Gröna trådar... men också bruna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av TommySt

    Du verkar väldigt kunnig så jag skall inte ifrågasätta dig för mkt men en gammal och generellt princip är ju att om man har god tillväxt på växterna så "blir det inte näring över till algerna" (typ så) å finns det fortfarande ngn sanning i den så skulle ju dåligt Ljus kunna vara en parameter i sammanhanget.

    (Just nu har jag ingen direkt tillväxt generellt. Ngn planta kanske, men då inte mkt.)


    Nej jag vill gärna bli ifrågasatt. Jag behöver lära mig mycket!

    Men just detta påstående håller jag med om och det strider egentligen inte med vad jag försökt säga.

    Man skulle kunna säga att ljuset är gasen i ditt system om den liknas vid en maskin. Kol är växternas huvudsakliga byggsten och du behöver därför H2CO4 (dvs tillsätta CO2). CO2 motsvarar maskinens bränsle. Pmdd är oljan som smörjer maskinen.

    Alginvasion är när maskinen brakar sönder / skär ihop.

    Att trycka gasen i botten med för lite bränsle eller olja slutar alltid dåligt! Dvs ta det lugnt med ljus tills allt annat fungerar, och se till att näring CO2 är i balans i takt med att du ökar ljuset.

    Att tanka full tank och ge full gas med för lite olja fungerar tokbra, tills motorn skär (näringen tar slut). Då blir det algutbrott.

    Full gas med tom tank men massor med olja blir inte heller så lyckat. Växterna begränsas av kolmängden men algerna vaknar av allt ljus och all näring.

    Att ha full tank och fullt med olja och ge låg gas fungerar alltid fint = för lite ljus är inte problemet! Växterna kommer växa saktare och de röda får svagare färg, men algerna vaknar inte uteslutande av detta.

    Lämna en kommentar:


  • TommySt
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek

    Fast du får inte alger av att ha lite eller dåligt ljus. Ett bra sätt att undvika alger tex på sommaren när man åker bort och inte kan byta vatten och tillsätta näring är att minska ljusmängd och belysningstid kraftigt.

    Däremot saktar växterna in vid för lite ljus. Men det är obalans i CO2 och näring som ger alger.

    Det är min mening i alla fall...
    Du verkar väldigt kunnig så jag skall inte ifrågasätta dig för mkt men en gammal och generellt princip är ju att om man har god tillväxt på växterna så "blir det inte näring över till algerna" (typ så) å finns det fortfarande ngn sanning i den så skulle ju dåligt Ljus kunna vara en parameter i sammanhanget.

    (Just nu har jag ingen direkt tillväxt generellt. Ngn planta kanske, men då inte mkt.)


    Lämna en kommentar:


  • TommySt
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek

    Som jag tog upp tidigare så mäter du ju icke-organiskt fosfat, vilket du också doserar via pmdd. Varför ska det då inte vara högt?

    Att lita på ett mätvärde för järn kräver djup förståelse för kemin bakom. Vilken form ditt test mäter, vilken form du doserar etc. Dessutom påverkas testet av din alkalinitet mm.

    Det sköna med EI är att du slipper vara kemist och kan ha ett bubblande kar i alla fall. Vill man gå den krångliga vägen och mäta/dosera enskilda ämnen så krävs det dock mycket mer än ett mätkit från lokala zoobutiken.

    Hoppas du får bukt med algerna!
    Man kan undra hur man lyckades få vattenkemin och växterna att fungera innan PMDD!
    SERA-testet pekar väl på old school då... Men ser samtidigt att de skriver att det är hög fosfathalt TILLSAMMANS med höga Nitritvärden, vilket jag då alltså inte har.
    Deras rekommenderade Fosfatnivå säger att det skall ligga under 1,0 mg/l.
    Men det bästa och framförallt bekväma är såklart om man slipper vara kemist.

