Snälla, hjälp! Cyano-kaos!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScubaIsabel
    • August 2015
    • 93

    Snälla, hjälp! Cyano-kaos!

    Hej!

    Startade mitt första växtnano (49 liters kub) för ca. 3,5 månader sedan. Allt gick jättebra. Kör med PMDD + CO2 och har enbart ett Aquael Pat Mini-filter. Vattenbyte en gång i veckan, ca 40%. Från början hade jag 8 timmar ljus på. Då jag planterade med soil, så lät jag akvariet gå med bara växter i nästan 3 veckor innan jag introducerade fisk. Sedan blev det två små ancistrus som tillfälligt fick gå igång akvariet (de ska flyttas till mitt stora akvarium på 125 liter snart, så ni vet) och till slut blev det 5 st dvärgkulfiskar. Alla trivs utmärkt och det har inte varit några konstigheter, förutom, när jag så klart reste utomlands och hade fiskvakt här - då kom problemen; alger och cyanobakterier...

    När vi var bortresta så tillsattes inget PMDD (under tre veckor) men CO2 gick som vanligt. Vattenbyte gjordes efter två veckor och fiskarna matades sparsamt med levandefoder (tubifex, såg sedan när jag kom hem dock att resten ruttnat i burken, så det kan ha varit en bov som förorenade lite i akvariet tyvärr). Det var så himla fint innan vi reste, men när jag kom tillbaka hade alltså framför allt cyanobakterierna förökat sig och satt sig över hela framrutan etc. och över växterna. Jag har nu sedan vi kom hem för drygt 3 veckor sedan sänkt ljustiden till 6 h/dag och plockar ut cyano med pincett ett par gånger i veckan (men likt förbannad så kommer det bara tillbaka inom 1-2 dagar) och ökade också på Nitratet från 5 ml/veckan till 10 ml/veckan, i övrigt tillsätter jag från de andra PMDD-flaskorna enligt tidigare mått. Summa summarum, tre veckor har nu gått och cyanobakterierna förökar sig igen så fort jag tar plockat bort... Vad ska jag göra för att bli av med dem? Vill sköta detta så naturligt som möjligt för att inte rubba balansen i övrigt (fiskarna trivs ju åtminstone nu). Men det är nog lite brådskande, tror inte mina växter kommer att trivas så länge till om de hela tiden är övertäckta av ett lager slem som skymmer ljuset och stjäl av näringen... Fick tips om att enbart mer Nitrat skulle hjälpa mot cyano, men hittills så har det ju inte gjort det. Är det kanske som så att jag måste dosera med ännu mer och kanske oftare? Nu doserar jag ju enbart efter vattenbytet en gång i veckan. Bifogar ett par tragiska bilder på hur det ser ut nu i nanot...

    En annan fråga. Förstått att även UV-filter ska få bort cyano. Jag har ingen aning om hur UV-filter fungerar då jag aldrig ägt ett, är det en separat mackapär, eller måste den sättas på filtret (alltså ytterfilter eller i mitt fall innerfilter)? Finns det ett väldigt litet UV-filter som funkar för ett 49-liters akvarium och som man bara kopplar in i elen och så är det klart, eller hur funkar det?

    Tacksam för er hjälp...

    Isabel
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Vattenbyte och borttagning av så mycket som möjligt, sen total mörkläggning i 3-dagar. Efter detta nytt vb och belysningen tänd endast ca. 4-tim/dag är vad jag hade gjort som en akut åtgärd. (Cyano triggas ju också av vb kan man ju tänka på.). Ett par dagar efter vb rengöring av filter som ytterligare åtgärd. Sen får man hålla koll och ev. upprepa ifall cyano växer på igen. Kan vara svårt att bli av med cyano..

    Kommentar

    • Sleep
      • December 2008
      • 246

      #3
      Ursprungligen postat av ScubaIsabel
      Hej!

