Fråga om co2 diffuser JBL Taifun och gödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • groll
    • August 2016
    • 45

    Fråga om co2 diffuser JBL Taifun och gödning

    Drog igår igång mitt första växtakvarium, eller egentligen första akvarium all together

    Jag har lite problem med min co2 diffuser som jag inte tycker betér sig alls som i de filmer jag sett på youtube. Jag är ganska säker på att det inte är ett önskat betéende. Co2 bubblorna som kommer ut i den fastnar en bit upp (6-7cm på höjden kanske) och efter ett gäng bubblor så bildar de en jättestor bubbla som bara seglar snabbt igenom hela diffusorn och efter det upp ovanför ytan. Jag har lossat på alla delar och tryckt i dem så att de ser ut att sitta rätt och försökt gnugga bort eventuella syrebubblor som fanns i diffusorn efter att jag haft vatten i karet, men de fastar ändå. Skulle de mot förmodan gå hela vägen upp som enstaka bubblor, så tycker jag bubblan är i princip lika stor uppe som nere och det känns inte alls som att något löses upp. Jag har googlat lite på det och det verkar som att hårt vatten har svårare att ta upp co2. Är detta mitt problem? Kan det vara något annat?

    Jag visste att vattnet var hårt och det är ett av mina filter till in-vattnet som flippat (har egen brunn). Jag beställde service för 2 veckor sedan och de skulle ha varit här redan, vilket de såklart inte varit Vad jag även undrar är, om detta nu är mitt problem och jag måste chilla med co2:n tills hårdheten är fixad, kan man ha i gödning ändå? (PMDD) Eller kräver det att jag även kör co2?

    Slänger med en bild på hur det blev! Precis haft i vattnet så det är lite grumligt O,O

    Bifogade filer
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2885

    #2
    Hur stort är akvariet? Jag hade nog bytt den reaktorn (som inte verkar fungera korrekt) mot en diffusor.

    Kommentar

    • groll
      • August 2016
      • 45

      #3
      det är 450l

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2885

        #4
        Då borde man satsa på en bättre reaktor eller inline-diffusor likt: https://www.jbl.de/?lang=en&mod=prod...etail&id=7 319 alt. http://www.us-aquaristikshop.com/co2...enzaehler.html
        Ifall du använder ytterfilter. Med Juwels innerfilter blir det marigare..

        Kommentar

        • groll
          • August 2016
          • 45

          #5
          hmm.. det var ju fan, då kommer jag inte att använda något av det som fanns i co2 kittet alls nästan Tuben var kass och gick inte att fylla på så jag köpte en annan som dessutom var 7 ggr större, byter jag ut taifun också så är väl regulatorn och backventilen kvar Nåja bara det blir bra så...

          Jag har två stå ytterfilter JBL Cristalprofi e1901 och e901 så det känns som där är rätt bra snurr i karet.

          Kommentar

          • Mathias G
            • June 2015
            • 190

            #6
            Lånar tråden lite istället för att skapa en ny,

            Har nästan samma fråga, jag har också en såndär JBL taifun som trådskaparen och funderar lite på att köpa något annat, tycker inte heller jag får ut så bra effekt av den.

            är denna bättre på något sätt än den jag har ? https://www.amazon.com/Rhinox-Spio-I.../dp/B0058Y02UG
            hittade också denna: http://www.akvarieshopen.com/sv/akva...120-200-p-3912
            mitt kar är på 200 liter

            edit: såg att just denna var dyr som tusan, hittat andra likadana som är betydligt billigare. Skiljer det så på dem i kvalite?
            Senast redigerad av Mathias G; 10 October 2016, 19:54.

            Kommentar

            • groll
              • August 2016
              • 45

              #7
              Efter några dagar gick min taifun igång någorlunda, men det är ändå svårt att trycka ner ph:t till under 7 (ligger på 7.2 och den bubblar nog med en 180bubblor/min). Skulle uppskatta svinnet till en 10% kanske.

              Även om det inte är optimalt så verkar där hända lite i karet nu iaf...
              Länk

              Beställde reaktor som sleaper rekommenderade igår, hoppas på bättre lycka med den:
              Länk

              Kan berätta hur det går när den kommer ifall du vill, men ser att den är ännu dyrare än de du postade. Har tyvärr ingen erfarenhet av dem eftersom jag precis börjat med detta
              Ser på andra forumtrådar att det även talas lite om atomizer.

