Alginvasion (staghorn?), vad bör jag göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • groll
    • August 2016
    • 45

    Alginvasion (staghorn?), vad bör jag göra?

    Har fått en alg i karet som fått rejält fäste och sitter på nästan alla växter. Av vad jag kan läsa mig till så är det staghorn.
    Där är ludd på nästan allt i karet och vattnet ser ganska gröngrumligt ut.

    Vad ska jag ta mig till? Kan det repa sig eller bör jag bara dra upp alla växter och börja om?

    Jag startade upp för drygt en månad sedan och vad som skulle kunna ha triggat detta är att jag hade en del problem med min co2 diffuser som jag först körde med (jbl taifun). Hade svårt att få rätt på pH:t och det åkte jojo mellan 7.1 och 7.6. Satte i helgen i en extern reaktor efter ett av mina ytterfilter och nu ligger pH:t stabilt på 6.8-7.00.

    Här är lite fakta om karet man kanske behöver veta:
    450L
    pH 6.8, kh 5 och inget nitrit
    4st t5 rör á 55w (med reflektorer)
    3st Sera led-rör a 22w
    ljuset tänt 7 timmar om dagen
    2 ytterfilter sammanlagt 3000l/h
    fluval stratum substrat
    haft i 1 dos PMDD i veckan, men bara bytt 25-30% vatten eftersom det är nystartat. Läste att 1 dos inte var så mycket ändå (har ganska mycket växter i)

    20 amano räkor
    10 otocinclus vittatus
    5 torpedbarber
    20 kardinaltetror
    6 kolglödstetror

    Har från idag stängt av led-rören och har dem inte alls igång. Tänkte byta en 10-15% vatten varje dag. Har läst att man ibland drar av luddet för hand, men där är så mycket att det måste ta en hel dag alltså.

    Tips mottages med varm hand.
    Tack,
    Ola
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Utan att på något sätt vara insatt så har jag hört att siamesiska algätare äter staghorn och även att de inte gillar Easy Carbo
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • groll
      • August 2016
      • 45

      #3
      Men Easy Carbo låter dumt om jag redan ligger på 25ppm co2? Jag har 20st rätt stora amano-räkor. Tänkte låta bli att mata dem i några dagar så får vi se om de går på och käkar lite (mer?)alger.
      Var i akvarieaffären idag och tänkte köpa några siameser, men de hade inga inne

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        #4
        Algerna på bilden ser inte ut som Staghorn, de brukar mer likna små solitära buskar. Tyvärr får jag även tillägga för de brukar försvinna av sig själva efter ett tag.
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • groll
          • August 2016
          • 45

          #5
          Det var bara min gissning efter lite googling, men kollar man på staghorn-beskrivningen på plantswaps alg-artikel så är det väldigt likt. Både där och om man bildsöker så är där väldigt mycket bilder på staghorn som sitter på växter (och nästan inga alls där de är ensamväxande).

          Kommentar

          • groll
            • August 2016
            • 45

            #6
            Om Någon annan skulle hamna i samma situation så köpte jag någon happy life algin regular och ett uv-filter.
            UV-filtret tog bort allt det dimmiga och suddiga vattnet på 24:a timmar. Kristallklart vatten nu, och det där algmedlet verkar göra trådalgerna väldigt ledsna, även om de hänger kvar lite längre.

            Före:


            Efter:

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              #7
              Vad roligt att det löste sig. Tack för att du följde upp din tråd!
              /Johan
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • badpitt
                • December 2015
                • 53

                #8
                Ursprungligen postat av groll
                Om Någon annan skulle hamna i samma situation så köpte jag någon happy life algin regular och ett uv-filter.
                UV-filtret tog bort allt det dimmiga och suddiga vattnet på 24:a timmar. Kristallklart vatten nu, och det där algmedlet verkar göra trådalgerna väldigt ledsna, även om de hänger kvar lite längre.

                Före:


                Efter:
                https://drive.google.com/file/d/0B9V...UyQ1l0LU0/view
                Vilket UV filter använde du?

                Kommentar

                • groll
                  • August 2016
                  • 45

                  #9
                  JBL - Procristal UV-C 11W

                  Vattnet är fortfarande fint, men jag har lite trubbel med trådalgerna än. Var på och rotade massa bland växterna så att det spriddes sporer... det var nog dumt. Ska nog lyckas få bukt med det, men det är inte helt smärtfritt. Tänkte testa att göda lite mer denna vecka och se vad som händer.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...