      Startade mitt första växtnano (49 liters kub) för ca. 3,5 månader sedan. Allt gick jättebra. Kör med PMDD + CO2 och har enbart ett Aquael Pat Mini-filter. Vattenbyte en gång i veckan, ca 40%. Från början hade jag 8 timmar ljus på. Då jag planterade med soil, så lät jag akvariet gå med bara växter i nästan 3 veckor innan jag introducerade fisk. Sedan blev det två små ancistrus som tillfälligt fick gå igång akvariet (de ska flyttas till mitt stora akvarium på 125 liter snart, så ni vet) och till slut blev det 5 st dvärgkulfiskar. Alla trivs utmärkt och det har inte varit några konstigheter, förutom, när jag så klart reste utomlands och hade fiskvakt här - då kom problemen; alger och cyanobakterier...

      När vi var bortresta så tillsattes inget PMDD (under tre veckor) men CO2 gick som vanligt. Vattenbyte gjordes efter två veckor och fiskarna matades sparsamt med levandefoder (tubifex, såg sedan när jag kom hem dock att resten ruttnat i burken, så det kan ha varit en bov som förorenade lite i akvariet tyvärr). Det var så himla fint innan vi reste, men när jag kom tillbaka hade alltså framför allt cyanobakterierna förökat sig och satt sig över hela framrutan etc. och över växterna. Jag har nu sedan vi kom hem för drygt 3 veckor sedan sänkt ljustiden till 6 h/dag och plockar ut cyano med pincett ett par gånger i veckan (men likt förbannad så kommer det bara tillbaka inom 1-2 dagar) och ökade också på Nitratet från 5 ml/veckan till 10 ml/veckan, i övrigt tillsätter jag från de andra PMDD-flaskorna enligt tidigare mått. Summa summarum, tre veckor har nu gått och cyanobakterierna förökar sig igen så fort jag tar plockat bort... Vad ska jag göra för att bli av med dem? Vill sköta detta så naturligt som möjligt för att inte rubba balansen i övrigt (fiskarna trivs ju åtminstone nu). Men det är nog lite brådskande, tror inte mina växter kommer att trivas så länge till om de hela tiden är övertäckta av ett lager slem som skymmer ljuset och stjäl av näringen... Fick tips om att enbart mer Nitrat skulle hjälpa mot cyano, men hittills så har det ju inte gjort det. Är det kanske som så att jag måste dosera med ännu mer och kanske oftare? Nu doserar jag ju enbart efter vattenbytet en gång i veckan. Bifogar ett par tragiska bilder på hur det ser ut nu i nanot...

      En annan fråga. Förstått att även UV-filter ska få bort cyano. Jag har ingen aning om hur UV-filter fungerar då jag aldrig ägt ett, är det en separat mackapär, eller måste den sättas på filtret (alltså ytterfilter eller i mitt fall innerfilter)? Finns det ett väldigt litet UV-filter som funkar för ett 49-liters akvarium och som man bara kopplar in i elen och så är det klart, eller hur funkar det?

      Tacksam för er hjälp...

      Isabel
      klicka på den här länken ----> https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=597
      den är suverän. använde den själv när jag hade fått det.
      Mvh Glenn.

