Gjort fel? Börja om?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Gjort fel? Börja om?

    Hej på er
    Jag har gjort en omstart på mitt malawikar (260 lit) och ska nu börja med växter. Nu är jag trött på bara stenar...

    Så jag bytte sand och fiskar och åkte och köpte de växter som de rek i butiken. Men vad???

    Suck. Jag kommer inte ihåg en enda en och jag är säker på att jag satt dem helt fel i karet.

    Dels så lade jag bara sand i botten. 35 kg biltema sand till 260 lit. Var det för lite? Skulle jag haft ngt under sanden? Typ torv, jord eller ngt annat

    när jag sattte ner växterna så tog jag bara bort plastkrukan och tryckte ner växt med ullen kvar. Antar att den skulle bort? Skulle jag delat upp en planta på flera ställen?

    Jag köpte en flaska Profito Easy Life som jag häller i en gång i veckan. Räcker det eller behöver man ngt mer?

    Ska jag börja om från början eller kan jag bara rätta till de fel jg gjort?

    Kan ni ge mig tips och info. Lägger in en bild på hela karet och bild på de växter jag har. Har även anubias men den kan jag för den har jag haft förut.

    Jg vill att det ska bli ett kar med mycket grönska!! Men inte vildvuxet. Växterna ska vara lika "viktiga" som fiskarna.

    De fiskar jag har nu är
    4 fjärilsciklider
    12 endlers guppy
    7 otociclus
    7 corydoras adolfoi
    3 stiphodon

    Funderar på några posthorn och några amano också som hjälper till med döda blad osv?
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2887

    #2
    Jag hade bara tagit bort snäckan, "bassängen" mm. och ersatt bakgrunden till en enfärgad t.ex. svart eller blå. Vet inte vad det står på Porfito växtning hur man doserar men troligtvis tillsätter man näring vid delvattenbyten? Man kan ju också tänka på att svärdsplantorna kan bli stora så man inte planterar dom för långt fram. Man tar också bort kruka och ull som växterna kommer i. Nålgräset kan man dela och plantera i mindre bestånd. Annars funkar det säkert.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Du har gjort fint och är på rätt spår!

      Inget behövs under sanden.

      Ullen ska bort och du väljer själv om du vill dela upp i mindre plantor.

      Om du flyttar växter så var försiktig så du minimerar skit som rörs upp, och gör gärna ett vattenbyte direkt efter för att minimera risk för algutbrott.

      Kommentar

      • Torreador
        • April 2010
        • 523

        #4
        Det ska jag göra. Tack för tipset. Kommer med bild sedan
        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

        www.bondmoran.nu

        Kommentar

        • Torreador
          • April 2010
          • 523

          #5
          Nu har jag gjort "klart" och fyllt på sand samt flyttat om växter, delat upp dem och tagit bort all vadd. Vad tycker ni? Jag tänkte mig en sida med sten och en sida med rötter. Skickar med tre bilder, en på hela karet, en på stensidan och en på rotsidan.
          Är det någon växt som ni tycker ska flyttas som jag tänkt fel med?

          Bakgrunden får ni ignorera... Jag köpte en ny och kom på PRECIS när jag fyllt karet med vatten igen att jag glömt sätta dit den. SUCK! Så det får vänta tills nästa vattenbyte.

          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

          www.bondmoran.nu

          Kommentar

          • Torreador
            • April 2010
            • 523

            #6
            Hela karet
            Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

            www.bondmoran.nu

            Kommentar

            • Torreador
              • April 2010
              • 523

              #7
              Stensidan
              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

              www.bondmoran.nu

              Kommentar

              • Torreador
                • April 2010
                • 523

                #8
                Rotsidan
                Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                www.bondmoran.nu

                Kommentar

                • Delta2004
                  • November 2016
                  • 77

                  #9
                  Hej!
                  Ser nu att du och jag åkte på samma problem med bubblor i backgrunden (jag körde med Juwels poster med deras fix). Så jag fick också göra om det. Ett tips - fram med spackelspade för att få bort bubblor! Kartongbit som de rekommenderar är för mjukt. Och att kleta på posterfix gick bäst med en degskrapa :-)

                  Kommentar

                  • Torreador
                    • April 2010
                    • 523

                    #10
                    Aha! Tack för tipset!!!! Hoppas jag lyckas bättre nästa gång. Största problemet jag har är att få bort den fixen som sitter där nu.... Har provat med diskmedel men det hjälper inte. Jag måste ta bort och smeta på nytt för det har kommit massa katthår i den fixen som sitter där nu (därav bubblorna tror jag?).
                    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                    www.bondmoran.nu

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #11
                      Jag körde Juwels poster och fix på mitt nya Rio 400. Vilket skit! Jag var pedantisk i utförandet, men det kommer nya bubblor varje vecka.

                      Fint akvariet blev! Men har du satt en svärdplanta på en rot? Den växer inte fast. Svärdplantor suger mycket näring via rötterna som blir enorma, så den bör sitta i djup sand längst bak.

                      Kommentar

                      • Delta2004
                        • November 2016
                        • 77

                        #12
                        Bublorna blir även utan skräp, man bör trycka ut de alla för att det ska bli snyggt. Jag fick göra om två gånger - först lyckades jag att sätta upp postern upp och ner. Då räckte det att ta bort postern, skrapa bort skräp (skräpet kom när jag provade först att applicera fix med papper och trasa med dessa lämnade fibrer). Sedan fyllde jag på med fix och på med postern igen. Jag tog inte bort al fix, bara skräp.
                        Andra omgång var att få bort bubblorna, men då tog jag inte av postern.
                        Till slut fick jag bara några små bubblor kvar som var ca 1 mm stora, dessa faktiskt "vandrade bort" med tiden och det är "bubbelfritt" nu.
                        Lycka till!
                        Senast redigerad av Delta2004; 03 March 2017, 16:08.

                        Kommentar

                        • Torreador
                          • April 2010
                          • 523

                          #13
                          Jag hade svärdplantorna i sanden först men då var det en på ett forum som skrev att den ska sitta på en rot eller sten så då ändrade jag. Men då var det fel då?

                          Suck...

                          Men tack för att du sade till. Då ska jag ändra igen.

                          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                          www.bondmoran.nu

                          Kommentar

                          Arbetssätt...