Cyano och prickalger- vad tyder det på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MariaBj
    • January 2016
    • 121

    Cyano och prickalger- vad tyder det på?

    Efter att ha tagit tag i det länge försummade akvariet (ökat på ljuset, fått igång koldioxiden igen och börjat göda med PMDD som tidigare mår nu växterna betydligt bättre som man kanske kan anta. Men istället har cyano blommat upp och hela partier av prickalger (antar jag att det är) sitter på vissa ställen på rutorna. Prickalgerna ser egentligen mer ut som stora fläckar än prickar men de är precis lika svåra att skrapa bort som prickalger brukar vara. Har någon en idé om vad detta kan tyda på? Jag tänker om denna kombination kan tyda på någon slags brist på näringsämnen eller obalans dem emellan. Jag vet hur jag kan göra för att få bort cyanon men jag är rädd att den bara kommer att komma tillbaka, om det är någon förutsättning i akvariet som gör att den gynnas.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Cyano är lite knepig och svår att bli av med. Brottades länge med cyano nyligen och genom vissa åtgärder kunde jag tvinga den tillbaka. Men den verkar ändå kunna "ligga och lura" och snabbt komma tillbaka bara man ändrar någon parameter. För min del blev det en nystart med lite annat inredningmatr. och andra förutsättningar. Inte mycket till hjälp, men någon kanske har en lösning som jag inte prövat? Mörkläggning, kortare belysningstid, Algin Extra, ändrad näringsregim knäckte alltså inte min cyano för gott, men reducerade algerna rejält.

    Kommentar

    • MariaBj
      • January 2016
      • 121

      #3
      Det verkar som att cyanon kommer när jag ökar ljusstyrkan, har varit med om det förut. Men växterna behöver ju ordentligt med ljus och med mindre ljus växer de knappt. Det verkar vara så att jag får välja mellan pest och kolera. Men jag funderar på om det kan hjälpa att plantera upp akvariet ordentligt. Det har ännu inte hunnit växa till sig och mer växter behöver planteras. Alger brukar ju konkurreras ut av växter om man har mycket av det sistnämnda, har jag hört.

      Kommentar

      Arbetssätt...