Vilken växt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • louiseh
    • March 2015
    • 37

    Vilken växt?

    Köpte en växt som jag inte kan hitta vad det är för något, någon som vet? Blev rädd att det var en fredskalla först men jag har en hemma som jag jämfört med och bladformen är inte riktigt samma och det är annan färg på undersidan. Denna jag köpt är ljusare grön på undersidan med mörkare ådror, tror det ska synas bra på bilden.

    /Louise
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2886

    #2
    Ser inte ut som en växt som klarar sig speciellt länge under vatten. Mer likt en sumpväxt, så man får nog se den som en "snittblomma" i akvariet.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Vet inte om det är en "fredskalla" men de som säljs i blomsteraffärer resp. "akvarieaffärer" ser inte riktigt likadana ut även om arten är samma.
      Plantera den och se vad som händer. Även om det är en fredskalla så är den ju till en början inte skadlig även om den inte gör någon nytta som riktiga vattenväxter gör.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • louiseh
        • March 2015
        • 37

        #4
        Tack för era svar, tyvärr såldes växten utan namn så jag får ju skylla mig själv att jag inte vet, butiken påstod att den är liknande anubias men jag är tveksam.. Får se hur det utvecklar sig helt enkelt!

        Kommentar

        • Faltaren
          • July 2005
          • 1453

          #5
          Det var en anubiasvariant.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

          Kommentar

          • louiseh
            • March 2015
            • 37

            #6
            Där ser man! Skönt att veta

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Anubias bör man helst inte plantera i sanden, utan antingen försöka fästa under vattnet på en rot eller liknande, eller på t.ex en hög rot som går upp till ytan, så att växten helt eller delvis är ovanför ytan, men kan skicka ner rötter i vattnet. Hade en Anubias som växte så för några år se'n, det blev riktigt fint tycker jag, när bladen växte ut över vattnet.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...