Växter bortskänkes...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • necatour
    • March 2012
    • 52

    Växter bortskänkes...

    Har en mängd Blyxa Japonica, Rotala (röd och grön), Glosso, Ludwigia Inclinata, Cuba, etc som jag gärna ger bort istället för att slänga. Mitt akvarium är kliniskt rent / high-tech / CO2 och har inte sett en alg på fem år. Bör hämtas på plats, bor i Limhamn strax söder om Malmö. Skicka ett meddelande om intresserad.
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    #2
    Hur länge finns de kvar? Jag skall till Malmö 7 okt?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

    Kommentar

    • groll
      • August 2016
      • 45

      #3
      Jag skulle också kunna vara intresserad. Bor 5-10 minuter bort i Tygelsjö. Jag håller just nu på att starta upp ett Juwel Vision 450l... lade ut substrat och inredde karet nu i helgen och ska sätta upp co2-systemet, ph-kontroller, filter och hela den biten nu i veckan. Sedan är jag redo att dra igång. Egentligen var planen att beställa plantor nästa helg och köra igång helgen efter det.

      Detta är första växtakvariet jag kör, eller egentligen det första akvariet över huvud taget. Jag läser att några av de plantor du har ska vara lite svårare. Skulle du rekommendera dessa plantor som förstaplanta? Jag kommer köra high tech, så utöver vad jag skrev ovan har jag även gödning i form av PMDD och tror jag kommer iaf en hygglig bit på belysningen (4st T5 med reflektorer).

      Kommentar

      • necatour
        • March 2012
        • 52

        #4
        Hej! Har tyvärr precis gett bort en del och slängt en massa efter en rensning nu i helgen. Emellertid, det växer snabbt i mitt kar och jag måste gallra kanske vart 2-3 vecka. Skicka gärna ett mobilnummer via meddelanden så kan jag sms:a när jag klipper igen. Angående svårighetsgrad så tror jag generellt att det är ljuset, gruset och flödet som kan strula förutsatt att man kör CO2 och t ex PMDD i rätt mängd. Ljuset så klart då vissa (ffa) bottentäckare vill ha mycket ljus och gruset för att vissa (ex Cuba) vill ha lite finare grus för att inte lossna som en matta efter några månader. Jag har aldrig räknat på mitt system, men jag kör;

        - Fyra T5 (24W/st) och fyra LED-rör (8W(st) + reflektorer på mitt Lido120 - 11-18.00
        - 30 ml PMDD + 8 ml FE varannan dag
        - Vattenbyte varje vecka, ca 40%
        - Två pumpar... Intern Juwel 1000 l/h internt + extern EHEIM Classic 350 (ca 600 l/h)

        Missar lite byten och sånt, men akvariet har varit i balans i snart fem år och den enda alg jag sett har varit någon skit som följde med från affären...

        Kommentar

        • groll
          • August 2016
          • 45

          #5
          Antar att Lido120 är 120L? Mitt är på 450L och ytterfiltret pumpar bara 1900l/h (mot dina 1600), så det känns som att det kanske kan bli ett problem. Kan det vara en idé att skaffa en streampump för att få lite mer cirkulation? Ryckte bort det interna filtret eftersom de i affären sa att det verkligen inte behövdes Lysrören är på 55w stycket.

          Vad har du för co2-system och var byter du ut/fyller på tuben? Jag har JBL ProFlora m601 och vad jag kan förstå av manualen så ska det vara returflaskor som jag kan fylla på. Men jag vet inte vart jag kan fylla på dem. Det gick iaf inte på hornbach där jag köpte grejerna. Vilken är den bästa affären i trakten? Av de jag besökt känns hornbach bäst och en av tjejerna som jobbar där verkar ha rätt bra koll också. Och slutligen vad tillsätter du för järn? Jag fick 2 flaskor ferropol med co2-systemet. Gissningsvis innehåller det en hel del järn, men kanske även annan växtnäring, så jag vet inte om jag vågar blanda den med PMDD.

