Hur blanda kalcium och magnesium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MariaBj
    • January 2016
    • 121

    Hur blanda kalcium och magnesium?

    Jag har letat förgäves efter recept på hur man blandar kalcium och magnesium till akvariet. Det mesta finns recept på på Haacks hemsida men inte på detta. Kan någon upplysa mig eller ge mig tips på var jag kan läsa om det? Ingen aning om hur mycket jag ska ha i.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag vet inte och tydligen inte någon annan heller på Zoopet. Har du frågat på Platnswap www.plantswap.se - det är väl där de riktiga växtnördarna håller till
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Du kanske ska berätta lite mer om vad det är för förutsättningar. I saltvatten där man tillsätter kalcium och magnesium är den enkla regeln att man blandar inte. Man tillsätter var för sig, annars kan man få utfällningar. Om det du menar är vad det ska vara för förhållande mellan kalcium och magnesium är det omöjligt att svara på utan att veta en hel del. Vad är det för akvarium, vad har du i det, vad är det för nåt du häller i, rena salter, nåt jox från akvarieaffären? Det man kan säga är att det finns tester, funderar man på att tillsätta sånt här är det kanske där man ska börja så man ser vilket utgångsläge man har.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Frågan är ju inlagd i kategorin "Växtakvariet" så man kan nog utgå ifrån att det inte handlar om ett saltvattensakvarium.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Jo, men problemen med att blanda två saker innan man häller det i akvariet bör ju vara det samma oberoende av vilken sorts akvarium man tänker hälla det i sen.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Sleep
            • December 2008
            • 246

            #6
            låter som om det är pmdd som ska blandas. har du köpt den från haacks eller från något annat ställe MariaBj?
            Mvh Glenn.

            Kommentar

            • MariaBj
              • January 2016
              • 121

              #7
              Jag har köpt det från Haack. Har hittat information om att det ska vara fyra gånger mer Kalcium än Magnesium så jag har gått efter det. Svårt dock att veta hur mycket som behövs i mitt akvarium.

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                #8
                Du måste först veta hur det egna vattnet ser ut för att veta om du ska tillsätta mer av det ena eller andra. Hårt vatten eller mjukt? Vattenverket i din stad kan ge sådan info på sin hemsida.
                // Annicka

                Kommentar

                • MariaBj
                  • January 2016
                  • 121

                  #9
                  Det är mjukt vatten här men några exakta värden har jag inte hittat. Man kan säkert ringa och fråga......Fast även om jag fick veta något om värdena skulle jag fortfarande inte veta hur mycket jag behöver tillsätta.

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    #10
                    Det finns utmärkta sidor som man kan googla fram som förklarar vad värdena står för. Jag mailade och fick ett utförligt svar från vattenverket här. När du har siffrorna för Ca och Mg kan du säkert få hjälp. Men plantswap är bra att söka på, står mkt bra där.
                    // Annicka

                    Kommentar

                    • Rufus
                      • January 2005
                      • 866

                      #11
                      Ursprungligen postat av MariaBj
                      Jag har letat förgäves efter recept på hur man blandar kalcium och magnesium till akvariet. Det mesta finns recept på på Haacks hemsida men inte på detta. Kan någon upplysa mig eller ge mig tips på var jag kan läsa om det? Ingen aning om hur mycket jag ska ha i.
                      Har du mailat och frågat Haack ? Själv har jag inte i vare sig Ca eller Mg då det inte behövs i mitt vatten.
                      // Annicka

                      Kommentar

                      • MariaBj
                        • January 2016
                        • 121

                        #12
                        Jag får kanske göra som du och ta reda på värdena. Tack för tipset! Jag har inte frågat Haack, han kan kanske inte säga så mycket om jag ändå inte vet hur värdena ser ut här.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...