Gröna trådar... men också bruna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommySt

    • January 2014
    • 208

    #31
    Ursprungligen postat av LoGeek

    Fast du får inte alger av att ha lite eller dåligt ljus. Ett bra sätt att undvika alger tex på sommaren när man åker bort och inte kan byta vatten och tillsätta näring är att minska ljusmängd och belysningstid kraftigt.

    Däremot saktar växterna in vid för lite ljus. Men det är obalans i CO2 och näring som ger alger.

    Det är min mening i alla fall...
    Du verkar väldigt kunnig så jag skall inte ifrågasätta dig för mkt men en gammal och generellt princip är ju att om man har god tillväxt på växterna så "blir det inte näring över till algerna" (typ så) å finns det fortfarande ngn sanning i den så skulle ju dåligt Ljus kunna vara en parameter i sammanhanget.

    (Just nu har jag ingen direkt tillväxt generellt. Ngn planta kanske, men då inte mkt.)


    Using Tapatalk

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #32
      Ursprungligen postat av TommySt

      Du verkar väldigt kunnig så jag skall inte ifrågasätta dig för mkt men en gammal och generellt princip är ju att om man har god tillväxt på växterna så "blir det inte näring över till algerna" (typ så) å finns det fortfarande ngn sanning i den så skulle ju dåligt Ljus kunna vara en parameter i sammanhanget.

      (Just nu har jag ingen direkt tillväxt generellt. Ngn planta kanske, men då inte mkt.)


      Nej jag vill gärna bli ifrågasatt. Jag behöver lära mig mycket!

      Men just detta påstående håller jag med om och det strider egentligen inte med vad jag försökt säga.

      Man skulle kunna säga att ljuset är gasen i ditt system om den liknas vid en maskin. Kol är växternas huvudsakliga byggsten och du behöver därför H2CO4 (dvs tillsätta CO2). CO2 motsvarar maskinens bränsle. Pmdd är oljan som smörjer maskinen.

      Alginvasion är när maskinen brakar sönder / skär ihop.

      Att trycka gasen i botten med för lite bränsle eller olja slutar alltid dåligt! Dvs ta det lugnt med ljus tills allt annat fungerar, och se till att näring CO2 är i balans i takt med att du ökar ljuset.

      Att tanka full tank och ge full gas med för lite olja fungerar tokbra, tills motorn skär (näringen tar slut). Då blir det algutbrott.

      Full gas med tom tank men massor med olja blir inte heller så lyckat. Växterna begränsas av kolmängden men algerna vaknar av allt ljus och all näring.

      Att ha full tank och fullt med olja och ge låg gas fungerar alltid fint = för lite ljus är inte problemet! Växterna kommer växa saktare och de röda får svagare färg, men algerna vaknar inte uteslutande av detta.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #33
        Du kommenterade inte min fråga om hårdhet, eller hur? Undrar varför du egentligen kör RO för växternas skull?

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #34
          Lite funderingar från syd.
          Detta är verkligen ingen självklar grej, det finns exempel på olika varianter att allt görs enligt nya skolan (EI etc) men ändå funkar det inte. En stock som släpper ifrån sig godsaker.. eller en bakgrund... eller gammal sand från Malawi till växtkar.. jag vet inte, utan misstänker...
          Just nu provar jag själv att köra PMDD utan fosfat eftersom jag har större fisklast än jag haft tidigare och mätt löjligt höga PO halter.
          Tidigare har jag provat helt utan PMDD och provat med dubbla dosen utan att se någon skillnad i kampen mot algerna. Nu pratar jag inte dagar utan månad(er)
          Från ingen CO2 och olika mängder upp till mycket.Tycker det hjälper med CO2 för att ge växterna övertaget.
          Min erfarenhet är att EC hjälper men jag tycker inte det fungerar om det finns mossor och räkor i baljan.
          Det i kombination med att ta ut stenar och stockar och skrubba med varmt vatten hjälper i kampen.
          Mycket ljus, lite ljus, det sista tycker jag dämpar växterna mer än algerna.
          Jag har provat RO och vanliga kranvattnet vi har i Trelleborg som är ett avhärdat hårt vatten med massor av mineraler etc, utan att se någon större skillnad.
          50% vattenbyten tycker jag går fort (900 l kar) Kör med slang och nu när VVB är 6 år vågar jag ta och späda med lite varmvatten trots den är gjord i CU.
          Detta göra att jag kan göra större VB än innan kunder jag bara byta 25% å vintern, jag kan inte mäta några spår alls av CU trots jag tagit bara VV.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #35
            Ja som du säger finns det många variationer i alla faktorer som kan påverka.

