Algätare , vilken är er favorit och varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NanoDaniel
    • March 2016
    • 24

    Algätare , vilken är er favorit och varför?

    Hej , slänger ut frågan och ser om det kan bli några svar , kanske en diskussion ?

    Jag kan börja att svara och det finns ju många arter som äter alger i liten eller stor omfattning.

    Min favorit är , personlighet och härdighet inräknat , en art som ofta beskylls för mycket ofog på diverse forum och videos.
    Visst är ancistrus , octocinclus och siamesisk algätare duktiga , likväl räkor , det finns ganska många arter som gillar alger , det finns det.

    I min pole position står dock den kinesiska algätaren , den är överallt och käkar alger , på glas , stenar , plantor , riktig go va gäller alger , naturligtvis varierar det mellan akvarier hur likadana arter beter sig , detta på grund av en mängd parametra, men i baljan här så är kinesisk algätare favoriten.
    Senast redigerad av NanoDaniel; 09 October 2016, 23:53.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Otocinclus som är "snygg", liten och intressant samt Amanoräkan (och även andra räkor) som är ett vackert och trevligt tillskott i akvariet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Jag har bara haft aggresiva kineser, så här är Siamesen favorit (för den äter ju BBA). Även Amano för de är så trevliga.

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #4
        Min favorit är Amanoräkorna
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • Bullshark
          • December 2016
          • 30

          #5
          Där klappar mitt hjärta för kinesiska algätare. Haft dom förut och det är inte världens snällaste fisk. Även dom mest envisa tofsalger blir till middag med sina starka sugklockor och skarpa tänder, dock blir både växter, artfränder och andra fiskar föremål för nämnda redskap. Ha INTE platta fiskar tillsammans med dessa ätmaskiner, är som att kombinera vithaj och säl. De satte sig fast på mina scalarer och vägrade släppa, två gånger sög de sig fast över ögonen och började mumsa. Då man kör ner armarna och arbetar brukar normala fiskar flytta på sig eller försiktigt nyfiket simma runt där man håller på, kineserna sög sig varje gång fast vid pulsådern och började tugga. Gjorde rätt ont och de vägrade släppa taget även ovanför vattenytan, fick rycka bort dom i svansen... Men effektiva är dom!upp

          Kommentar

          Arbetssätt...