    Utmaningarna att byta 50 % per vecka har vi berört. (Å jag undrar hur många procent av akvaristerna i världen som gör eller mäktar med att göra det. Där vissa ändå lyckas.)
    Kan tycka att att det borde gå att få till även med mindre mängd vatten vid byten - och mindre tillsatt näring. Men har förstått din tydliga uppfattning vad gäller detta!

    Just bristen på Järn är ju känd sedan innan PMDD (i min värld) vad gäller trista växter. Å den ser man ju ofta med blotta ögat, vad gäller gula ej gröna blad.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av TommySt

    ?

    ... Att lysrören ger för lite ljus, att de är för gamla, dags att byta.
    Fast du får inte alger av att ha lite eller dåligt ljus. Ett bra sätt att undvika alger tex på sommaren när man åker bort och inte kan byta vatten och tillsätta näring är att minska ljusmängd och belysningstid kraftigt.

    Däremot saktar växterna in vid för lite ljus. Men det är obalans i CO2 och näring som ger alger.

    Det är min mening i alla fall...

    Lämna en kommentar:


  • TommySt
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Varför skulle belysningen vara boven?
    ?

    ... Att lysrören ger för lite ljus, att de är för gamla, dags att byta.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av TommySt

    Jag ska lägga upp en tråd under Vattenkemi också tror jag, gällande vattenvärdena och mätmetoder.
    Blir inte riktigt klok på mina resultat just nu. Fortsatt alldeles för högt Fosfatvärde - och obefintligt Järndito. (Ingen Nitrit "dock". Positivt såklart.)
    Med tanke på att jag bytte 50 % för 6-7 dygn sedan så känns det för mig lite osannolikt med det Fosfatvärdet. Tanke... kran/osmos-blandningen borde väl inte ha högt sådant? Kostar på mig en test... :-)
    Som jag tog upp tidigare så mäter du ju icke-organiskt fosfat, vilket du också doserar via pmdd. Varför ska det då inte vara högt?

    Att lita på ett mätvärde för järn kräver djup förståelse för kemin bakom. Vilken form ditt test mäter, vilken form du doserar etc. Dessutom påverkas testet av din alkalinitet mm.

    Det sköna med EI är att du slipper vara kemist och kan ha ett bubblande kar i alla fall. Vill man gå den krångliga vägen och mäta/dosera enskilda ämnen så krävs det dock mycket mer än ett mätkit från lokala zoobutiken.

    Hoppas du får bukt med algerna!
    Senast redigerad av LoGeek; 06 January 2017, 20:25.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Varför skulle belysningen vara boven? Det är nästan uteslutande om man har för stor ljusmängd i förhållande till CO2 och näring som belysningen indirekt blir boven.

    Lämna en kommentar:


  • TommySt
    svarade
    Normalt blir det minst en grads höjning från morgon till kväll och yes, Juwelrampen är ju förklaringen till detta. (En riktig högsommar ger det en utmaning f ö. Större än jag minns den från kar med andra belysningslösningar.)
    Så termostaten på 27 ser jag som målet - och bra.

    Lite flummigt resonemang kring vad jag vill komma fram till innan jag byter rören kanske... Det jag tänker på är att jag inte är övertygad om att det är rören/ljusmängden som är boven och om jag då byter dem samtidigt som jag också vidtar andra åtgärder så kan slutsatsen (för framtiden) bli fel.

    Jag ska lägga upp en tråd under Vattenkemi också tror jag, gällande vattenvärdena och mätmetoder.
    Blir inte riktigt klok på mina resultat just nu. Fortsatt alldeles för högt Fosfatvärde - och obefintligt Järndito. (Ingen Nitrit "dock". Positivt såklart.)
    Med tanke på att jag bytte 50 % för 6-7 dygn sedan så känns det för mig lite osannolikt med det Fosfatvärdet. Tanke... kran/osmos-blandningen borde väl inte ha högt sådant? Kostar på mig en test... :-)

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ja temperaturen är en utmaning. För växterna brukar övre gränsen för bra bubbel ligga vid 27-28 men för diskus är det bäst att ligga på minst 28C.

