Akut växthjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kaviartaxi
    • September 2016
    • 2

    Akut växthjälp!

    Hej! Jag har ett akvarium på 240 liter med ganska mycket växter. Allt har gått bra tills för ett tag sedan då jag fick problem med växterna. Först tunnades bladen ur på svärdplantorna och det blev några slags gråaktiga alger som bildade små trådar. Skaffade då tre stycken siamesiska algätare som löste det över en natt. Men nu har samtliga växter fått en brun nyans som bara blir värre och värre, och jag vet verkligen inte vad jag ska göra åt detta eller vad som kan ha hänt. Det bruna går inte att gnugga bort.

    Byter i nuläget ut 25% vatten i veckan och har belysningen tänd mellan 09 och 21.
    Använder tropicas växtnäring (gröna flaskan), 25 pumptryck i veckan som det står på förpackningen.

    Vet att ytterfilter är bäst, men har inte råd att skaffa i nuläget. Innerfiltret jag har nu pumpar 800 l/h.

    Allt känns hopplöst på akvariefronten just nu och jag ger snart upp hela skiten, då det verkar som att varenda växt går mot sin död. Har frågat på andra forum, men utan större framgång. Hoppas på mer respons här. Tack på förhand.
  • Krisping
    • January 2015
    • 33

    #2
    Rent spontant så känns det som du har på tok för mycket ljustimmar.. hade dragit ner det till 8-9 timmar.
    Tror också att 800L/h är i minsta laget på ett växtkar. Börja med att sänka belysningstiden iaf.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      Öka även mängden vatten vid delvattenbyten till 50%./vecka.

      Kommentar

      • Sleep
        • December 2008
        • 246

        #4
        Ursprungligen postat av Kaviartaxi
        Hej! Jag har ett akvarium på 240 liter med ganska mycket växter. Allt har gått bra tills för ett tag sedan då jag fick problem med växterna. Först tunnades bladen ur på svärdplantorna och det blev några slags gråaktiga alger som bildade små trådar. Skaffade då tre stycken siamesiska algätare som löste det över en natt. Men nu har samtliga växter fått en brun nyans som bara blir värre och värre, och jag vet verkligen inte vad jag ska göra åt detta eller vad som kan ha hänt. Det bruna går inte att gnugga bort.

        Byter i nuläget ut 25% vatten i veckan och har belysningen tänd mellan 09 och 21.
        Använder tropicas växtnäring (gröna flaskan), 25 pumptryck i veckan som det står på förpackningen.

        Vet att ytterfilter är bäst, men har inte råd att skaffa i nuläget. Innerfiltret jag har nu pumpar 800 l/h.

        Allt känns hopplöst på akvariefronten just nu och jag ger snart upp hela skiten, då det verkar som att varenda växt går mot sin död. Har frågat på andra forum, men utan större framgång. Hoppas på mer respons här. Tack på förhand. [ATTACH=CONFIG]temp_72395_1473189492534_490[/ATTACH]
        vad har du för växter i karet? hur gamla är växterna? och vad är det för brunt som bildas på bladen. är det möjligtvis javaormbunke du har som oftast blir lite tråkiga i färgen. men annars inget fel på? gäller det alla blad eller bara dom nya bladen som kommer? bilder om skulle uppskattas om du kan ladda upp några.
        25-30% vb 1 gång i veckan. är helt ok om man inte kör med co2.
        Senast redigerad av Sleep; 14 September 2016, 16:13.
        Mvh Glenn.

        Kommentar

        • necatour
          • March 2012
          • 52

          #5
          Jag har ett 120 liters kar, 1000 l/timme genom filtret och ljuset på mellan 11-19.00. Kör du EasyCarbo? Börja med att minska antalet ljustimmar.

          Kommentar

          • Kaviartaxi
            • September 2016
            • 2

            #6
            Tack snälla för all hjälp! Bytte sand, pump och har sänkt från 12 till 10 ljustimmar

            Kommentar

            • Sleep
              • December 2008
              • 246

              #7
              Ursprungligen postat av Kaviartaxi
              Tack snälla för all hjälp! Bytte sand, pump och har sänkt från 12 till 10 ljustimmar [ATTACH=CONFIG]temp_72482_1474824960824_104[/ATTACH]
              något som har hjälpt?
              För jag kör med 12timmars ljus och har inga problem. men med betydlig högre flås på filtret.
              När jag hade 250L så körde jag med 1600L/T (innerfilter) med samma ljus timmar.
              Men problemet är om man får obalans i karet så kommer ju gärna cyano bakterier. och det kan vara lite svårt att bli av med.
              Speciellt när man vill bli av med det på direkten. Oftast så skapar man bara mer obalans genom att byta mer vatten osv.
              Hoppas du förstår vad jag skriver. är lite seg i bollen just nu. (Trött)
              Mvh Glenn.

              Kommentar

              Arbetssätt...