Nitrat från nitrifikation vs kno3

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Live2Ride
    • January 2014
    • 312

    Nitrat från nitrifikation vs kno3

    Hej. Jag har en fundering om det är skillnad på hur bra växterna kan använda nitrat bildat naturligt från bajs mm gentemot nitrat från växtnäring ex kno3?
    /Lars
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Kanske du kan ge lite bakgrund till din fundering och hur du tänker agera utifrån svaret du får...? Undrar du strikt teoretiskt ifall det kan skilja några % i växternas tillväxt? Eller tänker du rent praktiskt att du kan låta nitrat från fiskbajs ackumuleras upp i akvariet?

    Den stora skillnaden ligger nämligen inte i ifall du oxiderar NO2 till NO3 eller ifall du disassocierar KNO3 till NO3, utan snarare hur den höga biolasten via kvävecykeln påverkar fiskarna...

    Kommentar

    • Live2Ride
      • January 2014
      • 312

      #3
      Bakgrunden till min fundering är denna...
      mina testkit(jbl dropptester och Esha stickor) visar att jag har en hel del nitrat i akvariet. Då testade jag att inte tillföra kno3 och växterna börjar snabbt se tråkiga ut. Tillsätter jag kno3 så blir dom glada igen.
      jbl dropptest för K visar också att det finns mer än nödvändigt så det kan inte vara det som växterna saknar.
      så frågan är då... Är växterna bättre på att ta upp nitrat från flaskan än det som bildas i karet ELLER är inte jbls tester pålitliga?
      /Lars

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Nej det är inte nitratet som bildas i akvariet det är fel på.

        ​​​​​Det är värt att komma ihåg att din dosering av KNO3 faktiskt var det som fick växterna glada, även om det sammanträffade. Korrelation betyder inte alltid ett samband.

        Men, det kan mycket väl vara som du skriver. Hur mycket nitrat mäter du när du inte doserat KNO3 på ett tag? Skillnad i nivå kan vara avgörande.

        Hur mycket växter har du? % av volymen? CO2?

        Hur mycket fisk?

        Kommentar

        • Live2Ride
          • January 2014
          • 312

          #5
          Sista mätningen var det ca 30ppm no3. Och då hade jag inte doserat på 3 veckor. Det är ett 720 l med måttligt med växter. Både snabbväxande som valle och sessiliflora och långsamma som anubias. Har ej co2 i det karet. Däremot ligger jag nog i överkant ljusmässigt med tanke på att jag ej doserar co2. Enl det gamla sättet att räkna ligger jag på 0.5w/liter.
          /Lars

          Kommentar

          • Live2Ride
            • January 2014
            • 312

            #6
            Ursprungligen postat av LoGeek
            Nej det är inte nitratet som bildas i akvariet det är fel på.

            ​​​​​Det är värt att komma ihåg att din dosering av KNO3 faktiskt var det som fick växterna glada, även om det sammanträffade. Korrelation betyder inte alltid ett samband.

            Men, det kan mycket väl vara som du skriver. Hur mycket nitrat mäter du när du inte doserat KNO3 på ett tag? Skillnad i nivå kan vara avgörande.

            Hur mycket växter har du? % av volymen? CO2?

            Hur mycket fisk?
            Så vad är din tanke kring detta?
            /Lars

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #7
              Hmmm.. min spontana tanke är kanske att du antingen får fel mätvärde, alternativt att växternas humör inte hade med din dosering av KNO3 att göra.

              Kommentar

              • Live2Ride
                • January 2014
                • 312

                #8
                Ursprungligen postat av LoGeek
                Hmmm.. min spontana tanke är kanske att du antingen får fel mätvärde, alternativt att växternas humör inte hade med din dosering av KNO3 att göra.
                Jag har mätat flera ggr med samma resultat. Även fosfat ligger högt.

                Men då vet jag att no3 är no3 oavsett källa
                /Lars

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #9
                  Ursprungligen postat av Live2Ride

                  Jag har mätat flera ggr med samma resultat. Även fosfat ligger högt.

                  Men då vet jag att no3 är no3 oavsett källa
                  Ja i detta avseende ska inte ursprunget av NO3 inverka.

                  Kommentar

                  • Live2Ride
                    • January 2014
                    • 312

                    #10
                    Ursprungligen postat av LoGeek

                    Ja i detta avseende ska inte ursprunget av NO3 inverka.
                    Tack för bra svar. Jag drar slutsatsen att tester ej är att lita på. Inte den typen iaf. GH, KH m fl där färg förändras är tydligen mer pålitliga.
                    /Lars

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #11
                      Ursprungligen postat av Live2Ride

                      Tack för bra svar. Jag drar slutsatsen att tester ej är att lita på. Inte den typen iaf. GH, KH m fl där färg förändras är tydligen mer pålitliga.
                      Man ska i alla fall inte lita blint på dem. Men att du har högt nitrat stämmer säkert.

                      Jag tänker så här; om du har högt nitrat från fiskskit så lär du ha nog med fosfat och spårämnen från samma skit. Du ska alltså inte bara dosera mindre nitrat utan även resten för att inte få konstiga kvoter.

                      Halvera alla pmdd-doser och fortsätt mäta ditt nitrat.

                      Kalium och järn kan bli låga om man halverar doserna pga fiskskit, men kalium har du ju koll på. Du kan ju halvera doserna och observera dem några veckor. Visar någon tecken på järnbrist så dosera endast järn.

                      Eftersom du inte kör co2 så kommer förändringarna ta tid innan du ser deras genomslag.
                      Senast redigerad av LoGeek; 13 March 2017, 21:53.

                      Kommentar

                      • Live2Ride
                        • January 2014
                        • 312

                        #12
                        Ursprungligen postat av LoGeek

                        Man ska i alla fall inte lita blint på dem. Men att du har högt nitrat stämmer säkert.

                        Jag tänker så här; om du har högt nitrat från fiskskit så lär du ha nog med fosfat och spårämnen från samma skit. Du ska alltså inte bara dosera mindre nitrat utan även resten för att inte få konstiga kvoter.

                        Halvera alla pmdd-doser och fortsätt mäta ditt nitrat.

                        Kalium och järn kan bli låga om man halverar doserna pga fiskskit, men kalium har du ju koll på. Du kan ju halvera doserna och observera dem några veckor. Visar någon tecken på järnbrist så dosera endast järn.

                        Eftersom du inte kör co2 så kommer förändringarna ta tid innan du ser deras genomslag.
                        Jag ska testa detta förslag. Har även k2so4 som jag kan torrdosera om behov skulle uppstå.
                        ex sessiliflora trivs ej i detta kar. Den lever men bara de översta centimetrarna. Resten faller av, blir gul/brun mm. Har en del flytväxter som skymmer ljuset en del men försöker hålla efter dom.
                        /Lars

                        Kommentar

                        Arbetssätt...