krukväxt som växer ner i akvariumet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darbagal
    • February 2015
    • 11

    krukväxt som växer ner i akvariumet?

    Det verkar finnas ett antal växter vars rötter kan växa ner i ett akvarium. Helst skulle jag dock vilja ha något där även någon eller några av grenarna också kan gå ner under vattnet utan att orsaka några problem. Alternativet skulle vara något som ger ett relativt kraftigt rotsystem.
    En av anledningarna till önskemålet är att jag har en grupp multispinosor som äter alla växter jag hittills har prövat att ha i akvariumet. Java mossa, anubis och allting annat jag prövat äts med god aptit. Svärdsplantorna verkar åtminstone mestadels få vara i fred men mina blir inte större än kanske 10-15 cm och akvariet är 55 cm högt så jag skulle vilja komplettera med något annat. Eftersom fiskarna sannolikt kommer att tugga på växten så är det viktigt att den inte är skadlig vid förtäring.
    Alla tips mottages tacksamt
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #2
    Gullranka. Bildar rejält rotsystem. Delar av växten och dess blad kan hänga ner i vattnet. Dränk dock inte hela växten.

    Kommentar

    • T_B
      • September 2013
      • 96

      #3
      Hittade denna information om Gullranka: "Växten är inte särskilt giftig, men innehåller irriterande ämnen som om den äts kan ge sveda i munnen och magbesvär".

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jag hade nog varit lite försiktig med gullranka. Jag hade den en gång ovanför akvariet och den växte och frodades och funkade utmärkt om jag såg till att bladen höll sig ovanför vattenytan (rötterna däremot hängde ner i vattnet). När jag sedan gjorde vattenbyten så sjönk hela "paketet" ner i vattnet och en stor del stannade kvar när sedan vattnet fylldes på igen. Efter ett par dagar märktes det på fiskarna att de stod och flämtade rejält - då fick jag byta vatten igen och se till att lyfta tillbaka alla blad ovanför vattenytan och då var det inte längre några problem
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...