Växtnäring i akvariet och PMDD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Totmes
    • December 2007
    • 181

    Växtnäring i akvariet och PMDD

    1. Jag är igång med att göra en komplett omstart av mitt 450L akvarie och ville testa lite nya vägar i "växternas värld" Jag blev nyfiken på PMDD efter att ha läst lite här på forumet. Jag är ingen kemist så jag Googlade på det men mitt tröga huvud har lite svårt att hänga mad i termerna. http://www.pmdd.nu/exempelsida/ Kan man köpa PMDD färdig på flaska/burk eller måste man blanda själv? Och i så fall. Var köper man Ingredienserna? Någon som testat PMDD utan CO2 utrustning? Vist skulle jag vilja testa på CO2 Men jag tycker det verkar som en hel vetenskap för en "novis" att installera.

    2. Vill även passa på att fråga om någon har tips till hur jag bygger upp sanden/underlaget i ett hörn så att jag får lite höjd/nivå på plantorna? Kan man fylla upp med små/mellan stora sten och sand över? Och hur får man sanden att ligga kvar så att den inte eroderar ner med tiden?

    3. Jag har sett på olika youtube klipp från USA och Italien, att man strör ut någon form av gödselpulver mellan botten lagren vid uppbyggnad av botten sedimenten. Någon som vet vad detta pulver heter? Jag frågade på den lokala arkenzoo om det gick att beställa? Men där hade man ingen aning om vad jag pratade om? ​​​​​​​
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #2
    Ursprungligen postat av Totmes
    1. Jag är igång med att göra en komplett omstart av mitt 450L akvarie och ville testa lite nya vägar i "växternas värld" Jag blev nyfiken på PMDD efter att ha läst lite här på forumet. Jag är ingen kemist så jag Googlade på det men mitt tröga huvud har lite svårt att hänga mad i termerna. http://www.pmdd.nu/exempelsida/ Kan man köpa PMDD färdig på flaska/burk eller måste man blanda själv? Och i så fall. Var köper man Ingredienserna? Någon som testat PMDD utan CO2 utrustning? Vist skulle jag vilja testa på CO2 Men jag tycker det verkar som en hel vetenskap för en "novis" att installera.

    2. Vill även passa på att fråga om någon har tips till hur jag bygger upp sanden/underlaget i ett hörn så att jag får lite höjd/nivå på plantorna? Kan man fylla upp med små/mellan stora sten och sand över? Och hur får man sanden att ligga kvar så att den inte eroderar ner med tiden?

    3. Jag har sett på olika youtube klipp från USA och Italien, att man strör ut någon form av gödselpulver mellan botten lagren vid uppbyggnad av botten sedimenten. Någon som vet vad detta pulver heter? Jag frågade på den lokala arkenzoo om det gick att beställa? Men där hade man ingen aning om vad jag pratade om?
    Det går att köpa det halvfärdigt, dvs att du köper tre påsar och en liten flaska och sen häller du innehållet ur varje påse plus flaskan i en egen halvliters PET-flaska eller dylikt och fyller dom med vatten så det är inte så svårt som det kanske verkar. Det finns exempelvis hos akvarieplantor.se eller hos haack.se och aquawarehouse.se.

    Att bygga höjd med stenar går bra, ett annat alternativ är frigolit om man vill ha det lite lättare, fast då måste bör man limma fast frigoliten i akvariet med akvariesilikon, svårt att förhindra att sanden eroderar bort, jag brukar använda mig av stenar eller rötter som murar för att hålla den kvar så gott det går

    Gödselpulvret är nog någon form av ADA-produkt, typ powersand, http://www.adana.co.jp/en/contents/p.../detail01.html , själv brukar jag nöja mig med en bottennäring typ JBL aquabasis plus men vill man gå all-in är det nog något i stil med ADAs koncept man ska köra på Beställs nog lättast från tyska webbutiker typ aquasabi.de
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • badpitt
      • December 2015
      • 53

      #3
      Godhems Zoologiska i Majorna, Göteborg. Vi sysslar med Aquascaping och räkor. Vi lagerför produkter såsom ADA, Do!aqua, shirakura, mironekuton, Tropica, Oliver Knott, Aqualighter, Flexi-mini, co2 kit. Men också hund och kattfoder såsom Orijen, Acana, sundhundmat mm.

      Det finns en hel del färdiga preparat om man inte orkar sitta och räkna en massa

      Kommentar

      • Totmes
        • December 2007
        • 181

        #4
        Ursprungligen postat av KJE

        Det går att köpa det halvfärdigt, dvs att du köper tre påsar och en liten flaska och sen häller du innehållet ur varje påse plus flaskan i en egen halvliters PET-flaska eller dylikt och fyller dom med vatten så det är inte så svårt som det kanske verkar. Det finns exempelvis hos akvarieplantor.se eller hos haack.se och aquawarehouse.se.

        Att bygga höjd med stenar går bra, ett annat alternativ är frigolit om man vill ha det lite lättare, fast då måste bör man limma fast frigoliten i akvariet med akvariesilikon, svårt att förhindra att sanden eroderar bort, jag brukar använda mig av stenar eller rötter som murar för att hålla den kvar så gott det går

        Gödselpulvret är nog någon form av ADA-produkt, typ powersand, http://www.adana.co.jp/en/contents/p.../detail01.html , själv brukar jag nöja mig med en bottennäring typ JBL aquabasis plus men vill man gå all-in är det nog något i stil med ADAs koncept man ska köra på Beställs nog lättast från tyska webbutiker typ aquasabi.de
        Ja. det var typ Ada konceptet. Såg det på bland annat detta filmklipp. Och funderade om det kunde vara något att kolla upp och investera i.

