Hjälp med CO2 och bottensubstrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    #16
    Oki, ska kolla på det
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu

    Kommentar

    • Delta2004
      • November 2016
      • 77

      #17
      Ursprungligen postat av Torreador
      Hm, hittar inget bottensubstrat som heter JBL proflora, hittar bara massa CO2 paket som heter så?
      Dubbelkollade - det heter "jbl proflora start set". Söker du på det då dycker den upp

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2887

        #18
        Räcker ju med JBL Aquabasis plus. Sedan använda PMDD och ev. Easy Carbo. Starkitet innehåller ju bara förutom Aquabasis flytande näring vilket man alltså kan ersätta med PMDD ifall man vill komma ner i pris. Men jag hade nog också sneglat på ett billigt trycksatt CO2-system som ett komplement. Man kan ju utesluta controller och bara köra CO2 på tidur, samma som styr belysningstiden föreslagsvis. Det funkar också med en lämplig diffusor för att lösa CO2 i ett 260l akvarium, för att göra det så enkelt som möjligt.

        Kommentar

        • Torreador
          • April 2010
          • 523

          #19
          Den lät ju smidig - då kan man bara täcka över med några cm sand sedan och fylla på vatten och i med fisken?

          Några av de jag kollat på har ju varit att man inte får sätta i fisk förrän efter några veckor och stora vattenbyten hela tiden för att "laka ur".
          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

          www.bondmoran.nu

          Kommentar

          • Torreador
            • April 2010
            • 523

            #20
            Hm, sleaper. Hjälp mig lite för i min hjärna är det jäkligt snurrigt med det här med CO2. Jag är autistisk och behöver liksom svart på vitt för att få det överskådligt.
            Kan länka mig till precis det jag skulle behöva/klara mig med och säga precis hur jag skulle använda det i så fall?
            Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

            www.bondmoran.nu

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2887

              #21
              För att börja med bottensubstratet så bör man ha skapligt med sand över bottennäringen som t.ex. JBL Aquabasis. För tunt med sand ger inte växternas rotsystem tillräckligt med utrymme att kunna sprida sig. Oftast utformar man botten sluttande mot frontrutan, alltså ca. 10-12cm i bakkant och 2-3cm i framkant som ett exempel.
              När det gäller CO2 så hittar jag inget vettigt som man kan länka till. Men det man behöver är en regulator, CO2-slang, magnetventil, backventil och en diffusor. Ev. även en bubbelräknare men en del difussorer är i sig redan en bubbelräknare. Sen behövs naturligtvis en tub med CO2, det kan vara en CO2-tub för Sodastreamer eller hellre en större ifall akvariet är så stort som ditt. I butiker som säljer utrustning för ölbryggning säljer dom en 2kg-tub för ca. 800kr, byte av tom till full tub brukar kosta ca. 150kr. http://www.bryggeributiken.se/produc...-kolsyretub-ny
              Regulator: https://www.aquaristic.net/Druckmind...delventil.html
              Slang: https://www.aquaristic.net/CO2-Schlauch-1-Meter.html
              Magnetventil: https://www.aquaristic.net/Magnetven...-fuer-CO2.html
              Backventil: https://www.aquaristic.net/CO2-Rueck...unststoff.html
              Diffusor: https://www.aquaristic.net/Aquarium-...2-Reaktor.html
              Finns tyvärr dåligt med CO2-grejor att köpa i Sverige, men det finns en hel del på nätet att hitta. Ovan nämnda är bara för att visa hur mycket saker som behövs.
              Det finns ju också en hel del info på nätet. Det kanske verkar besvärligt men egentligen är detta rätt enkelt. :-)

              Kommentar

              • Torreador
                • April 2010
                • 523

                #22
                Jo det är säkert enkelt egentligenmen för min hjärna är det så många delar och mycket att hålla reda på.

                Jag kommer börja utan co2 och se om det går. Märker jag att det inte funkar så skaffar jag det då.

                Men jag ska lägga JBL aquabasis som botten. Hur mycket tror du jag behöver till ett 260 lit kar? Sedan lägger jag sand ovanpå.

                Har suttit idag och skissat (i datorn) på det scape jag tänkt mig. Om jag lyckas så kommer det bli ungefär så här. Det är mitt kar, rötter och sten men växtbilderna har jag tagit från nätet eftersom jag inte har så många växter än.

                Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                www.bondmoran.nu

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2887

                  #23
                  Minst 5l Aquabasis till ditt kar. Man kan fördela den så att man prioriterar ställen där man skall ha växter. På ställen utan växter kan man ju faktiskt låta bli att placera någon bottennäring.

                  Kommentar

                  • Torreador
                    • April 2010
                    • 523

                    #24
                    Nu är växter och bottensubstrat beställt!
                    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                    www.bondmoran.nu

                    Kommentar

                    • Torreador
                      • April 2010
                      • 523

                      #25
                      Och det blev en co2 anläggning också, haha

                      jag tänkte att jag är ju dum om jag lägger över 3000 kr på växter och snålar på Co2 köret. Bättre då att köra på och se till att de får de bästa förutsättningarna att bli fina!

                      Så nu jäklar längtar jag tills det kommer!!
                      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                      www.bondmoran.nu

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2887

                        #26
                        Spännande! Alltid roligt med paket.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...