Inget akvarium, hålla växter vid liv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasA88
    • January 2011
    • 47

    Inget akvarium, hålla växter vid liv

    Ja det kanske låter konstigt, men jag kommer få hem akvarieväxter imorn från aquaristic.net och jag har inget akvarium till dom (det gick sönder i transporten).

    Dessa växter är det:


    Ludwigia sp. Super Red In-Vitro Becher (aquaristic.net)- 1 qty.
    Marsilea Hirsuta In-Vitro 1-2-GROW! Cup (Tropica Denmark)- 2 qty.
    Staurogyne Repens In-Vitro Cup (Tropica Denmark)
    Anubias Barteri Pot (aquaristic.net)

    Hur håller jag dessa i liv tills jag får akvarie? Lär ta flera veckor. Behöver de vara under vatten?
    Belysning har jag. Skulle det funka o planera med lite substrat i en balja?

    Tacksam för hjälp!
    Senast redigerad av AndreasA88; 13 February 2017, 17:00.
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    On du har belysning så klarar de sig bra. De som är invitro kan du nog behålla gelen med näring på och sätta i baljan. Anubias kan bara flyta eller bindas på en rot/sten i baljan.

    Surt med akvariet!

    Kommentar

    • AndreasA88
      • January 2011
      • 47

      #3
      Topp! Behöver de någon värmare och grus? Fick allt idag, de var lite omtumlade, ett brutet blad på anubiasen. De andra såg lite vissna ut, men inte helt döda.

      Så här såg akvariet ut för övrigt. Två hörn helt sönder.

      Senast redigerad av AndreasA88; 15 February 2017, 16:19.

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #4
        Jag gjorde så här när jag var i en liknande situation och det fungerade riktigt bra
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161004_183838.jpg
Visningar: 88
Storlek: 169,7 KB
ID: 2366734
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          #5
          Bra gjort av transportföretaget att lyckas ha sönder akvariet förresten, om det var lika välemballerat som mitt Scaper's Tank med ytterkartong där akvariet var fixerat i mitten cirka en decimeter innanför ytterhöljet så måste dom ha jobbat bra. Fast med tanke på vad man kan läsa om Postnord så är det kanske inte något att bli förvånad över
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • AndreasA88
            • January 2011
            • 47

            #6
            Det blev en balja! Tyvärr var växterna inte i så gott skick men förhoppningsvis kan jag rädda några. Anubiasen var så skadad att alla bladen utom ett litet föll av när jag skulle ta ur den ur påsen. Var kanske dumt att beställa växter när det är så kallt ute, tror de tog mycket stryk av det.

            Mitt scapers var inte packat så bra tyvärr, det satt nog ca 2-3 cm från ytterhöljet och det var inte så mycket dämpande material mellan. Wellpappen i hörnen och tunn bubbelplast runt om tror jag. Se bilden. Sen kan man undra hur fan UPS lyckades ta sönder det såpass ändå. På förra bilden syns bara hälften av förstörelsen, andra hörnet är helt borta i princip.

            Det tråkiga är att jag missade att man beställer akvarium och växter från aquaristic.net på egen risk, de vill inte ge mig någon ersättning. Gör ju inte så man blir så sugen på att beställa därifrån igen. Vart köpte du ditt?

            Det låter dock som att du köpte complete set, jag köpte bara karet och då är skyddet från kartongen från Dennerle mycket sämre. Bara papp på topp och botten sedan band som håller dom på plats. Glaset på sidorna helt oskyddat alltså. Har reklamerat hos UPS så får vi se vad som händer..



            Senast redigerad av AndreasA88; 15 February 2017, 16:20.

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              #7
              Ursprungligen postat av AndreasA88
              Det blev en balja! Tyvärr var växterna inte i så gott skick men förhoppningsvis kan jag rädda några. Anubiasen var så skadad att alla bladen utom ett litet föll av när jag skulle ta ur den ur påsen. Var kanske dumt att beställa växter när det är så kallt ute, tror de tog mycket stryk av det.

              Mitt scapers var inte packat så bra tyvärr, det satt nog ca 2-3 cm från ytterhöljet och det var inte så mycket dämpande material mellan. Wellpappen i hörnen och tunn bubbelplast runt om tror jag. Se bilden. Sen kan man undra hur fan UPS lyckades ta sönder det såpass ändå. På förra bilden syns bara hälften av förstörelsen, andra hörnet är helt borta i princip.

              Det tråkiga är att jag missade att man beställer akvarium och växter från aquaristic.net på egen risk, de vill inte ge mig någon ersättning. Gör ju inte så man blir så sugen på att beställa därifrån igen. Vart köpte du ditt?

              Det låter dock som att du köpte complete set, jag köpte bara karet och då är skyddet från kartongen från Dennerle mycket sämre. Bara papp på topp och botten sedan band som håller dom på plats. Glaset på sidorna helt oskyddat alltså. Har reklamerat hos UPS så får vi se vad som händer..


              Vad tråkigt att dom inte är villiga att ersätta det, särskilt som det säkert var deras undermåliga packning som fick det att gå sönder, du får väl helt enkelt skriva om deras villkor på så många forum som möjligt så att dom i alla fall får betala i form av förlorade inkomster/kunder. Hoppas att det löser sig med UPS!

              Jag köpte mitt Scaper's Tank-akvarium från zooplus.se och det var som du är inne på hela paketet och det var väldigt välemballerat, se bild: Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20161206_114454.jpg
Visningar: 94
Storlek: 125,3 KB
ID: 2366780
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              Arbetssätt...