Vad är det som blir fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Vad är det som blir fel?

    Hoppas att någon kunnig på växter kan ge svar på mina frågor.

    Jag har under årens lopp fått dragits med ett högt PH-värde, så även nu på vårt nya ställe. Jag har köpt växter för en "liten förmögenhet", som skall trivas i ett PH ända upp till 9.
    Jag älskar ju dessa Microsorumarter (trident, windelöv och den större javan) och även Anubias, så det har absolut inte gett mig några problem av att vara lite "enkelriktad" gällande dessa växtval, som enligt vad jag har läst mig igenom ska gilla detta PH.

    Men, allt går snett med dessa växter ändå. Dom blir svarta så in i nordens och ser helt bedrövliga ut (i alla kar), så till slut så åker dom veck.
    I Eheimkaret som är på 240L har jag två Eheim freshpowerrör, som är tänt totalt nio timmar, med ett nedsläck under dagen med tre timmar. Så är tanken, att samma tidsintervall kommer att användas på dom andra karen också som kommer att startas upp igen inom kort - rätt eller fel?
    Jag använder ingen gödning eller andra kemikalier i karen.

    //Inger


    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    #2
    Jag är ju inte särskilt kunnig på växter men jag blev förtvivlad när alla mina javaplantor, samma sorter som du nämner, som jag satte i Lidot blev sådär svarta och vissnade. Det jag fick veta var att det kunde bero på att kvävenivån (är jag ganska säker på att det var) var för hög och att dom behöver tid att anpassa sej så jag lät bedrövelsen vara, minskade på pmdd gödningen och efter nån månad tog dom fart. Tålamod Inger Jag skulle inte kasta bort dom.

    Men det finns säkert nån som kan det där bättre än vad jag kan

    Ooops! Såg först nu att du inte använder gödning men det kanske kan ligga nåt i det jag säjer ändå?
    Senast redigerad av Mu(sic); 12 October 2016, 18:16.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      I början när jag startade upp igen efter några års uppehåll (det var när jag var ny på Zoopet) så ville jag ha microsorum och hur jag än gjorde så svartnade de vilket ju inte är ett fel utan så de gör för att starta om med nya blad. Jag testade med gödning etc. de svartnade och jag ledsnade fullständigt. Så småningom började jag ha i PMDD gödning så smått och då växte de bättre ett tag för att sedan svartna. Började efter det med Co2 och PMDD gödning. Nu blev de inte svarta längre så snabbt utan växte så kopiöst så att jag fick slänga ca 10 liter i månaden. Sedan tog Co2 tuben slut och de slutade inte växa men växte långsammare. Sedan tog gödningen slut och de växte men ändå långsammare. Så nu är de riktigt ok och växer i långsam takt utan gödning och Co2. Så jag gör nu som i början och nu fungerar det. Varför? Ingen aning. Skillnaden mot dig är bara att jag bara har 8 timmar tänt och ingen paus. När jag bytte från ljusrör till LED så växte de bättre än tidigare. Tycker mig se att de växer allt bättre ju mer inkört karet är idag.
      Tror inte jag gjorde dig klokare Inger. Idag tycker jag växten är lätt. I början toksvår.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Tack för era svar Cathrin och Johnny .

        Undrar även, om det är bättre att ha "flytande" ljus tänt - i stället för några timmars uppehåll som jag har (har alltid haft så)?
        Jag blir aldrig klok på vissa växter. Cryptocoryner brukar under lång tid stå stilla i mina kar, sedan sätter dom fart kanske efter ett halvår eller så...

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          #5
          Jag håller med vad som sagts här ovan, men för eller senare kan alla växter behöva extra näring t om de som är "lätta" men ibland får man ta bort vissa delar då det vatten man har i kranen redan innehåller t ex kväve om man har egen brunn med jordbruk kring sig.
          // Annicka

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            #6
            Jag har läst mig till att överskott av järnfosfat orsakar svartnande och döende blad men det låter lite långsökt på något vis att det skulle förfölja dig från plats till plats..
            // Annicka

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Finns inget jordbruk här .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                #8
                Nä hade för mig att det var så sedan "brunnbekymren"
                // Annicka

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rufus
                  Nä hade för mig att det var så sedan "brunnbekymren"
                  Vilket bra minne du har :-)

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    #10
                    "Även en blind h..."
                    // Annicka

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Jag frågade tidigare i tråden, vilket är är det mest gynnsamma ljusförhållande för växterna - sammanhängande ljustid eller några timmar uppehåll under dagtid som jag har?

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        #12
                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Jag frågade tidigare i tråden, vilket är är det mest gynnsamma ljusförhållande för växterna - sammanhängande ljustid eller några timmar uppehåll under dagtid som jag har?

                        //Inger
                        För mig har det alltid fungerat som allra bäst med sammanhängande ljustid på cirka tio timmar, men jag har aldrig haft några riktigt svåra växter så det kanske inte säger så mycket
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • Rufus
                          • January 2005
                          • 866

                          #13
                          Har också sammanhängade, kortare än KJE och inte båda samtidigt hela dagen. Lätta växter går fint, men växter vill ha sällskap av växter
                          // Annicka

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #14
                            Ursprungligen postat av Rufus
                            Har också sammanhängade, kortare än KJE och inte båda samtidigt hela dagen. Lätta växter går fint, men växter vill ha sällskap av växter
                            Åh så fint, vilka pigga, gröna och fina växter .Jag testar med att köra sammanhängande jag med, jag har bara "lätta" växter, som inte alls är lätta i mina kar i alla fall.
                            För ett par år sedan, så skickad Mats B massor av jättefina windelöv till mig, men dom blev så himla fula hos mig så jag skämdes när han hade varit så bussig och tagit sig tid.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

                              #15
                              Du kanske kan låta javan vara och sätta dit andra växter som liksom kan dölja dom lite tills dom tar fart?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...