Vill ha Flytväxter , hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias G
    • June 2015
    • 190

    Vill ha Flytväxter , hur?

    har haft Flytväxter förr men dom fastnar bara i ett hörn pga cirkulationen, hur löser ni som har massa Flytväxter som täcker ytan det ? Hur gör ni för att få tillräcklig ytcirkulation för att syresätta / cirkulera vattnet ordentligt ? Fiskarna jag har är boesmani Regnbågsfisk. Har nästan också enbart Anubias fäst på rötter som gillar skuggat ljus, därav jag vill ha Flytväxter då alger trivs bra på mina stackars anubias.
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Jag brukar inte ha stor ytcirkulation om jag har flytväxter. Om faktisk risk finns för syrebrist så bör man åtgärda orsaken, och kan komplettera med en finbubblig syresten.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Håller med om att flytväxter sällan uppskattar ytcirkulation varför inte ha olika avdelningar i akvariet. Använd en rot vid ytan eller något som gör att cirkulationen avstannar på en del.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • toggaj
        • November 2009
        • 220

        #4
        Ett annat sätt kan vara att ta en bit plastslang som man tillsluter i ändarna och låter flyta på ytan och därigenom begränsar flytväxter och ytcirkulation.
        /Johan

        Kommentar

        • PJAxe
          • January 2017
          • 37

          #5
          Jag har vridit mitt utblås så att det blir en svag virvel i ungefär halva akvariet det skapar en naturlig avgränsning så att flytväxterna samlas i den andra halvan av akvariet.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            #6
            Jag har gjort så att jag riktar utblåset neråt och sen satt på bubbelmunstycket och haft lite bubblor för bättre syresättning.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mathias G
              • June 2015
              • 190

              #7
              Tack för alla tips ,!

              Kommentar

              Arbetssätt...