Plötsligt bekymmer med Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frank.B
    • July 2016
    • 3

    Plötsligt bekymmer med Co2

    Hejsan, första inlägget här på Zoopet.

    har ett 300L kar med Diskus i jag ville köra lite Aquascaping. Till en början gick allt fri och fröjd och växte på som det skulle, anläggningen är Dupla 400 om det säger något med en medföljande flaska. När den tog slut så köpte jag en stor 8L flaska genom AGA och därefter vägrar växterna ta sig alls. Jag bytade till LED belysning (aquel glossy led lysrör) Men växterna mörknar och blir fula, alger har kommit då växterna gick ner sig och jag försöker byta vatten minst en gång i veckan (50%) Temperaturen i karet är 28c och verkar inte kunna urskilja på stickan att jag har några felbalanser med nitrat, fosfor mm. Är det skillnad på Co2 och Co2? Eller är där något annat som felar? Jag matar mycket med fryst foder till mina diskusar och varit rädd att där var för mycket näring så provat en period med enbart diskus granulat utan effekt. Kan jag ha för mycket ljus och bränner växterna? Har 3st 120cm lysrör med LED två sunny och ett grow.

    Hur det såg ut när det växte



    sen.



    Tack
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Använder du dropchecker eller hur kollar du pH/CO2? Jag fick aldrig Dupla 400 att fungera riktigt för övrigt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Verkar ju märkligt att det först fungerade, men slutade funka när du bytte till en AGA-tub. Ser du att CO2 löser sig och kommer ut i akvariet?.

      Jag körde en gång i tiden med Dupla-prylar ihop med en AGA tub och det funkade utan problem.

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Hey!

        Det finns ett par nedslagspunkter här och jag ska försöka att vara så tydlig jag kan.

        1, ny belysning och avstannad tillväxt, det kan kanske vara den tydligaste ledtråden? Där sätter jag mina pengar
        2, vad göder du med? Är gödningen komplett? Hur hög dos?
        3, Nu vet du säkert det här redan med aquascaping och discus är en blandning som inte gifter sig optimalt. Det kommer att bli svårt för dig i längden. Jag vet att det finns bilder och liknande där det ser ut som att kombinationen fungerar men jag är säker på att de släppt i fisken i ett redan färdigt akvarium. Mycket matning med proteinrika foder kommer att ställa till det i slutändan, det kommer i alla fall försvåra allt för dig men det kan nog vara värt det.
        4, du ser att det kommer in gas i akvariet?

        Jag hade kört på lysrören igen, helt tveklöst. Om du vill köra LED kan det kanske vara en idé att köpa en ordentlig armatur. Det kommer dock kosta dig ganska många tusenlappar men det är det värt med det resultatet man kan få.



        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Frank.B
          • July 2016
          • 3

          #5
          Tack för tipsen. Kör en näring vid namn NO7 dock kanske den saknar järn, finner ej innehålls förteckning. Gällande co2 testar jag med duplas drop test och värdera ser ut att vara bra. Den dåliga tillväxten ger mig ganska mycket nitrat av allt foder så börjar nu med två större vatten byten i veckan och hoppas på resultat. Hur lång belysnings tid brukar ni köra? Idag har jag från 8-17:00 kan nämna jag byta belysning från T8 till led då jag anade problem sådär en månad efter uppstart näe jag betade co2. Provat plantera i olika omgångar för att försöka dämpa alg effekten, ibland växer dom extremt mycket i en vecka för att sedan sluta tvärt och svartna med tiden. Klipper jag sätter det inget nytt.
          Senast redigerad av Frank.B; 28 July 2016, 21:23.

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Byt gödning, pmdd eller Tropicas gröna.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Frank.B
              • July 2016
              • 3

              #7
              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Byt gödning, pmdd eller Tropicas gröna.
              Tack får prova det!

              Kommentar

              • Thaifighter
                • August 2006
                • 420

                #8
                Brun alger på växterna tyder på för svagt ljus!

                Thaifighter
                Alla mina fisk-video på Youtube!
                http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                Kommentar

                Arbetssätt...