murgröna eller gullranka som akvarieväxter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kontorslandskapet
    • November 2016
    • 2

    murgröna eller gullranka som akvarieväxter

    Hej!
    Mitt växtintresse har vuxit sig allt större senaste tiden, och jag har börjat fundera på hur man kan kombinera det med mitt akvarieintresse. Jag tog precis sticklingar från murgröna och la dem helt i vatten, det ska funka har jag hört. Tänkte att det skulle vara roligt att ha såna sticklingar i akvariet. Antingen det eller gullranka. Har läst runt lite här på forumet, men mest hittat info om hur man sätter rötterna i akvariet och sen låter växten växa ut ur det.

    Tror ni det skulle funka att ha dessa växter helt under vattnet i akvariet?
    Samt: är murgrönan giftig eller ej? Gullrankan verkar ju vara okej i alla fall.

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Bägge är giftiga men ingen av dom är jättegiftig. Så om det funkar i ett akvarium beror dels på vilka fiskar man har (olika arter är olika känsliga), hur mycket växten exponeras för vattnet och hur många växter man har.
    Att ha lite rötter som sticker ner i vattnet innebär sällan problem.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • kontorslandskapet
      • November 2016
      • 2

      #3
      Tack för svar!
      Då är det antagligen därför, för att de är giftiga, som det inte verkar så vanligt att ha hela växterna i akvariet. Vad synd. Kanske får satsa på att ha i rötter i stället då, och låta växterna hänga utanför.

      I mitt akvarium har jag ett stim serpatetror + ett par amanoräkor. Har du (eller kanske någon annan) koll på hur känsliga dessa fiskar är?

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        #4
        Det skulle de nog inte trivas med heller, att vara helt i akvariet. Du kan ju titta efter sumpväxter som klarar att både ha det vått om fötterna och torrt om "huvudet". Eller ta ut svängarna ordentligt och börja odla matnyttigt med rötterna akvariet http://www.hemmaodlat.se/odla/balans-i-aquaponics/
        // Annicka

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av kontorslandskapet
          I mitt akvarium har jag ett stim serpatetror + ett par amanoräkor. Har du (eller kanske någon annan) koll på hur känsliga dessa fiskar är?
          Nja - ingen har väl direkt testat olika fiskarter och hur snabbt det dör om de utsätts för olika gifter (och bra är väl det).
          Jag hade en gång en av dessa växter (minns inte vilken) i en bakgrundslåda bakom ett 840 liters akvarium - de växte rejält och bredde ut sig rejält fram över akvariet och även på väggen bakom och på sidorna. Några blad doppade ner lite i akvariet men det verkade inte påverka fiskarna. Däremot när jag bytte vatten så sjönk en hel del växter ibland ner i akvariet och sedan blev de kvar där när jag fyllde på igen. Då syntes det direkt på fiskarna att något var fel och jag fick lyfta upp växterna igen och göra ett nytt vattenbyte.

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...