Hur hålla växterna vid liv till dom ska in i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    Hur hålla växterna vid liv till dom ska in i akvariet?

    Jag håller på att omstarta akvarieintresset och som ett led i detta har jag beställt ett nytt Juwel Lido 200 akvarium, men leveranserna från Imazo verkar ha blivit ordentligt försenade, jag var lovad att akvariet skulle komma i torsdags men så blev inte fallet. Enligt Djurmagazinet kommer det nu på torsdag men det kan bli så sent som nästa torsdag. Vilket är ett problem för mig då jag redan har hunnit köpa på mig en massa akvarieväxter, så frågan är vad jag kan göra för att hålla växterna vid liv till akvariet kommer?

    I nuläget så har jag dom krukade växterna (Echinodorus Rosé, Microsorum Pteropus och Crinum Calamistratum i en stor bunke från Biltema med rumstempererat vatten och stängelväxter samt mossa i små plastlådor. Den stora bunken står i duschen i tvättstugan och de små plastlådorna i fönstret i tvättstugan och med taklampan tänd får dom i alla fall en del ljus. Frågan är om det räcker eller om jag borde sätta upp en ljusramp ovanför den stora bunken och placera alla växter i den? Behövs det i såna fall vattencirkulation också?

    Av växterna jag köpt är det också 3 stycken in vitro cups med Staurogyne repens, men jag antar att dessa borde klara sig bra om dom bara får ljus?

    Mycket frågor blev det, hoppas någon har svaren
    Senast redigerad av KJE; 03 October 2016, 17:16.
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det viktiga är att hålla växterna fuktiga. Bladväxterna kan du trä en plastpåse över så att de hålls fuktiga (spray dom med vatten).
    Stängelväxterna kan du rulla in i fuktat tidningspapper som du sedan lägger in i en plastpåse. Se till att de inte förvaras på ett varmt ställe.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      KJE, jag har haft växter i flera veckor i en hink (bytt lite vatten bara). Visst kan dom bli lite risiga, men med rötter i bra skick så rätar dom till sig när dom väl har blivit planterade. Klipp bort det som ser risigt ut, sen kommer dom igång .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Det viktiga är att hålla växterna fuktiga. Bladväxterna kan du trä en plastpåse över så att de hålls fuktiga (spray dom med vatten).
        Stängelväxterna kan du rulla in i fuktat tidningspapper som du sedan lägger in i en plastpåse. Se till att de inte förvaras på ett varmt ställe.
        Det låter bra, just nu har jag som sagt alla krukade växter i en stor plastbunke fylld med vatten, stängelväxterna är i mindre plastbunkar med vatten och alla växterna befinner sig under en nödbelysning i form av en arbetslampa på 28 w. Jag antar att det inte blir sämre av det?
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          #5
          Ursprungligen postat av Inger H
          KJE, jag har haft växter i flera veckor i en hink (bytt lite vatten bara). Visst kan dom bli lite risiga, men med rötter i bra skick så rätar dom till sig när dom väl har blivit planterade. Klipp bort det som ser risigt ut, sen kommer dom igång .

          //Inger
          Skönt att höra, då kanske jag klarar mina också, nu fick jag lite kalla fötter och ordnade belysning och satte dessutom i PMDD i bunken, får väl hoppas att jag inte tog i för mycket
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Tror faktiskt att de håller sig bättre utan en massa ljus och definitivt utan PMDD
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Plastpåse i kylen.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Plastpåse i kylen.
                Fast man får där vara lite försiktig så att de inte kommer för nära den kallaste delen i kylskåpet - så använd grönsakslådan (brukar vara svalast)

                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  #9
                  Tack för svaren
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    #10
                    du har ju fått vänta en längre stund på själva karet.. men en större hink balja... med lyse tror jag är det *bästa* i absolut värsta fall... plantera i baljan med... men då kanske det skall bevaras för 2 månader eller så...

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      #11
                      Ursprungligen postat av tanteva
                      du har ju fått vänta en längre stund på själva karet.. men en större hink balja... med lyse tror jag är det *bästa* i absolut värsta fall... plantera i baljan med... men då kanske det skall bevaras för 2 månader eller så...
                      Så kände jag också, så jag gjorde i ordning en liten anläggning i tvättstugan, med hjälp av en arbetslampa och en stor 70-liters plastbunke som jag nu byter cirka tio liter vatten i varje dag. Problemet är bara att när man, som jag gjorde, slutat med hobbyn helt och hållet så finns det inte så mycket resurser. Men jag vill gärna tro att den här lösningen blev rätt hyfsad i alla fall
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        #12
                        toppen bra lösning =D men inte tror jag du behöver byta vatten.... för växterna... dom vill ju ha baskiluskerna... som ev bildas utan fiskar =)

                        Kommentar

                        • KJE
                          • August 2013
                          • 1066

                          #13
                          Ursprungligen postat av tanteva
                          toppen bra lösning =D men inte tror jag du behöver byta vatten.... för växterna... dom vill ju ha baskiluskerna... som ev bildas utan fiskar =)
                          Det kan du ha rätt i, men jag inbillar mig att dom mår bra av den lilla cirkulation som blir när jag byter vattnet. Hursomhelst så ska förhoppningsvis akvariet komma in till Djurmagazinet på torsdag så då blir det inredning
                          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            #14
                            ..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...