            Grunderna och EI som jag här nämnt brukar dock vara det smidigaste sättet att få en fungerande växtmassa som dämpar alger och påverkan av sådant i karet som kan ge ammoniumtoppar eller påverkan av vissa ämnen.

            Vet man med säkerhet att man har höga halter av för växterna tillgängligt PO4 så kan man givetvis dosera mindre. Att man matar fiskarna mycket anser jag att man först ska kompensera med att öka sina vattenbyten och slamsuga substratet noga, innan man börjar fippla med sin gödningsregim. Att ha rent vatten och en ren botten är alltid en förutsättning för att slippa alger - EI eller inte.

            Men vad som fungerar i just ditt eller någon annans unika fall kan varken jag eller någon svara säkert på. Mycket påverkar som du säger! Men att reda ut grunderna och diskutera vanliga missuppfattningar gällande CO2/ljus/näring tror jag gynnar oss alla.

            Tack för din input om koppar!
            Senast redigerad av LoGeek; 07 January 2017, 00:28.

            Kommentar

            • TommySt

              • January 2014
              • 208

              #36
              Ursprungligen postat av LoGeek
              Du kommenterade inte min fråga om hårdhet, eller hur? Undrar varför du egentligen kör RO för växternas skull?
              I mitt huvud så gäller att man för växtlighetens skull skall sänka KH men undvika att komma under 5 (utifrån buffring/stabilt PH).
              I mitt fall ligger KH i kranvattnet på över 11.

              Dessutom GH på 15, vilket ju inte direkt är Amazonasflodenvärde - och mitt kar är Sydamerikanskt, nu då inklusive huvudnumret Discus. (En gång i tiden hade jag värden där GH låg på ca 2 - men det var under en annan Discus-era i karriären. Även då kombinerat med fokus Växter och Osmos, minns inte KH här och nu men det var "lågt".)

              PH 7,5-7,6.

              Så snart jag började med Osmosinblandning i höstas så såg man positiv effekt på växtbubblandet.
              Senast redigerad av TommySt; 07 January 2017, 14:35.
              Using Tapatalk

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #37
                Ok, då vet jag

                Kommentar

                • TommySt

                  • January 2014
                  • 208

                  #38
                  Ja som ni båda är inne på så är ju vattenkemi inte busenkelt och hamnar man i vinkelvolten så kan man ju ifrågasätta ihjäl sig.

                  Samtidigt, som jag touchade tidigare, så klarar ju sig väldigt många akvarister good enough utan att vare sig använda eller känna till "Superlysrör", Reflektorer, Bottenvärmeslinga, Bottengödning, Dubbla pumpar/filer, CO2-anläggning, Osmos och PMDD. (D v s behöver inte springa och köpa växter eller algmedel för jämnan, en del t o m utan växtnäring skulle jag tro.) Visst kan man ha tur här i världen - men hade det varit för krångligt att ha akvarium så hade många affärer såklart kunnat slå igen. (Motargument... Kanske hade de fått slå igen om ingen behövde köpa växter, fiskar och allt det andra så ofta... )

                  I mitt fall känner jag tillförsikt till mina förutsättningar och det jag har (vilket är allt det jag räknar upp ovan) - vilket egentligen torde vara rätt mkt överkurs. Men frustrerande just nu, vilket framgått med tydlighet i tråden.
                  Även under denna akvariesejour (snart tre år nu) har jag alltså haft ett prydligt och välfungerande kar (se t ex profilbilden) och med Osmos bör det bara bli bättre.

                  Mätte min kranvatten/osmos-blandning nyss f ö. Visade ett Fosfatvärde markant högre än noll. Har lite svårt att läsa av dessa tester (vilket är frustrerande i sig https://www.zoopet.com/forum/forum/-...ska-och-pulver) men skulle säga att det låg närmare 1,0 än 0,5. (SERA rekommenderar under 1,0. Men jag är med på ditt inspel om PMDD och att det då såklart skall synas även i Fosfattesterna/akvarievattnet.)