      Kommentar

      • ScubaIsabel
        • August 2015
        • 93

        #4
        Hej! Tack för tips!! Ska inköpa happylife-medlet bums... Blir galen här haha... Mörkläggning nyligen i fem dagar och cyanon försvann magiskt, inte en prick kvar någonstans. Den glädjen varade dock bara i några dagar och så började slemmet smyga sig tillbaka igen. Så tänker att jag nu måste prova något medel för att få bort det helt. Påverkar det där medlet, Algin extra, på något vis bakteriekulturen i övrigt, eller är det lugnt? Jag har innerfilter. Funderar också över orsakerna till cyano. I och med att det kom tillbaka så måste det ju bero på någon slags obalans med gödningen. Jag hade massvis med växter som trivdes knanon innan cyanon kom. Provade som sagt först att höjda dosen med nitrat (kör med pmdd) till det dubbla när jag först fick problem med cyano... Minskade också vattenbyten från 1 gång i veckan till 1 gång varannan vecka och ljuset från 8 timmar till 6. Inget av det hjälpte... Nu har hälften av växterna dött och fått dras ur... Enbart anubiasen som verkar trivas (har även cuba på botten som ser OK ut, men sprider sig inte så bra över botten (inte konstigt med tanke på mörkläggning och tidigare cyano som konstant skymde ljuset)... Efter senaste mörkläggningen så satte jag igång co2 igen, gjorde ett vattenbyte direkt och rensade halva filtret, alltså 1 av 2 filtersvampar). Det höll sig fint i några dagar som sagt tills cyanon började komma tillbaka. Lade ned någon flytväxt från mitt andra kar nu eftersom det är så mycket mindre med växter nu än tidigare (bör köpa nya och plantera, jag vet) och har nu mörklagt igen och pausat CO2 etc... Blir inte riktiligt klok på det här.

        Kommentar

        • toggaj
          • November 2009
          • 220

          #5
          Jag har också haft stora problem med cyano. Körde med mörkläggningar vilka fungerade bra men med samma erfarenheter som du att efter ett tag så kommer cyanon tillbaka. Det finns en hel del att läsa på nätet om hur man kommer tillrätta med problemen, inte minst i det här forumet. Jag har sedan ett och ett halvt år sedan varit fri algerna. De förändringar jag gjort är att jag har dragit ned på vattenbyten från 50%/vecka till 30%/var tredje vecka samt slutat med all tillsatt växtgödning eller andra kemiska tillsatser i vattnet. Det här har fungerat i mina akvarier och jag har en teori att stora svängningar i vattenvärden triggar tillväxt av cyano.

          /Johan

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Hejsan, UV tar bara bort "svävande" alger. Mot cyano har UV inte någon effekt alls .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2883

              #7
              Lyckades bra med 3% väteperoxid ( https://www.aquasabi.com/aquascaping...xide-treatment ) nyligen. Känns inte lika illa som "algpreparat" och verkar inte påverka växter etc. på samma sätt vad jag kunnat märka. Man kan ju testa med en mindre dos till att börja med.

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                #8
                Har också haft lite problem med Cyano i sommar. Har fått bort nästa allt nu. Jag är inne på samma teori som Toggaj.

                Steg ett var att jag bytte lysrör. Hade förut Biltemas 6500K lysrör + ett Power-Glo i mina dubbelrampar. Nu kör jag Power-Glo + Gro-lux i det ena akvariet, och Aqua-Glo och Aquastar i det andra akvariet. Det blev en drastisk minskning av Cyano i båda karen när jag enligt min egen teori tog bort Biltemaröret efter 2-3 veckor.

                Vidare har jag en teori om att det finns mer näring i kranvattnet på sommaren, varför kanske både min och Toggaj´s teori om längre mellan gångerna /minde vattenbyte har effekt på algerna.
                Jag byter normalt 30% varje vecka, jag drog ner till 30% varannan vecka. Dock tillsatte jag normaldos PMDD vid vattenbyte. Men indirekt hade jag minde PMDD i akvariet.

                Sedan kämpade jag ganska hårt med mekanisk borttagning av Cyanon i mina flytväxter, där det till 95% satt.

                Kommentar

                • Live2Ride
                  • January 2014
                  • 312

                  #9
                  Det jag tycker fungerar allra bäst är att man är och rör i sanden/gruset. Alternativt har t ex corys som bökar. Det värsta cyanon vet är att inte få vara i fred.
                  /Lars