              Kommentar

              • Mathias G
                • June 2015
                • 190

                #8
                Den du länkade där går till den av dem som jag länkade till

                Grejen med Taifunen, det du beskriver av den är helt normalt i inkörningsperioden, att de bildas en stor bubbla etc, det innan det bildats en "biofilm" i taifunen som gör det hela smidigare, jag tror till och med de stog i instruktionsboken som jag för en gång skull läste till mitt JBL proflora

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Har för egen del haft Taifun under en längre tid och fördelen med den är ju att det efter en tids användning och det bildas en biofilm i spiralen så funkar den allt bättre. Den krånglar ju aldrig, håller hur länge som helst och dimmar inte vattnet med mikrobubblor. Så för egen del skulle jag hellre seriekoppla två Taifunrör om de kan maskeras. Men sedan behöver ju vattenströmmen passera röret så att det går ut i karet. Annars händer ju inte mycket med Co2-halten. Satte själv ett nedåtriktat strilrör ovanför Taifunen och fick i mitt Lido 200 för lågt Ph efter ett tag så att jag fick dra ner på bubbeltakten. I mina ögon så drar Taifun ovanligt lite Co2 om man har koll på hur vattenströmmarna går.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2885

                    #10
                    Ursprungligen postat av kardinaltetran
                    Lånar tråden lite istället för att skapa en ny,

                    Har nästan samma fråga, jag har också en såndär JBL taifun som trådskaparen och funderar lite på att köpa något annat, tycker inte heller jag får ut så bra effekt av den.

                    är denna bättre på något sätt än den jag har ? https://www.amazon.com/Rhinox-Spio-I.../dp/B0058Y02UG
                    hittade också denna: http://www.akvarieshopen.com/sv/akva...120-200-p-3912
                    mitt kar är på 200 liter

                    edit: såg att just denna var dyr som tusan, hittat andra likadana som är betydligt billigare. Skiljer det så på dem i kvalite?
                    Har ett Lido 200 där en diffusor fungerar riktigt bra. Enkelt att använda och rengöra. Sen blir det alltid lite mera "svinn" med en diff. men en flaska med CO2 på 2kg håller ändå väldigt länge i det karet. KH2-3. pH 6,4.
                    Visst skiljer det på kvalitet, men man kan som vanligt också ha tur med billigare varianter som fungera riktigt bra. Vissa kan dock låta lite väl mycket..

                    Kommentar

                    • Mathias G
                      • June 2015
                      • 190

                      #11
                      Vart placerar man diffusorn bäst? Nånstans under pumputblåset eller?

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2885

                        #12
                        Ursprungligen postat av kardinaltetran
                        Vart placerar man diffusorn bäst? Nånstans under pumputblåset eller?
                        Man kanske får prova sig fram, men har man skaplig cirkulation så kan man sätta den på motsatta sidan utblåset för att slippa bubblor i hela karet. Sätter man den under utblåset så möter också CO2 strömmande vatten från filtret alldeles vid vattenytan vilket kanske inte är helt optimalt.

                        Kommentar

                        • Mathias G
                          • June 2015
                          • 190

                          #13
                          Tycker de kan vara rätt fint med lite bubblor i karet , ser friskt ut på något sätt ska ju inte se ut som en soda streamer dock :P

                          Kommentar

                          • groll
                            • August 2016
                            • 45

                            #14
                            Jag har läst att man inte ska ha reaktorn innan filtret eftersom det kan fastna bubblor i fickor i det och komma en stor ett tu tre. Någon som har någon erfarenhet av detta? Känns som en ganska bra idé annars att ha reaktorn innan filtret för då borde det ju verkligen lösa upp sig.

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2885

                              #15
                              Ursprungligen postat av groll
                              Jag har läst att man inte ska ha reaktorn innan filtret eftersom det kan fastna bubblor i fickor i det och komma en stor ett tu tre. Någon som har någon erfarenhet av detta? Känns som en ganska bra idé annars att ha reaktorn innan filtret för då borde det ju verkligen lösa upp sig.
                              Risken är precis som du säger att det kan ansamlas CO2 i filtret. Samtidigt vet jag inte hur bakterierna i filtret mår, ifall man sätter reaktorn på inloppet? Ingen tillverkare av "inline" reaktorer rekommenderar en sådan placering vad jag vet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...