                  Håhåjaja. Jag har egentligen inte tiden för detta vet jag... men det är ju svårt att släppa det (omöjligt, med akvariet centralt placerat i kåken).
                  Senast redigerad av TommySt; 07 January 2017, 14:36. Anledning: Fetstilat mina verktyg.
                  Using Tapatalk

                  Kommentar

                  • TommySt

                    • January 2014
                    • 208

                    #39
                    Känns som att jag just nu skulle må väl av snabbväxande växter - vilket ju är ett annat gammalt generaltips (direkt tangerande till tidigare nämnda "med god växtlighet blir det ingen näring över till algerna").

                    Någon som har något bra tips?
                    Using Tapatalk

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #40
                      Ja ibland kan man undra om butikerna lever på att ingen lyckas, speciellt med tanke på hur dåliga råd de ofta ger

                      Själv har jag inte så mycket super-grejjer i något av mina tre växtkar som nu är igång. Det ena har inte ens något filter och jag har inte haft en alg sedan uppstart. Så visst har du rätt i att man inte ska behöva massa frän teknik. Samtliga av mina kar har just nu co2 via mäsk, då jag tycker det är billigt och fungerar liks bra som trycksatt.

                      Kommentar

                      • TommySt

                        • January 2014
                        • 208

                        #41
                        Tar upp tråden igen. Jag har fortsatta algbekymmer.
                        Å det stökar också till det (rejält) för mitt ena filter. Innerfilter Juwel.
                        Det sätter igen insuget, ideligen.

                        Se bild, vilken alg (?) det är jag talar om - och som uppenbarligen "släpper trådar" som slutligen hamnar i insuget.

                        Snart dags för semesterresa och då vet jag just nu inte hur jag skall agera.
                        Plockar man inte (manuellt) bort skitet som fastnat och satt igen insuget så mår inte pumpen väl (utan står och "hostar"), såklart.
                        Det finns ett insug till på dessa filter men känns inte rätt att låta "hostandet" på 5-6 dagar. Det brukar ta typ ett dygn mellan gångerna, som man måste rensa.

                        Tips?

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0083.jpg
Visningar: 102
Storlek: 46,2 KB
ID: 2371660
                        Using Tapatalk

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #42
                          Trist att ha det som du har det. Tillsätter du något till vatten idag? Gödning? Buffrar vattnet? Använder något filtermaterial som är tänkt att påverka vattnet istället för rent mekaniskt?
                          Växer dina växter lika bra som algerna?
                          Om du tittar på denna gamla bloggsida: http://aquariumalgae.blogspot.se
                          Kan du känna igen din alg där om du rullar ner så du ser bilderna?
                          Har du en bättre, skarpare bild på algen? Tycker det ser ut som någon typ av håralg alternativt trådalg. Men behöver se bättre.
                          Min egen erfarenhet är att allt experimenterande med vattnet från min sida där jag ändrar taktik allt eftersom förr eller senare leder till någon form av algökning. När jag däremot har kört med ytterst små förändringar i mitt sätt ett hantera karet dvs. samma skötsel vecka efter vecka så kommer karet förr eller senare i en balans där växterna tar den näring som finns framför algerna och då blir det successivt en minskning på algerna.
                          Mitt Guianacarakar hamnade i en obalans efter en medicinering för HiH. Det tog en 6 månader ungefär innan jag kunde märka en total balans i karet igen. Om du sett Mats Bryzells kar i tråden Akvariestugan så byter han egentligen enbart vatten i det kar han har regelbundet. Ingen gödning. Ingen Co2.
                          För min del så har jag måttligt starkt ljus. Lättskötta växter som inte kräver mycket ljus och har knappt några alger alls numera.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • TommySt

