och har börjat sätta in växter. Men... Jag har ju nu i efterhand lärt mig att man egentligen ska ha ngt annat substrat än sand (soil eller vad det hette?) och att


    * Kan man dra igång fullt blås med co2 och gödning med en gång efter uppstarten?

    * Tänkte ta upp rötterna 1-2veckor innan för att skrubba av och lägga mörkt. Rutor osv får jag tvätta några omgångar när det är tomt på vatten och suga ur tvättvattnet bäst jag kan. Tänkte inte tvätta ur/byta vatten i mina ytterfilter. Bra eller dåligt?

    * Fungerar det att ha i all fisk samma dag? Känns inte som jag har mycket val om de inte ska bo i plastlådorna. Kommer att slänga i någon bakteriekultur för uppstart.


    Något annat jag ska tänka på för att inte hamna där jag är nu? Svarar gärna på frågor om ni behöver veta mer om anläggning eller annat!
    Tack
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Det viktigaste är att behålla bakteriekulturen i filtret. Har du ett ytterfilter som kan gå i någon av fiskbaljorna så är det inga problem att släppa i all fisk när du är klar med nya inredningen. Vet inte hur länge Fluval Stratum "håller". Soil har ju en begränsad tid. Soil är säkert mycket bra men en kalkfri sand i rätt fraktion och med bottennäring under funkar bra det med.

    Kommentar

    Arbetssätt...