Gröna trådar... men också bruna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommySt

    • January 2014
    • 208

    #46
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Cladophora är ju flera olika arter vilket inte står nämt på den sajten. Den Cladophora som brukar säljas som mossbollar eller kallas Klotalg Cladophora Aegagrophila kan ju övergå till att bli en permanent "gäst" i akvariet där de samlas lite här och var. Jag har själv Grönslick Cladophora Glomerata som är en ganska snygg alg som finns överallt i våra vattendrag, ser ut som grästofsar men som också släpper i tussar. Båda är omöjliga att utrota och tar fart med gödning och Co2. De gillar båda samma miljöer som dina vanliga växter.
    Bytte vatten och rensade lite allmänt nu ikväll.
    Försökte fånga algen på ny bild.
    Som synes (hoppas jag) så är "min" alg inte så grön som i nämnda artikel/länk utan mer brun.
    Är med på vilken mossboll du menar och försöker säkra upp mitt eget minne... och funderar på om jag inte plockat hem, köpt, sådan tidigare. (När jag tröttnade på att javamossa inte ville ta sig.)
    Using Tapatalk

    Kommentar

    • TommySt

      • January 2014
      • 208

      #47
      Ursprungligen postat av heba
      Har du provat att ändra något på CO2-dosen?

      Hoppas du får ordning på algproblemen och jag skulle gärna vilja se en helbild på akvariet
      Är inte riktigt med på hur jag skulle justera CO2-dosen utan att samtidigt justera pH-värdet? Har som sagt "maskineriet" inställt för intervallet 6,9 - 7,1 och det känns ju inte som att jag vill eller bör ändra på det.

      Helbild vid tillfälle!
      Using Tapatalk

      Kommentar

      Arbetssätt...