                            • January 2014
                            • 208

                            #43
                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Trist att ha det som du har det. Tillsätter du något till vatten idag? Gödning? Buffrar vattnet? Använder något filtermaterial som är tänkt att påverka vattnet istället för rent mekaniskt?
                            Växer dina växter lika bra som algerna?
                            Om du tittar på denna gamla bloggsida: http://aquariumalgae.blogspot.se
                            Kan du känna igen din alg där om du rullar ner så du ser bilderna?
                            Har du en bättre, skarpare bild på algen? Tycker det ser ut som någon typ av håralg alternativt trådalg. Men behöver se bättre.
                            Min egen erfarenhet är att allt experimenterande med vattnet från min sida där jag ändrar taktik allt eftersom förr eller senare leder till någon form av algökning. När jag däremot har kört med ytterst små förändringar i mitt sätt ett hantera karet dvs. samma skötsel vecka efter vecka så kommer karet förr eller senare i en balans där växterna tar den näring som finns framför algerna och då blir det successivt en minskning på algerna.
                            Mitt Guianacarakar hamnade i en obalans efter en medicinering för HiH. Det tog en 6 månader ungefär innan jag kunde märka en total balans i karet igen. Om du sett Mats Bryzells kar i tråden Akvariestugan så byter han egentligen enbart vatten i det kar han har regelbundet. Ingen gödning. Ingen Co2.
                            För min del så har jag måttligt starkt ljus. Lättskötta växter som inte kräver mycket ljus och har knappt några alger alls numera.
                            Byter 40-50 % varje vecka, ungefär.
                            Göder med PMDD "enligt ordination".
                            CO2 tillsammans med pH-mätare som reglerar pH-värdet till att alltid ligga inom intervallet 6,9 - 7,1.
                            Bra sida du länkade till. Rullade ner till bilderna och kan konstatera att algen heter Cladophora algae.
                            I mitt fall växer den inte bar på växter i meningen att den sitter fast på dem. Känns lika mkt som att den bara ligger på dem också, och därmed kring botten. (Månne är det att de trillar ner.)

                            Slutsatsen i artikeln är att öka CO2 (vilket känns fel hos mig, med tanke på nämnda sofistikerade pH/CO2-utrustning) och öka cirkulationen. Vilket jag har svårt att göra. Går inte att justera flödet på Juwel-filtret. Som komplement har jag ytterligare ett filter.
                            "Filtermaterial som är tänkt att påverka vattnet mer än mekaniskt?" Ja, det är de olika filtermassor (inkl "makaroner") som medföljer och anvisas av Juwel. I mitt fall flera, då det är Juwels största kar (450 lit). Finns andra filtermaterial i deras sortiment också, t ex Kol. Har inte testat annat än makaronerna, grov filtermassa, fin filtermassa och vadd.

                            Bildtexten på sidan du länkade till säger, dessvärre, att inga fiskar äter denna alg. (Jag har flertalet olika algätande fiskar och räkor.)

                            Hmm.
                            Using Tapatalk

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #44
                              Cladophora är ju flera olika arter vilket inte står nämt på den sajten. Den Cladophora som brukar säljas som mossbollar eller kallas Klotalg Cladophora Aegagrophila kan ju övergå till att bli en permanent "gäst" i akvariet där de samlas lite här och var. Jag har själv Grönslick Cladophora Glomerata som är en ganska snygg alg som finns överallt i våra vattendrag, ser ut som grästofsar men som också släpper i tussar. Båda är omöjliga att utrota och tar fart med gödning och Co2. De gillar båda samma miljöer som dina vanliga växter.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • heba
                                • September 2013
                                • 847

                                #45
                                Har du provat att ändra något på CO2-dosen?
                                I dom växtkar jag haft så byter jag drygt 75% i veckan (det är ambitionen) jag har måttlig last i mina kar, och jag kan tänka mig att med växande discus så blir det mycket matande och därmed behov av vattenbyte.
                                När jag haft algproblem i mina växtkar så har det handlat om obalans mellan CO2, näring och belysning, t.ex om jag missat ett vattenbyte.
                                Det som jag tycker varit mest effektivt för att få bukt med alger - om det inte hjälpt med att justera CO2/näring/ljus - är att spruta EC direkt på algerna alt ta upp den del av inredningen som är algangripen och spola av den med kokande vatten. På den sista bilden du lagt upp ser det ut som om du också har någon form av penselalg förutom ev chladophora och där fungerar EC eller kokande vatten bra som snabbmetod, men man måste ju komma åt grundproblemet för annars är ju algen snart tillbaka.
                                Ang att öka cirkulationen så kan du ju stoppa ner en cirkulationspump bara för att "få snurr" på vattnet.
                                Om jag var du skulle jag under en tid prova att dubblera vattenbytena dvs 40-50% 2 ggr/v för att se om det blir någon förbättring.
                                Hoppas du får ordning på algproblemen och jag skulle gärna vilja se en helbild på akvariet
                                /Helene

                                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...