          Hoppas det är ok att jag dammsuger dig på info

          Kommentar

          • necatour
            • March 2012
            • 52

            #6
            Japp. 120 l... Tror inte min uppsättning är perfekt på något sätt, men uppenbarligen har någon form av balans infunnit sig enligt ovanstående. Jag had en extra cirkulationspump för några år sedan och jag tror det är bra att ha rörelse i hela karet. T ex brukar cyano dyka upp om det blir dålig cirkulation. Du kan ju testa med dina 4x55W först men jag tror att du borde titta på hur du kan klämma in fler. Dels tror jag att växterna kan behöva det i ett high-tech akvarium, men också för att det blir snyggare. Det är dock först när du fått på det extra ljuset man inser hur skumt och färglöst det var tidigare. Jag kollade länge efter en metallhalogen-lampa men min placering av karet fungerar inte riktigt då den måste hänga 10-20 cm ovanför. Sprider ofta ljus i hela rummet också... Jag köpte regulatorn + 2 l tub etc på aquaristic.net i Tyskland. De tar bara någon hundring i transport även om du köper flera kg. Har dock uppgraderat tuben 6 liter. Köpte den av Brandservice/Brandtjänst norr om Varberg (kommer därifrån). Det är en schysst kille där som säljer tuber och fyller på i sitt garage efter arbetstid. Tror tyvärr inte du kan fylla i Malmö längre utan de skickar tuberna till Göteborg. Tar 1-2 veckor... En stor tub kostar måttligt mer än en liten så om du har plats (min står i en hemlig garderob bakom karet) så köp en större. Med 450 l fyllt med växter kommer du göra slut på M601 på under tre veckor... Min 6 liters håller ca 1 år för mig. Angående näring, det bästa sättet att slippa alger är att ha välmående växter som växer så mycket att de slår ut dem. Faktum är också att det lättaste sättet att slippa dem är att aldrig "få in dem" till att börja med. Oavsett vad många säger, alger får man ofta av för lite näring, inte för mycket. Alger är opportunister som gillar obalanser. Näring, koldioxid och ljus är de tre faktorerna som måste harmonisera (inom vissa intervall så klart). Kör du mängden * på näring och koldioxid, skall du ha * på ljuset, kör du ** på näring och koldioxid bör du ha ** på ljuset etc. Dör eller glesar vissa växter underifrån så är det ofta inte för lite ljus, utan det kan lika väl vara att växten växer så snabbt i toppen (pga mycket ljus/näring/koldioxid) att den försöker flytta näring från sina gamla delar för att orka försörja de nya. Lösningen kan då snarare vara att minska ljuset. Försök ha mycket växter från dag 1 och ganska mycket ljus (fast rel få antal timmar). Koldioxiden är lätt om du har en glasbubbla och trixa sedan med näringen och ljustiden

            Kommentar

            • necatour
              • March 2012
              • 52

              #7
              Sorry, missade några av dina frågor... jag kör HappyFerro som järntillsats och jag tror kanske att ägaren av Akvarietjänst har mest kunskap i Malmötrakten. Intresset har nog dock falnat en del de sista åren då han hållit på väldigt länge. Hornbach är bra såtillvida att de är ganska billiga (Vellingeblomman är också rätt ok på den punkten) och det finns en och annan där som har ganska bra koll också. Roligast växter finns nog på Zoogiganten i Lomma. Verkar inte finnas någon butik i Malmö som sysslar med koldioxid tyvärr. Rör du dig i Göteborg så är godhemszoo.se bra på det mesta, inkl CO2. Tror de riktigt kunniga finns här på Zoopet (jag tillhör inte den skaran).

              Kommentar

              • groll
                • August 2016
                • 45

                #8
                Kommer nog att köpa ett ytterfilter till och klämma in. Har såklart reflektorer på ljusrören och om man ska tro vad man läser så ska det ge minst 100% bättre effekt, men jag får se... ifall det känns som flaskhalsen så får jag boosta på med lite till. Jag har hittat en butik i Malmö där jag kan köpa en 5kg co2 tub (3.5kg co2) och den passar på regulatorn. Den går dessutom att fylla på. Har varit på vellingeblomman och kollat och jag tyckte där kändes lite dammigt och skitigt så jag lade inte mycket tid där. Ska kolla in zoogiganten och akvarietjänst! Har inte varit där någon gång. Tack för tipset!

                Kommentar

                Arbetssätt...