UK Aquascaping Championship 2016

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    UK Aquascaping Championship 2016

    Den 15/10 arrangerades Storbritanniens aquascaping-mästerskap i Brigwater. Jag var på plats och kommer inom några dagar med en artikel från detta arrangemang.

    Fram tills dess får ni nöja er med att kolla på fotona (gäller enbart Goldmedlemmar) från detta evenemang och de kan ses på denna sida https://www.zoopet.com/bilder/index.php?NR=742
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    #2
    Väldigt roligt att följa hur dessa fina akvarier blev till och tack Kjell för mycket fina bilder

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Tack själv Christer5 för dina uppskattande ord
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Artikeln är nu inlagd på Zoopet https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=617
        Läs den och kommentera gärna här i tråden.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          #5
          Tack för trevlig artikel!

          Ja det skulle vara spännande med ngt liknande evenemang i Sverige.
          // Annicka

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Rufus

            Ja det skulle vara spännande med ngt liknande evenemang i Sverige.
            Instämmer helt

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              #7
              Tack för denna intressanta artikel, fina kar!
              Du skriver att ni bedömer akvarierna efter olika kriterier, kan du utveckla detta? Bedömmer ni efter regler? Vad bygger dessa på? Symetri? Hur mycket bedöms efter personlig smak....? Kan man åka dit på kopiering?

              /Johan
              Senast redigerad av Marten64; 28 October 2016, 20:14.
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Besökarna röstade ju bara efter sin favorit.

                Juryn satte olika poäng utefter 4 olika kriterier. Där man i 2 av kategorierna kunde få 20 poäng och i 2 30 poäng - dvs totalt 100 poäng. Om jag minns rätt så varierade totalpoängen för mig från ca. 55 till 78.
                Nu hade inte jag (inte heller de andra domarna) sett kriterierna innan och jag minns inte exakt vad det stod i de 4 kategorierna (det var flera rader med text). Men om jag minns rätt så handlade en kategori om balans (symmetri), en om långsiktighet, en om förnyelse och en om det levande (i detta fall enbart växterna).
                Sedan bygger så klart mycket på personlig smak men vi 4 domare var nog ändå relativt eniga. Visst om jag fattade det rätt så hade vi visserligen 4 olika akvarier som vinnare, men sannolikt hade vi alla det vinnande akvariet bland de 3 bästa så den vann nog på jämnheten.
                Vad gäller "kopiering" så är det så klart inte olagligt - utefter förutsättningarna så kan det ju ändå inte bli en exakt kopia, men visst var det för mig ganska uppenbart att en del av akvarierna företedda likheter med akvarier jag sett tidigare och det gjorde i alla fall att jag drog ned poängen i kategorin förnyelse. Men kanske hade inte de andra domarna sett originalen och då kunde de inte dra av för just detta.

                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Marten64

                  • July 2012
                  • 1020

                  #9
                  Ok tack för denna förklaring. Det känns som om dessa kriterier både förenklar och gör domarens uppgift intressantare. Bra att ha med förnyelse och långsikthet bland kriterierna.
                  / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                  Kommentar

                  • Camenius
                    • November 2004
                    • 180

                    #10
                    En undring om akvariet som fick första pris: Något som gör att det verkligen är vackert, är att sanden i mitten är lägre än på sidorna. Häftigt, där mittdelen bildar en "dal", men hur blir detta efter en tid med vatten i akvariet? Sanden på sidorna "rinner" väl neråt mot mitten eller kan man på nåt sätt motverka "fysikens lagar" och upprätthålla designen?

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      det finns stenar eller andra vallar i sanden så att det blir terasser i akvariet och sedan när växternas rötter utvecklas så binder ju också dessa sanden.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Camenius
                        • November 2004
                        • 180

                        #12
                        Tack. Jag anade att det var något sådant.
                        Har du sett bilder på något liknande INNAN sanden är på plats som finns här eller annorstädes på nätet?

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Jag ju dessa akvarier byggas IRL och har även sett liknande tidigare
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...