Vitt jox?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zyclone
    • June 2016
    • 2

    Vitt jox?

    Vet inte hur jag ska beskriva det bättre, har haft stora problem med alger, bl.a. brunalger som syns på bilden, köpte en liten flaska med algmedel som inte räckte för att bli av med dom.. Men hur som helst så har det gradvist uppstått vad jag först trodde bara var smuts men som verkar omöjligt att få bort något slags vitt sediment. Jag har nog matat för mycket, sen har jag ingen timer till akvariet, har fått för mig att fiskarna behöver mat varje dag, är det så? Har haft många akvarier som mindre men aldrig upplevt detta, det vita sitter mest runt hela akvariet vid vatten ytan (se bild) vad kan det vara?
    Juwel 125L inte allt för nystartat, var tvungen att göra mig av med växterna för dom blev helt uppslukade av brunalger..

    MVH




  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Kan vara många saker som har hänt. "Vitt sediment" brukar dock inte vara så farligt utan det är väl bara att mekaniskt göra rent. Sedan dra ner på matningen men det vet du ju redan. Fiskar behöver inte mat varje dag (jag brukar hoppa över en dag i veckan) men ger man lagom mycket så skall det inte heller vara något problem att mata varje dag.
    Har du inga växter så måste du göra fler vattenbyten.
    Varför har du ingen timer förresten - en sådan kostar ju bara några tior. Men tänder och släcker man bara som man skall så behövs det ju inte någon.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Zyclone
      • June 2016
      • 2

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Kan vara många saker som har hänt. "Vitt sediment" brukar dock inte vara så farligt utan det är väl bara att mekaniskt göra rent. Sedan dra ner på matningen men det vet du ju redan. Fiskar behöver inte mat varje dag (jag brukar hoppa över en dag i veckan) men ger man lagom mycket så skall det inte heller vara något problem att mata varje dag.
      Har du inga växter så måste du göra fler vattenbyten.
      Varför har du ingen timer förresten - en sådan kostar ju bara några tior. Men tänder och släcker man bara som man skall så behövs det ju inte någon.
      Okej tack för svaret, sitter så in i helsikes fast det vita vill ju inte direkt använda ajax i akvariet vaknar olika tider hela tiden och har bara inte kommit runt till att köpa någon timer. Dra ner på matningen ska jag definitivt göra för det ligger kvar länge på botten utan att dom ens äter. övergödning då antar jag? Bör finnas något rengöringsmedel som är till för akvarium? Fungerar inte med skrapa.. mvh

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Då är det definitivt övergödning. All mat skall var uppäten på några minuter.
        Har du testat med rakblad, diskborste, Scotch Brite - vad man skall använda beror ju på var det sitter
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...