Uppgradera belysning inför co2 och pmdd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas93
    • August 2016
    • 14

    Uppgradera belysning inför co2 och pmdd?

    Hej!

    Mitt första inlägg här. Jag har ett 160 liters optiwhite som jag kör Iwagumi-tema i. Då jag inte lyckas med den här karaktäristiska täckande gräsmattan så har jag precis beställt trycksak co2 från co2art.

    Jag tänkte även börja dosera med pmdd.

    Först nu slår det mig att det kan bli lite fattigt med belysningen i denna co2-upgrade som komma skall. Påläst som jag är så räcker det ju inte att tillsätta co2 och så börjar alla växter helt magiskt att växa.

    Min nuvarande belysning är en Aquatlantis EasyLED på 44 watt / 6800 K / 3824 Lumen. (länk: )http://m.zooplus.se/shop/akvarium/ak...lysning/410714)

    Kommer denna belysning att vara tillräcklig? Jag har ägnat de senaste 48 timmarna är att googla men har inte blivit mycket klokare. Just LED verkar vara svårt att göra denna beräkning på och många uttalar sig motsägelsefullt i de olika forumen.

    Jag är jättetacksam för alla funderingar och tips!



    Mitt akvarium som det ser ut idag. Minus gräset förresten, för det åkte ut pga att det inte ville växa en mm på hur länge som helst.
  • Jonas93
    • August 2016
    • 14

    #2
    Ja, det gick ju sådär. Verkar inte ha någon behörighet att ladda upp bilder.
    Länk istället... http://bayimg.com/aAikCAagI

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Den belysningen verkar vara OK - men kanske behövs det 2 st av den. Jag hade dock först testat hur det funkar med 1.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Jonas93
        • August 2016
        • 14

        #4
        Hej Kjell,

        Tack för snabbt svar. Tror du det? Det låter nämligen som musik i mina öron! Jag befarade att den skulle bli utdömd direkt, men där ser man

        Då kör jag på med denna tills vidare. Planerar att installera min co2 efter semestern och hoppas slippa lägga 1500kr till på en likadan.

        Tack igen!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Sorry, reviderar nog min uppfattning lite. Såg inte att du var ute efter marktäckare och de kräver rejält med ljus.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Jonas93
            • August 2016
            • 14

            #6
            Attans, hehe!

            Men ja... hmmm. Jag har kollat på mängder av armaturer men hittar ingen som i så fall skulle vara lämplig att komplettera min LED med. Gärna något som går att ställa på täckglaset.

            Eller du reviderar till att jag absolut bör skaffa en till likadan LED-ramp?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Jag känner inte till olika LED-armaturer så jag vill (kan) inte ange något fabrikat.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Jonas93
                • August 2016
                • 14

                #8
                Okej.
                Jag kikar lite på Arcadia eller Hagen Glo lysrörshållare och reflektor.. tänkte något jag kan lägga på glaset bara men det råder total brist på produktbilder av dessa modeller. Svårt att veta hur man kan bygga med dem. Även Youtube är rätt innehållsfattigt på videos på dessa modeller.

                Kommentar

                Arbetssätt...