                  Kommentar

                  • ScubaIsabel
                    • August 2015
                    • 93

                    #10
                    Att böka i sanden hjälper tyvärr inte, för det första har jag ingen sand utan soil, som snarare släpper ur sig en massa ämnen när man bökar vilket kan ge ännu mer obalans gissar jag på. Har dessutom två ancistrus i akvariet. Mer än så bökar jag aldrig, för att behålla så naturlig balans som möjligt. Dessutom är det ett växtnano, så botten är täckt med bottentäckande växter. :-) Jag har däremot teorin att cyanon skiter fullständigt i om man bökar haha... Har ju varit nere och plockat bort cyanon i en evighet och den fortsätter ändå att komma tillbaka efter ett par dagar... Allt annat här som ni nämner har jag ju redan provat (förutom att tillsätta något medel). Men ikväll får jag hem happylife-medlet mot cyano, så ska testa det och fortsätta byta vatten enbart varannan vecka. Svårt det här med att eventuellt dra ned på pmdd och ljus mer, då trivs ju inte växterna och om inte de tar sig så tar ju cyanon över ännu mer. Har nu beställt en massa snabbväxande växter också, så förhoppningsvis ska de hjälpa till att konkurrera ut cyanon också...

                    Kommentar

                    • toggaj
                      • November 2009
                      • 220

                      #11
                      Fundera en gång till om du behöver göda så mycket. Min erfarenhet av pmdd och andra gödningsmedel är att man får rensa ofta blad växterna och får ett akvarium som blir mycket känsligare för olika problem som t. ex. i det här fallet cyano. Happylifemedlet mot cyano provade jag när jag hade cyano med begränsad effekt(knappt märkbar). Det akvarium som hade störst problem "tuffar på" ungefär som Mats Bryzell beskriver i sin tråd med lagom fart på växterna och utan de stora algproblem jag hade tidigare.

                      Johan

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2883

                        #12
                        Hade själv betydligt bättre framgång med vätesuperoxid än Algin Extra från Happy Life. Delvattenbyte, en dos vätesuperoxid och mörkläggning i tre dagar sedan reducerad belysning ett tag är nog det jag skulle satsa på ifall det skulle uppstå problem med cyano i karet igen. Finns rätt mycket att läsa och en hel del videor på nätet om vätesuperoxid (hydroperoxide eng.) som algbekämpningsmetod.

                        Kommentar

                        • heba
                          • September 2013
                          • 847

                          #13
                          Jag fortsätter på dom olika tips du får Hur är det med cirkulationen i ditt kar - cyano gillar inte störningar och cirkulation är en sådan? Likaså kan ju din pmdd-dos vara för hög nu då en del av dina växter har dött - sänka dosen (utom nitratet) kanske?
                          Min erfarenhet av cyano är att manuellt borttagande och då endast påfyllning av det vatten man tömt (dvs inga regelrätta vattenbyten utan bara suga ur vatten tills man fått bort cyanon - hoppas du förstår vad jag menar), god cirkulation och tid hjälper
                          Gissar att ditt cyanoangrepp triggats igång av tillsats av CO2 men ingen pmdd under din semester.
                          Senast redigerad av heba; 27 November 2016, 04:34.
                          /Helene

                          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                          Kommentar

                          • ScubaIsabel
                            • August 2015
                            • 93

                            #14
                            Hej! Ja det kan mycket väl vara så att det var det som under semestern triggade igång cyano (det började dyka upp efter tre veckors utlandsresa då vi haft fiskvakter, men som inte hade i pmdd vid vattenbytet)... Jag körde precis min första dos Happylife Algin-Extra efter några dagars mörkläggning. Ska testa det i en månad nu så får vi se hur det går. Sleep, eller någon annan som testat behandling med Algin-Extra; förstår jag det rätt om jag ska göra 1/3 vattenbyte en gång i veckan nu innan jag har i dosen Algin-Extra (en dos i veckan alltså) och jag kör på med normal PMDD-dos som vanligt under den tiden? Eller ska man pausa växtgödningen under 4 veckors behandling? Kommer plantera en massa nya växter i akvariet om några dagar, så det skulle ju helt klart vara bra för dem med fortsatt gödning... Isabel

                            Kommentar

                            Arbetssätt...