    ​​​Skulle lägga mig på 28C om jag var du, och acceptera att det blir svårare med växter och alger med diskus.

    Vad menar du med att 27 på natten ger 28 på kvällen? Låter som du i så fall har termostaten inställd på 27C och belysning står för resten?

    Förstår inte riktigt vad du menar med att du vill slå fast gällande belysningen. Att du skulle ha för mycket / lite? Förklara gärna hur du tänker.

    Lämna en kommentar:


  • TommySt
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Om din blandning är 7.2-7.3 och ditt akvarium 7.0 så lär knappast dina diskus reagera på ett 50% vattenbyte! En så liten höjning är lugn! Och definitivt ett mindre problem än sjunkande vattenkvalitet.

    Lycka till med allt! Lägg gärna upp bilder på dina fiskar och utvecklingen av ditt kar.
    Det har du rätt i. Grov huvudräkning ger ju att resultatet blir någonstans kring 7,15 efter 50%-igt byte. Å jag har f ö min pH-anläggning inställd på 7,0 med en tillåten diff på +/- 0,10, d v s spannet är 6,90-7,10. Så visst, är vattnet vid tillfället för bytet 6,90 så diffar det då 0,25 efter bytet.

    Yes, jag kan gärna lägga upp någon bild på fiskar/kar framöver.
    Fiskarna utvecklas positivt och inga direkta dödsfall (tänker med den kommentaren då inte på de 12 discusarna) men växtligheten har jag ännu inte fått bukt med. Inget "CO2-bubblande".
    Gick på 50 % byte i lördags och med full PMDD-dosering.

    Köpte mig en ny termometer (en digital Juwel) och den diffade något från den andra ("klassiska") som jag hade i karet. Framåt kvällningen visade den (nya) 29,5 och den andra typ 28,6.
    Överraskade mig då något m a o och 29,5 är ju ingen drömtemp för växter. Sen är det ju ingen supervetenskap med dessa termometrar men jag väljer nu att gå på den digitala och har sänkt i ett par steg under veckan. Siktar på knappa 27 efter natten - vilket betyder ca 28 framåt kvällen hos mig.

    Skall göra ny mätning av Järnvärdet tänker jag mig.
    Å nytt byte av 50 % nu.
    Nya lysrören har landat. Har nu 3 Aquastar och 1 (på lager sen tidigare) Juwel Colour som ligger å väntar. De kommer såklart att påverka växtligheten på rätt håll men samtidigt är jag lite sugen på att först slå fast att det inte är ljusmängden som är anledningen till den dåliga tillväxten (och tvärtom vad gäller algerna) - för jag är inte helt övertygad om att det är boven/lösningen. Jag hade nämligen inte samma bekymmer inför förr lysrörsbytet (Juwel T5 till dito) och då hade det gått 18 månader emellan, nu 15.

    Enligt bilderna nedan såg det f ö ut för ett par dagar sedan.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Om din blandning är 7.2-7.3 och ditt akvarium 7.0 så lär knappast dina diskus reagera på ett 50% vattenbyte! En så liten höjning är lugn! Och definitivt ett mindre problem än sjunkande vattenkvalitet.

    Lycka till med allt! Lägg gärna upp bilder på dina fiskar och utvecklingen av ditt kar.
    Senast redigerad av LoGeek; 30 December 2016, 22:33.

    Lämna en kommentar:


  • TommySt
    svarade
    Vattenbyte inlett... (sista hinkarna får bli imorgon bitti, tillverkning pågår)...

    Bra tips från dig att nyttja min sofistikerade pH-utrustning för testerna.
    Resultaten enligt följande:

    Ljummet kranvatten: 7,53
    Min blandning osmos/kran: 7,24
    Ren osmos: 6,48

    Känns inte super m a o. Att häva i 40-50 % av pH 7,24.
    Samtidigt vill/kan jag inte öka osmosdelen i blandningen. Vill inte hamna under kH 5 i karet (för stabiliteten) utan siktar snarare på 6. (Plus att osmosproduktionen/lagringen också blir större annars.)

