Behöver förslag på växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Behöver förslag på växter

    Nu har jag bytt bakgrund i karet och flyttat om några växter som jag satt fel. Hoppas att detta ska bli bättre. Längtar tills det växer upp!! Det står en svärdsplanta i varje hörn som inte syns än men de blir ju stora vad jag förstått.
    Men kan ni ge mig tips på hur jag kan gå vidare med växter. Både vilken sort och var den ska stå. Funderar på att sätta mossa på en del av grenarna till rötterna. Funderar även på ngn flytväxt i vänstra bakre hörnet?
    Men överlag vill jag ha mer växtlighet helt enkelt. Jag kör med profito easylife och pmdd. Ingen co2. Ljuset är relativt bra. Två juvel highlite rör och inom en vecka kommer reflektorer jag beställt (har bara aluminiumfolie än).
    Skickar med bilder så ni ser hur det ser ut nu.
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Vad fint det blir!

    På både Zoopet och Tropica lär du kunna filtrera växterna efter svårighetsgrad. Om du väljer enkla växter så slipper du oroa dig för co2 för att de ska må bra.

    ​​​​Var observant på alger efter du satt in reflektorerna. Du kan bara öka ljuset upp till en viss gräns innan co2 behövs, och över denna gräns blir det fort algutbrott om växterna är kolbegränsade.

    Vill du ha växter på rötterna så växer tex dessa fast: anubias (finns många varianter och storlekar), javamossa och Bolbitus.

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #3
      Ok. Kollade på goodhems zoologiska på nätet och de hade mycket fint att beställa. Där kunde man också sortera efter svårighetsgrad, himla smidigt.

      Tror du att jag ska strunta i reflektorerna? I så fall avbokar jag den för de är inte skickade än.

      Anubias har jag två sorter men ska kolla på fler, javamossa har jag haft i ett annat kar och det kan jag tänka mig igen. Bolbitus känner jag inte igen så den ska jag kolla på!

      Jag hittade en fin marktäckare som hette Marsilea Hirsuta, men jag kan ju bara ha den på en del av karet isf för corysarna vill väl ha sanden tror jag. Kan man hålla den så tror du eller är det svårt att stoppa den för att täcka hela karet?
      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Vad hade du för akvarievolym nu igen? Lysrör och watt?

        Marsilean är ett bra val eftersom du inte kör co2. Men du behöver knappast oroa dig att den sprider sig okontrollerat

        Kommentar

        • Torreador
          • April 2010
          • 523

          #5
          Jag har 260 liter. Akvariet är ett juwel vision och rören är desa två: hilite day 54w 8000k och hilite color 54w 6400k
          Det är nog snart dags att byta dem dock...
          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

          www.bondmoran.nu

          Kommentar

          • Torreador
            • April 2010
            • 523

            #6
            Hittade lite mer smått o gott... Har inte beställt alla såklart utan bara lagt i varukorgen för att veta vilka jag rent spontant tyckte var fina.
            Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

            www.bondmoran.nu

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #7
              Läs på innan du köper. Vissa av de du har i korgen föredrar co2 och starkt ljus.

              Vad gäller reflektorerna så är det ett gränsfall. Om du väljer lätta växter så behöver du dem inte. Men köper du växter som typ Eleocharis så lär du definitivt behöva dem, men då kommer du nog behöva co2 också.

              Kommentar

              • Torreador
                • April 2010
                • 523

                #8
                Hm, ok. Jag har läst på om dem och alla dessa står på easy och behöver inte co2 även om en del av dem blir starkare färger med co2 och starkt ljus.

                jag ska fundera och läsa lite mer.
                Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                www.bondmoran.nu

                Kommentar

                Arbetssätt...