        FILM

        innan hade jag endast Rådsand i akvariet i de 9år jag haft det. men inte haft så mycket fokus på växter. Och tänkte att det var dags att utöka kunskaperna.

        Men det kanske överkurs med gödselpulvret med tanke på dagens välpreparerade botten material. Tänkte på Aqua Soil mfl..

        hade tänkt komplettera med ett liggunderlag i botten av akvariet för att skydda glaset. lagga på ett litet lager silikon på detta och sedan strö över sand. Bygga upp med sten i olika storlekar för att hålla på substratet. Sedan varva med gödselpulvret och ECS Substrate. Men jag vet inte vad det heter och vart man får tag i detta?
        Senast redigerad av Totmes; 07 December 2016, 17:52. Anledning: Länk fel

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Med ett så stort akvarium är det smidigare att torrdosera
          Akvariekalkylatorn - beräknar ditt akvarium. Beräkna volym och närings/gödningsnivåer för ditt akvarium.

          och under sanden bentonitlera/kattsand.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Totmes
            • December 2007
            • 181

            #6
            Bra länk. Tack flygrc

            Kommentar

            • tonpet
              • February 2008
              • 469

              #7
              Jag har aldrig kört CO2, men däremot har jag i många år kört PMDD. Och det kommer jag aldrig sluta med. Jag har ett par gånger gjort uppehåll bara för att se skillnaden och den är stor. Jag gör i dagsläget ett vattenbyte i veckan och pytsar då i PMDD enl. dosering som man skall. Vid vartannat vattenbyte klipper jag mina Vallisneria och jätte Vallisneria flera decimeter. Mina växter mår väldigt bra och verkar trivas.
              Tycker du skall prova PMDD och utifrån det sen utvärdera om du skall testa CO2, vilket jag inte tror att du behöver.
              Jag köper alltid av http://www.haack.se/pmdd/ Väldigt lätt att blanda till själv, billigt, snabba leveranser och räcker länge.
              Senast redigerad av tonpet; 09 December 2016, 15:21.
              Juwel Rio 300, Diskus
              "Sluta vara den du var och bli den du är"

              Kommentar

              • Totmes
                • December 2007
                • 181

                #8
                Ursprungligen postat av tonpet
                Jag har aldrig kört CO2, men däremot har jag i många år kört PMDD. Och det kommer jag aldrig sluta med. Jag har ett par gånger gjort uppehåll bara för att se skillnaden och den är stor. Jag gör i dagsläget ett vattenbyte i veckan och pytsar då i PMDD enl. dosering som man skall. Vid vartannat vattenbyte klipper jag mina Vallisneria och jätte Vallisneria flera decimeter. Mina växter mår väldigt bra och verkar trivas.
                Tycker du skall prova PMDD och utifrån det sen utvärdera om du skall testa CO2, vilket jag inte tror att du behöver.
                Jag köper alltid av http://www.haack.se/pmdd/ Väldigt lätt att blanda till själv, billigt, snabba leveranser och räcker länge.
                Förstår jag det hela rätt så beställer man en enkel pack som innehåller allt man behöver för att fylla tre 50cl petflaskor för 55,- (90,- m frakt) ?
                Akvariekalkylatorn övergår min inteligens. Förstår mig inte på att använda den. Men om det man beställer kommer i färdiga potioner är det nog inte så svårt att få till blandningen. Ska testa att beställa en enkel pack som räcker för 5000L Tack för tipset tonpet

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  #9
                  Ursprungligen postat av Totmes

                  Förstår jag det hela rätt så beställer man en enkel pack som innehåller allt man behöver för att fylla tre 50cl petflaskor för 55,- (90,- m frakt) ?
                  Akvariekalkylatorn övergår min inteligens. Förstår mig inte på att använda den. Men om det man beställer kommer i färdiga potioner är det nog inte så svårt att få till blandningen. Ska testa att beställa en enkel pack som räcker för 5000L Tack för tipset tonpet
                  Från Aquawarehouse går det bra att beställa PMDD fraktfritt, https://www.aquawarehouse.se/index.p...ory&path=27_28
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #10
                    Ursprungligen postat av Totmes

                    Förstår jag det hela rätt så beställer man en enkel pack som innehåller allt man behöver för att fylla tre 50cl petflaskor för 55,- (90,- m frakt) ?
                    Akvariekalkylatorn övergår min intelligens. Förstår mig inte på att använda den. Men om det man beställer kommer i färdiga portioner är det nog inte så svårt att få till blandningen. Ska testa att beställa en enkel pack som räcker för 5000L Tack för tipset tonpet
                    Gissar bara på att du stirrar dig blind på alla siffror

                    Lilla cirkeln = Akvarievolymen behöver du ha med.
                    Mellanstora cirkeln = välj vilka näringsnivåer, här förifyllt vad jag tycker är ok, beror en del på vattnet men ungefär.
                    Stora cirkeln = ta fram köksmåtten och mät upp och häll i baljan, byt 30% vatten var vecka och pytsa i samma igen efteråt Estimate index fixar resten, viktigaste är inte exakta nivåer utan stabiliteten och det fixar vattenbytena.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...