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ja RO = omvänd osmos.

    ​​​​Håller med om tveksamheterna kring vatten och försäkringsbolag. Något jag själv övervägde noga innan installation. Har valt att lägga krut på extremt redundant säkerhet samt att det är snabbt demonterbart

    Prova att mäta pH på ditt färdigblandade vatten som kan ha annat pH än kranvattnet. Du kan ju ta ett glas och testa med pH-proben från akvariet. Då spelar inte kalibreringen någon roll utan differensen mellan akvarievatten och blandat nytt vatten kommer stämma. Hur stor är diffen?

    Vad har du för kh i kranvattnet?

    Kanske behöver du inte köra så mycket RO-vatten. Har du provat att köra ditt kranvatten med pmdd och CO2? KH brukar för majoriteten av växter endast påverka marginellt jämfört med alla övriga parametrar vi diskuterat. Men vi måste veta ditt kh och ph i kranen samt ditt ph i färdigblandat osmosvatten.

    Ja vattentunnor kan vara ett delikat problem att placera ut när man inte är ensam i hushållet
    Jag hade dem ett tag i en skrubb med slangvinda med 20 m trädgårdsslang. I botten på varje tunna en pump på 3000 l/h med snabbkoppling på trycksidan. Gick blixtsnabbt att fylla både tunna och akvarium. Fast med RO blir det ju mer komplicerat. Men låter surt att vara bunden till hink för påfyllning....

    ​​​​Du märker fort om fiskarna agerar konstigt när du använder varmvatten. Men det ska inte vara några problem i Sverige.
    Senast redigerad av LoGeek; 30 December 2016, 10:36.

    Lämna en kommentar:


  • TommySt
    svarade
    Förvaring av 90-100 liter vatten (permanent) ter sig oavsett dunk/tunna inte enkel för mig (ngt enklare med dunk, månne) med tanke på att hushållet i övrigt skall "fungera"...
    Å det du skriver nu, om pH-värdet, får mig att bli ytterligare fundersam (till stora vattenbyten). Är det så som jag tidigare kommit fram till, att vårt kranvatten har minst 7.5 i pH-värde så har jag ju ett problem. Ligger alltså själv på pH 6.9-7.1 med min anläggning och inställningarna i den.
    Hmm.
    Har aldrig noterat några stor pH-skiftningar när jag bytt mina 10-25 % vatten.
    Påverkar min Osmos-tillverkning och några-dygns-förvaring pH-värdet måntro?

    OK, positivt att höra din uppfattning om varmt kranvatten.

    Jag har också haft ganska helautomatiserat system en gång tidigare i karriären. Men rörmokaren var inte särskilt begeistrad när jag nämnde tankarna för honom när vi byggde det hus jag nu bor i. Det lirade inte direkt med branschkraven på vad man kallar säkert vatten (installation) att ha vattenledningar/utkast i Vardagsrum. Å försäkringsbolagen håller nog med honom.
    Så nu är det fram med lång slang vid tömning - och hink för påfyllning - som gäller.
    Inte superjobbigt men ändå så att det bjuder visst motstånd.

    RO = Osmos?

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Jag har inte samma problem eftersom jag inte kör RO. För enkelhetens skull kan en rejäl vattentunna vara mer praktisk än massor med 25l-dunkar.

    Att ta varmvatten från kranen ska inte vara några problem för dina diskus. Om det finns kloramin eller klor i vattnet så kan du ju däremot använda lämpligt preparat.

    Jag kör kranvatten direkt i karet. Brukade lufta vatten i regntunnor men sista året har jag haft samma pH i kranen som efter luftning, så nu är det enkelt! Har ändå sett till att kapa tiden för vattenbyte genom att ha mer eller mindre helautomatiserade system med fasta anslutningar till vatten/avlopp på mina akvarium.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...