Snurrigt om att lyckas med växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Snurrigt om att lyckas med växter

    g har nu skaffat ett kar där jag verkligen vill ha fin växtlighet. Men alla ger olika råd... "Du måste tillsätta CO2", "Du ska ha den här och den hör och den här gödningen" "Du behöver bättre belysning och reflektorer", "Du ska gräva om i sanden ofta" "Du behöver inte göra något alls - växterna klarar sig på den näring fisken ger" osv osv.

    Så nu är jag rent snurrig. Vad behövs egentligen för att lyckas med växterna?

    *Belysning? Jag har juwel Vision 260 lit och nvänder deras lysrör highlite daylight baktill och highlite colour framtill. Inga reflektorer. (Funkar aluminiumfolie??)

    * Växtnäring? Jg har en sort som de rekommenderade i zooaffären och det är Easylife Profito. Skickar med bilder.

    *CO2? Jag har inget sådant och vet inte hur det funkar heller

    *Röra om i sanden?? Har aldrig hört detta innan.

    De växter jag har nu är:

    Nålgräs

    Rotala Rotundifolia

    Altenanthea Reineckii eller Ludwigia Glandulosa

    Lysmachia

    Echindorus Bleheri plus en annan lite rödare

    Heminthus cllitrichoides cuba

    Men jag kan byta växter om ni tror att någon är fel eller för svår för mig.

    PH ligger på ca 8
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Ph är obetydligt för dessa växter.

    Röra om i sanden? NEJ! Den personen ska du aldrig mer ta råd ifrån!

    Reflektorer: De ökar ljuset rejält. Aluminiumfolie kommer inte öka ljuset lika mycket som riktiga reflektorer.

    Gödning: Det överlägset bästa och billigaste är pmdd. Googla på pmdd och EI (estimative index).

    ​​​​​CO2: Ger flerdubblad hastighet på tillväxten och gör att man kan ha mer krävande växter.

    Att köra co2, stark belysning och pmdd/EI kallas "high tech". Det växer så det knakat och man kan ha de flesta växter. Det finns dock andra metoder du kan googla på vid intresse, tex low tech och Walstad.

    Det är viktigt att förstå ordningen på vad som begränsar växterna. Först är det koltillgången. Därav tillsätter man co2 som första steg innan man ökar på belysningen. När tillväxten kommer igång av co2 och mer ljus behövs näring, lämpligtvis pmdd.

    Att öka på ljuset kraftigt utan co2 ger inte mycket mer effekt än algutbrott.

    Du bör alltså börja med att bestämma om du vill fippla med co2 och köra high tech, eller nöja dig med lägre ljusnivå och lite mer begränsat växtval. Om du tex vill att din HC ska bli en matta längs botten så lär du behöva tänka high tech.

    ​​​​​Om du tycker high tech verkar mer krångligt än spännande så avstå. Du kan få ett fantastiskt grönt och prunkande akvarium utan co2 och starkt ljus om du gör rätt växtval.

    Pmdd kan användas med fördel oavsett high tech eller low tech.
    Senast redigerad av LoGeek; 06 March 2017, 13:22.

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #3
      Tack så jättemycket för ditt utförliga svar!!!
      Nu ska jag läsa på lite och se. Det verkar spännande att prova high tech men det kanske blir för svårt. Men ska läsa mer!

      Återigen tack!!

      Pmdd läste jag om förra veckan och det var väl delade meningar om det. Men jag vill nog testa ändå. Vet du ngn bra åf?
      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • Torreador
        • April 2010
        • 523

        #4
        Just det, en fråga till. En del säger att svärdplanta måste ha gödning i sanden, det räcker inte att hälla i vattnet?
        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

        www.bondmoran.nu

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Det räcker med näring i vattenkolumnen. Skickar dig meddelande om pmdd.

          Kommentar

          • Torreador
            • April 2010
            • 523

            #6
            Oki :-)
            Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

            www.bondmoran.nu

            Kommentar

            • Live2Ride
              • January 2014
              • 312

              #7
              Co2 är inte krångligt egentligen. Co2 supermarket har färdiga kit med instruktioner.
              /Lars

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #8
                Ursprungligen postat av Live2Ride
                Co2 är inte krångligt egentligen. Co2 supermarket har färdiga kit med instruktioner.
                Nej det är inte krångligt. Men för den som inte är så intresserad i den extra tillväxten och utbudet av växter så kostar det en del. För att det ska bli bra i längden bör man ha en högkvalitativ pH-controller och då går det fort på några tusenlappar.

                Kommentar

                • Live2Ride
                  • January 2014
                  • 312

                  #9
                  Ursprungligen postat av LoGeek

                  Nej det är inte krångligt. Men för den som inte är så intresserad i den extra tillväxten och utbudet av växter så kostar det en del. För att det ska bli bra i längden bör man ha en högkvalitativ pH-controller och då går det fort på några tusenlappar.
                  Ja allt är ju relativt... Jag använder inte controller, pga av kostnaden, och det växer bra ändå. Men visst är controller det bästa men absolut inte nödvändigt.
                  /Lars

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #10
                    Ursprungligen postat av Live2Ride

                    Ja allt är ju relativt... Jag använder inte controller, pga av kostnaden, och det växer bra ändå. Men visst är controller det bästa men absolut inte nödvändigt.
                    Ok. Jag kör controller kopplad till mäskdunkar i flera av mina kar. Fungerar också fint och billigt

                    Kommentar

                    • Live2Ride
                      • January 2014
                      • 312

                      #11
                      Ursprungligen postat av LoGeek

                      Ok. Jag kör controller kopplad till mäskdunkar i flera av mina kar. Fungerar också fint och billigt
                      Aha. Har funderat på mäsk i 720 l.
                      där jag kör co2 idag har jag sodastreamtub. Funkar klockrent.
                      /Lars

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        #12
                        Ursprungligen postat av Live2Ride

                        Aha. Har funderat på mäsk i 720 l.
                        där jag kör co2 idag har jag sodastreamtub. Funkar klockrent.
                        Bara PMa mig om du behöver tips. Mäsk fungerar lika bra. Fördel är kostnad. Nackdel att blanda mäsk en gång i veckan.

                        Kommentar

                        • Live2Ride
                          • January 2014
                          • 312

                          #13
                          Ursprungligen postat av LoGeek

                          Bara PMa mig om du behöver tips. Mäsk fungerar lika bra. Fördel är kostnad. Nackdel att blanda mäsk en gång i veckan.
                          Absolut. Ska ta mig en funderare kring det. Har kört mäsk tidigare när jag odlade växter emersed... Vet inte om det var nödvändigt då men jävlar va de växte
                          /Lars

                          Kommentar

                          Arbetssätt...